شرح

نویسنده

نگاهی به زندگی هنری محمود استاد محمد

چهره معترض تئاتر

محمود استادمحمد در یکی از روزهای سال ۱۳۲۹ و دریکی از منازل محله پررفت و آمد دروازه دولاب تهران چشم به جهان گشود.او که در خانواده ای فرهنگ دوست رشد کرده از دوران کودکی خود به حضور در عرصه های فرهنگی علاقه نشان داد.اصلی ترین فعالیت نمایشی استاد محمد،درسال ۱۳۴۷رخ داد.او با دعوت بیژن مفید و همسرش به بازی در نمایش “شهر قصه” در نقش خر خراط مشهور شد.

بازیگر و نمایش نویس بزرگ تئاتر،در سال ۱۳۵۰ راهی بندرعباس شد و با بازیگران جنوبی ایران گروه نمایشی “پتوروک” را تشکیل داد.وی پس از اختلافات قابل توجه با مسئولان فرهنگی منطقه، به تهران بازگشت.

کش و قوس های استاد محمد در تهران نیز پایانی نداشت تا اینکه وی درمهرماه سال ۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد.به گفته خودش تجربیات و فراگیری هایش در ممالک فرنگی بهترین ماحصل حضور 13 ساله اش در آن جا بود. استاد محمد در سال ۱۳۷۷ با کوله باری از اندوخته ها به ایران باز گشت و فعالیت هنری خود را با پیگیری های مستمر ادامه داد.

او با نگارش نمایشنامه هایی چون “بنگاه تئاترال”، “تهرن”،”آسید کاظم” و “کافه مک ادم” علاقندان به نمایش های ایرانی را به سالن های تئاتر کشاند.

“شب بیست و یکم”، “سیری محتوم”، “چهل پله تا مرگ”، “عکس خانوادگی” و “سپنج رنج و شکنج” از جمله آثار استاد محمد محسوب می شود.محمود استاد محمد در سال های پس از انقلاب همواره از سوی مدیران امنیتی به عنوان فردی “معترض” شناخته می شد.

“کافه مک ادم” آخرین کار او بود که در سال ۱۳۸۹بر صحنه تئاتر رفت.مسئولان شورای نظارت و ارزشیابی،این نمایش را سه بارمتوالی مورد بازبینی و سانسور قرار دادند تا 20 دقیقه از اصلی ترین صحنه های آن را به تیغ حذف بکشانند.

این هنرمند ایرانی از سال 90 با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد اما گرانی داروهای درمان این نوع بیماری اجازه دسترسی به آن ها را نمی داد.

مانا استاد محمد، فرزند این هنرمند تئاتر،پیش از این درباره وضعیت دارویی پدرش گفته بود: “آقای وزیر ارشاد قول مساعد برای تهیه داروی پدرم داده بودند اما موفق نشدیم دارو را در داخل کشور تهیه کنیم و پدر یک ماه نتوانست داروی خود را مصرف کند، ناچار شدیم برای تهیه دارو از خارج کشور اقدام کنیم که این کار هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد. اما با توجه به شرایط موجود می بایست به هر صورت ممکن داروی مورد نیاز را برای ایشان تهیه می کردیم.”

در گرمای دومین شب مرداد ماه شرایط جسمی استاد محمود وخیم شد و اوبه صورت اورژانسی به بیمارستان جم منتقل شد ولی صبح پنج‌شنبه، سوم مرداد، چشم از جهان بست.