خانواده مجید توکلی: عدالت مرده است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» 13 سال زندان؛ 200 ضربه شلاق برای یک دانشجویان

در حالی که یک هفته از اعدام 5 تن از  زندانیان سیاسی- عقیدتی می گذرد، اتفاقات و حاشیه های پیرامون این ماجرا هم چنان ادامه دارد. در پی اعتراضات مردم کردستان به این اعدام ها، 15 دانشجوی کرد در شهر مریوان بازداشت شدند. 12 تن از این دانشجویان بعد از چند روز با قید وثیقه و تعهد کتبی از زندان آزاد شدند، اما از وضعیت سه نفر دیگر هیچ گونه اطلاعی در دست نیست. “توفیق پرتوی”، “دانا لنج آبادی” و  ”آرام ویسی” سه  دانشجویی هستند که در این مدت هیچ گونه خبری هم درباره وضعیت آن ها منتشر نشده است.

پیگیری های خانواده این سه تن هیچ گونه نتیجه ای در بر نداشته و آنان بعد از مراجعه به اداره اطلاعات شهر مریوان تنها با این پاسخ مواجه شده اند که تا دو هفته آینده، هیچ سئوالی درباره وضعیت فرزندان تان مطرح نکنید.

 

نامه خانواده مجید توکلی به رییس قوه قضاییه

خانواده مجیدتوکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک که از روز 16 آذرماه سال 88 بازداشت و تاکنون در زندان به سر می برد، نامه ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه منتشر کردند.

خانواده توکلی در این نامه با اشاره به برخی از بی قانونی ها در روند رسیدگی به پرونده فرزندشان ـ همچون نگهداری وی در سلول انفرادی به مدت 4 ماه، عدم دسترسی او به وکیل در طول دوران بازداشت، برخورد تند قاضی پرونده با مجیدتوکلی و صدور حکم در زمانی بسیار کوتاه، خطاب به رییس قوه قضائیه نوشته اند: “شگفتا که تنها شرکت جستن در مراسم اعتراضی مدنی، بهایی چنین سنگین داشته باشد. مگر در قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید نشده است که «تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است»؟ اگر این بند قانون اساسی است که قوه محترم تحت امر شما می بایست آنرا محترم بشمرد. اگر چنین نیست که صراحتا بفرمایید قانون در این مملکت تعطیل شده تا رعیت چاره ای به حال و روز سیاه خویش بیاندیشند.”

گفتنی است مجید توکلی در دادگاه، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به رییس‌جمهور در مجموع به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از هرگونه فعالیت سیاسی و ۵ سال ممنوعیت خروج از کشورمحکوم شده است.

  

محکومیت محمدامین ولیان

شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران محمد امین ولیان را به سه سال و نیم حبس تعریزی و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پایه دامغان، روز 22 دی ماه سال گذشته بازداشت شده و در دادگاه اولیه، به اتهام محاربه تحت محاکمه قرار گرفته بود.

بازداشت یک دانشجو در تبریز

رضا عبدی، دانشجوی علوم سیاسی و فعال مدنی روز سه شنبه  توسط ماموران امنیتی در تبریز بازداشت شد. این ماموران با مراجعه به یک مغازه کامپیوتری،  رضا عبدی را به همراه علیرضا حسین زاده دیگر فعال مدنی بازداشت کرده اند.

مامورین پس از بازداشت عبدی با مراجعه به منزل پدری وی اقدام به تفتیش منزل کردند و کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود بردند.

 

بازداشت یک فعال دانشجویی در اراک

آرش صابونچی از فعالین دانشجویی و از اعضای ستاد مهدی کروبی در اراک توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت وبه مکان نامعلومی منتقل شده است. ماموین امنیتی وی را درمنزل بازداشت کرده و بدون ارائه هیچگونه توضیحی با خود برده اند .

 

دانشگاه بابل: صدور احکام انضباطی جدید

آن گونه که “دانشجونیوز” گزارش داده کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، احکام انضباطی برای چند تن ازدانشجویان این دانشگاه صادر کرده است.

بنا بر این احکام،  سیاوش رضائیان به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات، آلاله صدرایی و شهاب معافی به تذکر کتبی و سودابه سعیدی به توبیخ کتبی ودرج در پرونده محکوم شده اند.

برخی منابع دانشجویی اعلام کرده اند که این احکام با نظر مستقیم اداره اطلاعات بابل صادر شده است. آن ها می گویند که یکی از بازجویان اداره اطلاعات، در کمیته انضباطی از آن ها بازجویی کرده است.

دانشگاه مازندران در حوادث پس از انتخابات، تحت فشار شدید نهادهای امنیتی قرار گرفته است. تاکنون برای یازده تن از دانشجویان این دانشگاه، حکم  90 ماه حبس و 200 ضربه شلاق صادر شده است. در سال جدید تحصیلی نیز حداقل هشت دانشجوی این دانشگاه بازداشت شده اند.

 

دانشگاه پیام نور: 13 سال زندان

حکم ۱۳ سال زندان میثاق یزدان نژاد توسط شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب مورد تایید قرار گرفت.

حکم میثاق یزدان نژاد، از دستگیر شدگان مراسم نوزدهمین سالگرد اعدام زندانیان در  سال ۱۳۶۷ توسط رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده و در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته است.

وی که دانشجوی رشته مترجمی پیام نورست، روز۱۹ شهریور سال ۱۳۸۶ با مراجعه‌ی مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و بیش از ۶ ماه در بند ۲۰۹ به سر برد. پس از ۶ ماه او را به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کردند و سپس به دستور رئیس زندان اوین و رئیس بند ۳۵۰ به زندان گوهردشت کرج منتقل شد.گفتنی است وی از بیماریهای حاد رنج می برد و سال گذشته هنگامی که برای عمل جراحی به بیمارستان منتقل شده بود در آخرین لحظات او را ازبیمارستان بردند و به زندان گوهردشت کرج تبعید شد.او در حال حاضر در بند ۴ زندان گوهردشت کرج به سر می برد.