احمدی نژاد جواب ندهد، مطهری برود

نویسنده
نازنین کامدار

» طرح دولتی ها به دنبال اعلام نارضایتی خامنه ای

اعلام  غیر رسمی نارضایتی آیت الله خامنه ای از طرح سئوال از احمدی نژاد که در جلسه روز یکشنبه مجلس از زبان  محمد رضا باهنر بیان شد، منجر به انصراف 29 نماینده دیگری شد که طرح سئوال از رئیس دولت را امضاء کرده بودند. به این ترتیب به جای آنکه محمود احمدی نژاد به دلیل تخلفات اش مورد پرسش مجلس قرار گیرد، علی مطهری یکشنبه آینده باید در انتظار رای همکارانش به استعفای خود باشد؛هر چند مطهری خود گفته دیگر طرح سئوال برایش مهم نیست، می خواهد برود.

خبر انصراف 29 نماینده مجلس از طرح سئوال از احمدی نژاد را، محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرده؛همزمان جهانبخش محبی نیا دیگر عضو هیات رئیسه هم از بررسی طرح استعفای علی مطهری در جلسه یکشنبه خبر  داده است.

 تلاش های فراقانونی برای پس گرفتن امضاء توسط نمایندگان، سر انجام منجر به از حدنصاب افتادن طرح سئوال از احمدی نژاد شد و آنطور که دهقان به خبرگزاری مهر گفت، این طرح به طور کلی منتفی شد. علی مطهری نیز در واکنش به تلاش های خارج از پارلمان برای متوقف کردن طرح سئوال از احمدی نژاد، به جهان نیوز گفته که خود را برای استعفاء آماده کرده است.

آنطور که خبرگزاری مهر گزارش داده، محمد دهقان،  نماینده مردم چناران و طرقبه درباره انصراف 29 نماینده گفته است: “با توجه به مهلت یک هفته ای نایب رئیس مجلس برای تعیین تکلیف امضا های این طرح، برخی نمایندگان با توجه به شرایط کنونی کشور سئوال از رئیس جمهوررا درشرایط فعلی صلاح ندانسته و امضاء خود راپس گرفتند، به همین علت طرح سوال از رئیس جمهور فعلا منتفی است”.

همزمان جهانبخش محبی نیا نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین، شرایط و زمان بررسی استعفای مطهری را اینچنین تشریح کرده است: “ استعفای مطهری یکشنبه آینده در صحن مجلس بررسی می شود.  این استعفا در جلسه روز یکشنبه مجلس اعلام وصول و در دستور کار یکشنبه آینده مجلس قرار دارد. طبق ماده ۹۴ آیین نامه داخلی مجلس ابتدا تقاضای استعفا در جلسه مجلس قرائت و سپس مطهری به مدت نیم ساعت فرصت دارد دلایل استعفاء را ارائه کند. بعد از آن مخالف یا مخالفان استعفا هم به مدت نیم ساعت فرصت دارند دیدگاههای خود را بیان کنند. بعد از آن رای گیری خواهد شد و اگر نصف بعلاوه یک نمایندگان حاضر با استعفا موافقت کنند، مطهری مستعفی شناخته خواهد شد، در غیر این صورت به کار خود ادامه خواهد داد.”

دهقان نیز درباره استعفای مطهری  چنین گفته بود: “استعفای آقای مطهری قانونی بوده و باید در دستور کار مجلس قرار بگیرد. استعفای آقای مطهری هفته آینده در جلسه علنی مجلس بررسی خواهد شد و درابتدا آقای مطهری دلایل استعفای خودش را بیان کرده وسپس مخالفان استعفای وی، نظراتشان را بیان می کنند. برداشتم این است که استعفای آقای مطهری رای نمی آورد”.

اما علی مطهری در گفت و گو با خبرگزاری مهر، دیدگاه خود درباره خارج شدن طرح سئوال از احمدی نژاد از دستور جلسه مجلس و به جای آن در دستور قرار گرفتن استعفایش را چنین توصیف کرده است: “اساسا سئوال از رئیس‌جمهور نیاز به اعلام وصول ندارد. این سئوال مانند سئوال از وزیران است و باید به کمیسیون‌های مربوط ارجاع داده می‌شد تا نماینده رئیس‌جمهور در کمیسیون حاضر شود و به نماینده سئوال‌کنندگان پاسخ دهد. اما هیات‌رئیسه مجلس این کار را انجام نداد و به جای ارجاع سئوال به کمیسیون‌ها به دنبال پس‌گرفتن امضاها بود؛ اگر در همان روز ارائه سئوال به هیات‌رئیسه که 5 تیرماه بود، سئوال به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده می‌شد، این اتفاقات نمی‌افتاد. اگر نماینده رئیس‌جمهور در کمیسیون حضور می‌یافت و توضیحات وی قانع‌کننده بود و آنگاه امضا‌کنندگان امضای خود را پس‌می‌گرفتند، یک امر طبیعی بود. اما پس‌گرفتن امضاها به شکل فعلی و تحت فشار هیات‌رئیسه خلاف قانون آئین‌نامه داخلی مجلس است. اعتراض من به همین موضوع است که چرا هیات‌رئیسه مجلس به دنبال انهدام طرح سئوال از رئیس‌جمهور بود، غیر از دو سه نفری که به طور طبیعی امضای خود را پس‌گرفتند، پس‌گرفتن سایر امضاها را قبول ندارم”.

