تحریم نفتی یا خودکشی اقتصادی اروپا

نویسنده

» واشنگتن پست و جهان بدون نفت ایران

نماینده ایران در اوپک، روز سه شنبه گفت که تحریم نفتی ایران “خودکشی اقتصادی” اتحادیه اروپا است. این آخرین اظهاراتی است که نشان دهنده نگرانی ایران درمورد تحریم های شدیدتر به دلیل برنامه های اتمی اش است.

ایران دومین تولید کننده اوپک است و صادرات نفتی، 80 درصد درآمد ارزی این کشور است. صادرات نفتی ایران به اروپا 20 درصد صادرات نفتی اش است.

کشورهای اروپایی در حال گمانه زنی هستند که آیا با قوانین جدید آمریکا که به موجب آن معامله با بانک مرکزی ایران ممنوع است همراه شوند یا نه. این قانون واردات نفت از ایران را بطور غیر مستقیم دشوار می کند زیرا پرداخت پول به این کشور غیر ممکن خواهد شد. این قانون همین امسال به اجرا گذاشته خواهد شد.

ایران با تهدیدی شدید نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است. ایران تهدید به بستن تنگه هرمز که راه آبی انتقال نفت از خلیج فارس است، کرده است و به آمریکا هشدار داده است که ناوهای هواپیما بر را از خلیج فارس بیرون ببرد و این زنگ خطری برای اروپا است تا به عواقب تحریم نفتی ایران، فکر کنند.

محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک، گفت: “اجرای تحریم نفتی ایران توسط کشورهای اروپایی به منزله خودکشی اقتصادی این کشور هاست.”

خطیبی گفت: “با وجود این بحران‌های اقتصادی در منطقه یورو هر گونه اعمال تحریم علیه نفت ایران، کشورهای اروپایی را وارد یک بحران عمیق تر از شرایط موجود خواهد کرد.”

این تحریم ها به دلیل برنامه های اتمی ایران است. آمریکا و اسرائیل و کشور های دیگر ایران را متهم می کنند که برنامه های اتمی این کشور بمنظور ساخت سلاح اتمی است. این ادعا با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی قوت گرفت. در این گزارش آمده است که شواهدی وجود دارد که ایران روش ها و ابزار هایی را استفاده می کند که در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارند.

ایران همواره این اتهامات را رد کرده است و گفته است که برنامه های اتمی اش صرفا برای تولید برق و ایزوتوپ هایی است که در درمان سرطان استفاده می شود.

ایران از عربستان خواسته است تا درباره پیشنهاد اش مبنی بر جایگزین کردن نفت ایران، درصورتیکه این کشور اجازه صدور آن را ندهد، دوباره فکر کند. عربستان سعودی یک کشور سنی است که دشمن دیرینه ایران شیعه است.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، در اظهارنظری که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: “ما آماده ایم تا با درخواست های فزاینده نفت در هر شرایطی، روبرو شویم.”

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران ، از النعیمی خواسته است با مسئله با خردمندی و زکاوت برخورد کند.

صالحی به ایرنا گفت: “من فکر می کنم اظهارات وزیر نفت در مورد افزایش تولید نفت یک دیدگاه شخصی است و دولت عربستان قطعا چنین عقیده ای ندارد.”

عربستان تنها عضو اوپک است که توانایی جایگزین شدن نفت ایران را در صورت تحریم نفتی این کشور دارد.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، تصریح کرد که این تحریم ها بر برنامه های اتمی ایران تاثیری ندارد. “من مطمئن هستم بر تحریم نفتی غلبه خواهیم کرد.”

واشنگتن پست، 17 ژانویه