آموزش تک جنسیتی در ایران

نویسنده

» گزارشی از آرتی

سی و شش دانشگاه ایران اعلام کردند که ۷۷ رشته تحصیلی را تک جنسیتی خواهند کرد و این امر موجب خشم ایرانیان مدافع حقوق زنان در داخل و خارج از ایران شده است.

به گزارش روز آنلاین رشته هایی که از این پس مختص مردان است شامل حسابداری، مهندسی، شیمی محض، ادبیات و مترجمی انگلیسی، مدیریت هتل و رشته های دیگری است. درحال حاضر دانشگاه تهران در رشته های وابسته به ریاضیات، منابع طبیعی و جنگلداری، تک جنسیتی شده است. خبر تک جنسیتی شدن دانشگاه ها چهار روز پیش منتشر شد اما در آن زمان بطور رسمی تایید نشده بود.

قرار است این رشته ها از امسال برای دختران حذف شوند.

شیرین عبادی، برنده نوبل صلح از سازمان خواسته است تا فورا دراین مورد تحقیق و از خارج شدن زنان از مبارزات برای حقوقشان جلوگیری کند.

وی در نامه ای به احمد شهید، بازرس ویژه سازمان ملل می نویسد: “هدف از چنین قوانین و سیاست هایی خانه نشین کردن زنان است که مورد قبول مدافعان حقوق بشر در ایران نیست. هدف از این کار این است که زنان دست از دادخواهی و احیای حقوق از دست رفته خود بردارند.”

این قوانین مورد اعتراض نمایندگان مجلس هم هست و آنان معاون وزیر آموزش عالی را برای توضیح به مجلس دعوت کرده اند.

با این حال کامران دانشجو، وزیر علوم و آموزش عالی، می گوید که همچنان۹۰ درصد رشته ها برای دختران و پسران آزاد است و رشته هایی که تک جنسیتی شده برای ایجاد “تعادل” لازم است.

ابوالفضل حسنی، یکی دیگر از مقامات ارشد وزارت علوم و آموزش عالی، می گوید: “برخی از رشته ها برای طبیعت زنانه دانشجویان مناسب نیستند.”

این اقدام در پی افزایش تعداد دانشجویان دختر به نسبت پسران صورت گرفته که موجب نگرانی روحانیون ایران شده است. آنها نگران افزایش موفقیت های دانشگاهی زنان در یک کشور اسلامی هستند.

به گفته یونسکو، ایران بالاترین تعداد دانشجوی دختر به نسبت پسر را در دنیا دارد که۶۰ درصد دانشجویان را تشکیل می دهند.

آر.تی، 21 اوت