شبحِ سرگردان

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

تازه‌های نشر

بُردی از یادم[زنده‌گیِ لرتا هایراپتیان]

نویسنده: زاون قوکاسیان

ناشر: خجسته

تعداد صفحات: ۳۵۲ صفحه

قیمت: ۲۵۰۰۰ تومان

درباره‌ی کتاب:

لرتا به زبان‌های روسی، فرانسه، ارمنی و فارسی تکلم می‌کرد و در کنار زنده‌یاد نوشین که از روشنفکران طراز اول دهۀ ۱۳۱۰ شمسی به بعد محسوب می‌شد، معاشرانی مثل سعید نفیسی، مسعود فرزاد، بزرگ علوی و پرویز ناتل خانلری داشت. سطح بازیگری او با سایر بازیگران فاصلۀ زیادی داشت و او هم‌تراز بازیگران اروپایی اجرای نقش می‌کرد. در راه‌رفتن و حرکات روی صحنه مبانی استتیک را رعایت می‌کرد، در حسن بیان، با اینکه لهجه ارمنی داشت، ولی تحت تعلیمات نوشین، مهارت فوق‌العاده‌ای به دست آورده بود. او بانویی مهربان، دور از تکبر و نخوت، انسان‌دوست، عدالت‌خواه و بشاش بود. چنان حافظۀ قوی داشت که تمامی متن هر نقش را در عرض دو یا سه روز به طور کامل حفظ می‌شد.

فهرست مطالب کتاب:

چشم‌اندازهایی بر زندگی لرتا هایراپتیان

بردی از یادم

دوست دارم هزار بار بنویسم «لرتا»

و دیگر لرتا را ندیدم

لرتا هنرمند خلق شده بود/ گفتگو با نصرت کریمی

گفتگو با خانم ایرن زازیانس

فصلی از جاودانگی/ گفتگو با فهیمه راستگار

هوای حضور/ گفتگو با داریوش فرهنگ

لرتا عاشق بازیگری/ گفتگو با صدرالدین زاهد

گفتگو با لرتا/ لاله تقیان

اسفند آفتابی/ گفتگو با آربی اوانسیان

لرتای جهاندیده/ گفتگو با مهدی هاشمی

بانوی برفی/ احمد بیگدلی

روزهای لرتا/ علی خدایی

 

امید آفتابی من![نامه‌های احمد شاملو و پسرش سامان]

نویسنده: احمد شاملو

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: ۹۶ صفحه

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

درباره‌ی کتاب:

این کتاب کتابی است دربردارندۀ نامه‌های احمد شاملو و کوچک‌ترین پسرش سامان به یکدیگر؛ نامه‌هایی که برای نخستین بار تصویر شاملوی پدر را پیش روی مخاطبانش قرار می‌دهد. پدری که در پاره‌ای زمینه‌ها فی نفسه تفاوت محسوسی با دیگر پدرها ندارد و به شکلی غریزی سرشار از عطوفت و مهر پدری است.

در یکی از نامه‌ها آمده است: «جز این آرزو ندارم که حالت خوب و فکرت راحت و اعصابت آرام باشد. در کارت توفیق حاصل کنی و پشتیبان روحی پدرت باشی که امیدش هستی و می‌دانی که درباره‌ات چه عقیده و چه قضاوتی دارد. در عین حال دلم می‌خواهد واقعا دنیا را بشناسی و با چشم باز و عقل سلیم در مسائل نگاه کنی و در حالی که جسما و روحا جوانی خود را حفظ می‌کنی و از زندگی کوتاهی که آدمی‌زاد در این چهار صباح عمر خود دارد لذت می‌بری و هر ساعت زندگیت را غنیمتی بازیافته تلقی می‌کنی. از لحاظ فکر و معرفت هر ساعت پیرتر و جهاندیده‌تر بشوی. دلم می‌تپد و آرزو دارم که به این خواست من لبیک بگویی و بکوشی که این جور باشد.»

 

آخرین نوارِ کراپ[نمایش‌نامه]

نویسنده: ساموئل بکت

ترجمه: محمد شهبا

انتشارات: نیلا

تعداد صفحه: ۲۰ صفحه

قیمت:  ۲۰۰۰ تومان

درباره‌ی کتاب:

ساموئل بکت رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ۱۹۷۰ است که با نمایشنامه‌ی «در انتظار گودو» به شهرت جهانی رسید؛ مضحکه‌ی بی‌کُنشی و تکرار و بیهودگیِ وضعیت رقت‌انگیز آدم‌هایی که خود را صرفاً با سلسله‌ای بازی‌های پوچِ زبانی سرگرم می‌کنند. «آخرین نوار کراپ» نیز با تنها یک بازیگر با مضامینی مشابه، همان جلوه‌ی دلقک‌وار شخصیت را، در متنِ مرور عمر و تجربه‌های عاشقانه‌ی زندگی تجسم می‌بخشد.

 

شبحِ سرگردان[رقص چنگیز کوهن]

نویسنده: رومن گاری

مترجم: ابراهیم مشعری

ناشر: نیلوفر

تعداد صفحات: ۳۴۳

قیمت: ۲۰۰۰۰ تومان

درباره‌ی کتاب:

رومن گاری در رقص چنگیز کوهن – اما – پا از مرزهای اشاره و تمثیل فراتر می‌نهد و از «نماد» نیز بسیار بهره می‌جوید. این داستان به ظاهر فانتزی، رفته رفته، ابعادی گسترده به خود می‌گیرد. این ویژگی داستان‌های آخری است که رومن گاری – واقعیت و قراردادها را طوری ماهرانه و با ظرافت از میان بر می‌دارد که خواننده، به ناگاه، خود را با گستره‌ای عظیم رو در رو می‌یابد؛ گستره‌ای که اساطیر و عظمت آن را فرایاد می‌آورد. پس، عبارتی را که آندره مالرو درباره ی این رمان نوشته، نباید تعارف و اغراق به حساب آورد:«یکی از نادرترین و جالب توجه ترین نوشته‌های زمانه‌ی ما؛ هم در گستره‌ی اسطوره شناسی و هم در زمینه‌ی ادبیات بزرگ کمدی.»

 

کاملا  خصوصی[ سرگذشت محمود قربانی]

نویسنده: فرزان دلجو

ناشر: شرکتِ کتاب

درباره‌ی کتاب:

محمود قربانی- کاباره‌دار و همسرِ سابق گوگوش- آن‌طور که خود روایت می‌کند زنده‌گی ماجرایی داشته. از درگیری در زنده‌گی شخصی‌اش که از هم می‌پاشد تا ماجرای مربوط به حرفه‌اش که چون در ارتباط با ستاره‌گان موسیقی و بعضا سینمای ایران بوده، جذابیت ویژه‌ای دارد. او در برنامه‌ی تلویزیونی‌اش هر بار یکی از خاطرات را روایت می‌کند که البته با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده. عده‌ای قربانی را به خاطر مطرح کردن مسائل پشت پرده‌ی هنر ایران تشویق می‌کنند و دیگرانی هم خاطرات او را عموما کذب و غیرواقعی می‌دانند. کتاب “کاملا خصوصی” که به قلمِ “فرزان دلجو”- کارگردان و بازی‌گرِ قدیمی سینمای ایران- نوشته شده راوی خاطرات و زنده‌گی پرماجرای محمود قربانی است.