بلاتکلیفی محکومین به اعدام موسسه الحوار

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بازداشت‌ها در خوزستان به ۳۲۵ رسید

خانواده ها و بستگان ۵ عضو موسسه الحوار در اهواز که به اعدام محکوم شده اند ابلاغ اجرای حکم اعدام در هفته آینده را تکذیب و در عین حال از سرنوشت این فعالان مدنی که حکم اعدام شان از سوی دیوان عالی کشور تایید شده ابراز نگرانی کردند.

برخی سایت ها طی روزهای گذشته نوشته بودند که با استیذان رئیس قوه قضائیه و دستور قاضی اجرای احکام، هفته آینده حکم اعدام این ۵ نفر اجرا خواهد شد؛ مساله ای که خانواده ها در تماس “روز” تکذیب می کنند. کمیل البوشوکه، پسرعموی مختار و جابر البوشوکه (دو تن از این فعالان مدنی محکوم به اعدام) در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: خانواده ها روز شنبه برای پی گیری به شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز که حکم اعدام را صادر کرده بود رفتند. آنجا گفته اند که در این گونه موارد دادگاه نیست که وقت تعیین میکند، تصمیم گیری در این پرونده دست نیروهای امنیتی (اطلاعات) است و امکان اجرای حکم هر لحظه وجود دارد اما زمانی برای اجرا تعیین نشده است.

آقای البوشوکه می افزاید: بعد از انتشار خبر اجرای حکم در هفته آینده، خانواده ها به شدت شوکه شده بودند. عموی من و سایر خانواده ها روز چهارشنبه با این ۵ نفر دیدار کرده بودند و هیچ خبری از اجرای حکم نبود. پنج شنبه که این خبر منتشر شد واقعا ترسیدیم. روز بعد جمعه بود و راهی برای گرفتن خبر وجود نداشت، در استرس کامل بودیم و وضعیت واقعا ترسناکی بود تا شنبه که عموی من به اتفاق سایر خانواده ها به شعبه 2 دادگاه انقلاب مراجعه کردند آنجا گفته شده بود که اطلاعات در این زمینه تصمیم می گیرد که چه زمانی اعدام شوند یا نشوند اما برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام نامه می زنند که تاکنون چنین نامه ای نیامده است.

او سپس با اشاره به تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور یادآور می شود: حکم به هر حال تایید شده و دست شان برای اجرا باز است و هر لحظه بخواهند می توانند اجرا کنند. متاسفانه مسئولان هم در این زمینه قابل اعتماد نیستند و تجربه نشان داده که بدون اینکه به خانواده ها یا وکلا یا حتی خود زندانیان خبر هم بدهند حکم را ممکن است اجرا کنند، از این جهت باید خیلی مراقب باشیم.

محمدعلی عموری ۳۵ ساله و مهندس شیلات، هاشم شعبانی ۳۲ ساله و لیسانس ادبیات عرب و فوق لیسانس علوم سیاسی، هادی راشدی ۳۹ ساله و مهندس شیمی، مختار البوشوکه ۲۶ ساله و فارغ التحصیل کامپیو‌تر (او هنگام دستگیری سرباز وظیفه بود) و جابر البوشوکه ۲۸ ساله، ۵ عضو موسسه الحوار هستند که به اعدام محکوم شده‌اند و با تایید حکم اعدامشان در دیوان عالی کشور، در خطر اجرای حکم هستند.

هاشم شعبانی و هادی راشدی، معلم هستند و رحمان عساکره، دیگر عضو موسسه الحوار که به ۲۰ سال حبس محکوم شده، او ۳۵ ساله و فوق لیسانس علوم اجتماعی است. این ۶ نفر به “اقدام علیه امنیت ملی، محاربه، افساد فی الارض و تبلیغ علیه نظام” متهم شده اند.

موسسه الحوار به گفته خانواده ها و بستگان این ۶ نفر و همچنین فعالان مدنی خوزستان “زمان ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و با مجوز قانونی تشکیل شد. اسم این موسسه هم الحوار یا گفتگو از گفتمان اقای خاتمی یعنی گفتگوی تمدن ها گرفته شد. کارشان هم فرهنگی بود تلاش برای حفظ زبان عرب برگزاری جلسات شعر و سرود به زبان عربی، برگزاری کلاس های اموزشی جشن ها و ارتباط با خانواده هایی که به دختران شان اجازه ادامه تحصیل نمیدهند و… اما با آمدن محمود احمدی نژاد مجوز این موسسه را لغو کردند و به برخورد با اعضای آن پرداختند”.

