عکاس عکسی که جهانی شد

نویسنده

فریاد خاموش آیلان کوچولو اکنون در جهان طنین‌انداز شده است.نیلوفر دمیر، عکاسی که تصویر پیکر بی جان پسر سه ساله سوری را گرفته است، می گوید که این تصویر “فریاد خاموش پسرک” است.

نیلوفر دمیر خبرنگار 29 ساله آژانس دوغان به منطقه ای رفته بود که گزارش شده بود اجساد زیادی به ساحل آمده اند. او کنار ساحل راه می رفت که با پسرک سوری مواجه شد که با تی شرت قرمز و شلوار آبی و کفش سیاه دمرو کنار ساحل افتاده بود.

او و همکارانش جسد برادر آیلان، گالیپ را نیز با فاصله کمی از جنازه او یافتند. دمیر می گوید: “جسد او نیز به همان شکل در ساحل افتاده بود. آنها هیچ وسیله ایمنی برای شناور ماندن در سطح آب همراه خود نداشتند. این مسئله نشان‌دهنده این است که لحظه وقوع این حادثه تا چه اندازه غم‌انگیز بوده است.”

او درمصاحبه با سی ان ان می گوید:« دیگر هیچ کاری نمی شد برای او کرد. راهی برای بازگرداندن او به زندگی نمانده بود بجز اینکه از او عکس بگیرم و این دقیقا همان کاری بود که کردم. دیگر هیچ کاری نمی شد برای او کرد. گمان می‌کردم تنها کاری که در آن لحظه می‌توانم انجام دهم این است که از این اجساد عکسبرداری کنم تا دنیا آنها را ببیند. زمانی که من این عکس را گرفتم گمان نمی کردم که چنین تاثیری بگذارد.اگرچه وقتی با آیلان مواجه شدم با خودم فکر کردم که باید این دردی که در قلبم احساس کردم را منتقل کنم .”

 

آن فریاد خاموش اکنون در جهان طنین‌انداز شده است. عکس‌های نیلوفر دمیر از جسد پسر خردسال آواره، آیلان کردی ۳ ساله در صفحه نخست روزنامه‌ها و سایت‌های خبری سراسر جهان قرار گرفت تا چهره ترسناک بحران مهاجران را آشکار کند. این مسئله علاوه بر این، بازتاب بسیار گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت .

عبدالله کردی وقتی خانواده اش را در سوریه به خاک می سپرد، گفت:« من می خواهم که دولت های عرب و نه اروپایی متوجه شوند که  چه اتفاقی برای خانواده من افتاده و مقصر این اتفاق آنها هستند.»