اتحادیه اروپا خواهان کناره گیری اسد

نویسنده

» گزارش وی او ای از هشدار اروپائیان به سوریه

اتحادیه اروپا تهدید کرده است که درصورت ادامه سرکوب مخالفان سوریه توسط دولت این کشور، سوریه را بیشتر تحریم خواهد کرد.

رهبران اتحادیه اروپا روز یکشنبه به دمشق هشدار دادند که  تازمانی که دولت این کشور شهروندان را وحشیانه سرکوب می کند، “اقداماتی جامع و فراگیر علیه رژیم سوریه انجام خواهند داد”.

اتحادیه اروپا اکنون خرید نفت خام سوریه را تحریم کرده است و سرمایه گذاری در بخش نفت این کشور را برای شرکت های اروپایی ممنوع ساخته است؛ این شرکت ها همچنین از مبادله با شرکت های سوریه ای منع شده اند.

اثرات این تحریم ها بر اثر وتوی روسیه و چین در تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه بی اثر شده است.

اتحادیه اروپا همچنین دوباره از بشار اسد خواسته است “کناره گیری” کند و  تشکیل “شورای ملی سوریه” را یک قدم مثبت خوانده است. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که مردم سوریه باید بتوانند “بدون ترس از سرکوب” آینده خود را تعیین کنند.

سناتور مک کین روز یکشنیه گفت اقدام نظامی برای حفاظت از غیر نظامیان سوریه، اکنون که ناتو درگیر اقدامات در لیبی نیست، می تواند انجام شود.

مک کین گفت دولت اسد “نباید تصور کند که می تواند از مجازات قتل مردم فرار کند.”

این سناتور با نفوذ آمریکایی روز یکشنبه در اردن گفت: “نیروهای سیاه در منطقه، بخصوص در ایران، سعی دارند آرزوهای بهار عربی را به نفع خود مصادره کنند.” وی گفت: “این گرایشات کاملا جدی است و نیازمند هوشیاری کامل است.”

اکثر گروه های مخالف رژیم سوریه گفته اند که با مداخله نظامی مخالف هستند و اعضای ناتو نیز تمایل کمی برای درگیر شدن در سوریه نشان داده اند. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با سقوط اسد هرج و مرج در منطقه گسترش یابد.

روز یکشنبه، رهبر سوریه فرمانداران دو منطقه را تغییر داد. اسد همچنین چندین فرمانده نظامی را نیز در خلال ناآرامی های داخلی تغییر داده است.

سازمان ملل می گوید سرکوب مخالفان تا کنون منجر به کشته شدن 3000 نفر شده است. سوریه از فعالیت اکثر رسانه های بین الملی در آن کشور جلوگیری کرده است.

 منبع: وی او ای- 23 اکتبر