درباره وضعیت روحی و وضعیت جسمانی آنها سئوال میکنم. کمیل آلبوشوکه می گوید: از نظر روحی که راحت نیستند و وضعیت خوبی نیست حکم شان تایید شده و هر لحظه امکان اجرای حکم وجود دارد و هر کسی هم باشد وضعیت روحی مناسبی نخواهد داشت از نظر جسمانی هم هادی راشدی وضعیت خوبی ندارد لگن خاصره اش شکسته و اجازه مداوا هم نداده اند.

این 5 نفر در اعتراض به صدور حکم اعدام شان دست به اعتصاب غذا زده و خواستار لغو حکم اعدام و برگزاری دادگاهی علنی و همچنین دسترسی به امکانات پزشکی شده بودند. آنها به اعتصاب شان پایان داده اند.سئوال میکنم که خواسته هایشان چه شد؟ می گوید: به خواسته هایشان نرسیدند حتی کمترین آن که امکانات پزشکی و دسترسی به دکتر بود.همین را نیز اجازه ندادند.

آقای البوشوکه می گوید: کلا در وضعیت ترسناکی به سر می بریم. تنها امیدمان به فشارهای بین المللی و رسانه ای است که شاید بتواند حکم را متوقف کند. خانواده ها حتی به دادگاه و قاضی گفته اند اگر بچه های ما جرمی کرده اند و ادعاهای شما درست است یک دادگاه علنی برگزار کنید و اجازه دهید وکلا دفاع کنند، خود این بچه ها از خودشان دفاع کنند و بعد حکم بدهید. اما قبول نمیکنند چون هیچ سند و مدرک و مستنداتی دال بر اتهاماتی که زده اند ندارند و تنها استنادشان به اعترافات زیر شکنجه است؛ اعترافاتی که خود این 5 نفر هم در دادگاه رسما گفته اند قبول ندارند و زیر شکنجه مجبور به اعتراف دروغ شده اند.

 

بازداشت ها به ۳۲۵ نفر رسید

همزمان کریم دحیمی، فعال حقوق شهروندان عرب استان خوزستان خبر میدهد که هیچ یک از بازداشت شدگان هفته های اخیر در این استان آزاد نشده اند. او البته یادآور می شود که تنها در روزهای نخست شروع بازداشت ها، تعدادی از بازداشت شدگان که نوجوان و زیر سن قانونی بوده اند با قرار وثیقه آزاد شده اند.

آقای دحیمی در مصاحبه با “روز” میگوید: بازداشت ها به ۳۲۵ نفر رسیده است. یعنی ما اسامی ۳۲۵ نفر را داریم ولی ممکن است بیش از اینها هم باشد و ما خبر نداشته باشیم. حدود ۱۰۰ نفر از این بازداشت شدگان را به زندان‌های کارون و سپیدار منتقل کرده‌اند و از وضعیت بقیه خبری در دست نیست. برخی خانواده‌ها حتی از وضعیت و جای نگهداری بازداشت شدگان هم خبر ندارند. خانواده‌ها در مقابل در ستاد خبری اطلاعات تجمع کردند اما تنها پاسخی که گرفتند این بود که هنوز در مراحل تحقیق هستند.

هر ساله همزمان با سالگرد اعتراضات مردمی در فروردین سال ۸۴ فعالان و چهره‌های شناخته شده در استان خوزستان بازداشت می‌شوند. امسال اما به گفته آقای دحیمی، میزان بازداشت‌ها گسترده‌تر از سالهای گذشته بوده است.

سال ۸۴ با انتشار نامه‌ای منتسب به محمدعلی ابطحی (رئیس دفتر رئیس جمهور وقت) اعتراضاتی صورت گرفت که منجر به کشته و زخمی شدن عده‌ای از معترضان شد. ۶ سال بعد در سالگرد این اعتراضات و در۲۶ فروردین ۹۰ بیش از ۱۲ تن کشته شدند.

نامه منتسب به آقای ابطحی بر تغییر ترکیب جمعیتی اعراب خوزستان و تغییر اسامی اماکن عربی تاکید داشت. آقای ابطحی نامه منتسب به خود را تکذیب کرده است.