وی در پاسخ به این سئوال که “آیا با انتشار اسامی نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند موافق هستید”، گفته است: “من این کار را کار جالبی نمی‌دانم. نمی‌خواهم این مسئله، نمایندگان را با زحمت روبه‌رو کند. اگر قرار بود چنین شود ما از همان ابتدا که امضاها جمع شد، می‌توانستیم اسامی امضا‌‌کنندگان را منتشر کنیم تا دیگر کسی امضای خود را پس نگیرد. من معتقدم نماینده  باید با آزادی کامل امضا کند و با آزادی کامل و بدون فشار امضای خود را پس بگیرد. متاسفانه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و معاونان پارلمانی وزیران از یک طرف و برخی اعضای هیات‌رئیسه مجلس از طرف دیگر مانند دو تیغه یک قیچی به نمایندگان فشار وارد کردند تا امضای خود را پس بگیرند. به هرحال نماینده هم یک انسان است و ممکن است وقتی از چند طرف تحت فشار قرار می‌گیرد و به او گفته می‌شود فلان پروژه عمرانی حوزه انتخابیه‌ات متوقف می‌شود، عقب‌نشینی کند. چون تعهداتی نسبت به موکلین خود دارد. باید از این دو گروهی که مانع طرح سئوال می‌شوند پرسید که چرا این قدر از تحقق سئوال از رئیس‌جمهور می‌ترسند؟”

مطهری افزوده است: “با همه این فشارها 71 نماینده مقاومت کرده و امضای خود را پس‌نگرفته‌اند و من از آنها تشکر می‌کنم. اضافه کردن دو سه امضای کسری هم کار مشکلی نیست. به هر حال منتفی‌شدن طرح سئوال از رئیس‌جمهور موجب منتفی‌شدن درخواست استعفای من از نمایندگی مجلس نیست، زیرا من به شیوه کار هیات‌رئیسه مجلس اعتراض دارم”.

او به جهان نیوز هم می گوید: “من دیگر با طرح سئوال از رئیس جمهور کاری ندارم وخودم را برای جلسه استعفاء آماده کرده ام. طبق آئین نامه داخلی مجلس و همچنین طبق اعلام هیأت رئیسه مجلس، طرح استعفای اینجانب از سمت نمایندگی در دستورکار هفته آینده صحن علنی قرار دارد. من پیگیر استعفای خود از سمت نمایندگی  هستم و  در حال در مجلس فقط این موضوع را پیگیری می کنم و خودم را برای جلسه بررسی طرح استعفاء آماده کردم”.

شنیده های خبرنگاران پارلمانی نیز از آماده کردن نطقی تند از سوی علی  مطهری خطاب به “جریان فراپارلمانی” ای که منجر به از حدنصاب افتادن تعداد امضاهای سئوال از احمدی نژاد شد، حکایت دارد.

در اینباره سایت آینده، از سایت های داخلی منتقد دولت در گزارشی با عنوان “چرا استعفای مطهری در دستور کار قرار گرفت نه سئوال از رئیس جمهور؟” می نویسد: “هر چند، نایب رئیس مجلس گفته بود در این هفته تکلیف سئوال از رئیس جمهور را روشن می‌کند، اما به جای این سئوال، استعفای علی مطهری اعلام وصول شد تا همچنان امضاهایی که برای سئوال از رئیس جمهور جمع آوری شده است، بلاتکلیف بمانند و تابوی اجرای این حق قانونی مجلس نشکند. به نظر می‌رسد بهارستان نشین‌ها همچنان قصد ندارند تابوی سئوال از رئیس دولت را که حق قانونی مجلس بر اساس قانون اساسی است، بشکنند و به انتظار افکار عمومی پایان دهند.”

رجانیوز هم که این روزها به ارگان “جبهه پایداری” شهرت یافته، از زبان دو عضو فراکسیون پایداری نسبت به در دستور کار قرار گرفتن استعفای علی مطهری ابراز خشنودی کرده است.

این سایت به نقل از حمید رسایی می نویسد: “آقای علی مطهری رسماً  اعلام کند که دور بعد وارد مجلس نمی شود بهتر از استعفایش است. و استعفا یک تاکتیک است برای آقای مطهری، و اگر استعفایش رای بیاورد و می گوید حرف های من درست بود که مجلس پذیرفت و اگر استعفایش رای نیاورد از تریبون مجلس استفاده می کند برای طرح نظراتش. از علی مطهری بی بی سی حمایت می کند”.

 علی اصغر زارعی  نیز گفته است: “سئوال آقای علی مطهری از رئیس جمهور از باب اخذ جواب نیست واینها سئوالاتی است که خود آقایان جوابش را می دانند و این سئوالات برای الان نیست، سئوالاتی است که بیش از یک سال است که آقایان به دنبال آن هستند که یک طوری دولت را بکشند به مجلس. به نظر من آقای احمدی نژاد برای این سئوال ها جواب دارند و به این صورت نیست که رئیس جمهور برای این سئوالات جواب نداشته باشد و در اصل این سئوال را تبدیل به یک چماقی کرده اند برای فشار به دولت و هر از چند گاهی می آیند آن را مطرح می کنند و ما معتقدیم که این سئوالات باید در مجلس تعیین تکلیف بشود تا تمام شود و آقای مطهری نوعی استفاده ابزاری از طرح سئوال می کند”.