تصویر ایرانیان در حوادث تروریستی جمعه

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» فرصتی برای نشان دادن تروریست ها در میان دشمنان

لحظاتی بعد از انتشار خبر عملیات تروریستی در تونس، کویت و فرانسه، در حالی که نگاه جهانیان به سمت سلفی ها و گروه داعش متوجه شده بود، مقامات ایرانی فرصت را برای حمله به سعودی به عنوان پایگاه تندروهای سلفی غنیمت شمردند تا دشمن این سال های خود را محکوم کند، همزمانی این حوادث  با سالگرد ترور گروهی از مدیران جمهوری اسلامی فرصت دیگری شد برای این ادعا که جمهوری اسلامی خود بزرگ ترین قربانی تروریزم است.

اولین بار خبر حادثه توسط ارشاد علیجانی روزنامه نگار مقیم پاریس در سایت ها و شبکه های اجتماعی ایرانیان در جهان منعکس شد که خبر از حادثه تروریستی جدیدی در فرانسه می داد و همو که برای نخستین بار از یک ایرانی نام برد که احتمال داده می شد قربانی حادثه باشد.

اولین خبری هم که از انفجار مسجد شیعیان در کویت رسید نشان می داد که تروریست مهاجم تبعه عربستان سعودی است.

 مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران اولین کسی بود که در شبکه خبر ظاهر شد و فاش کرد که  دو ایرانی  در حمله به مسجد امام صادق جان خود را از دست داده‌اند.

 دقایقی بعد علیرضا عنایتی، سفیر ایران در کویت، نام این دو نفر را سید رضا موحدی اهل شهرستان لار در استان فارس و بوماجد، زاده اهواز اعلام کرد.

اما خبرگزاری ایرنا گزارش داده  دو نفر دیگر به نام‌های محمد سعید مطرودی، و عبدالحمید محمود (فرزند سعید) در این حمله کشته‌ شده‌اند.

در حمله انتحاری دیروز به مسجد شیعیان امام صادق در کویت ۲۷ نفر کشته و بیش از دویست نفر زخمی شدند.

چیزی نگذشته بود که شبکه های جهانی خبری اعلام داشتند   گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت  حمله  به مسجد شیعیان کویت را پذیرفته است

اما تکان دهنده تر حادثه برای جهان غرب ماجرای حمله تروریستی به تونس بود که هدف اصلی آن توریست های اروپایی بودند که مانند هر سال برای بهره بردن از ساحل زیبا و آفتاب گرم تونس در یک منطقه هتل امپریال مرحبا در شمال مدیترانه آرمیده بودند. و یک مرد مسلح به سلاح اتوماتیک شلیک ها را آغاز کرد و تا ماموران امنیتی سر برسند و وی را با گلوله بزنند ۲۷ کشته و چندین زخمی به جا نهاده بود. وی فرصت نیافت تا مانند حمله تروریستی به کارخانه ای در شرق فرانسه پرچم داعش هم برافراخته شود.

 وحشت فرانسوی ها از شنیدن صدای گلوله ای که در ماه های گذشته چند بار این کشور را به هم ریخته است چندان بود که فرانسوا اولاند سفر خود به بروکسل را ناتمام گذاشت و به پاریس برگشت و در همین زمان بود که اعلام شد کارخانه‌ای که روز گذشته در جنوب این کشور هدف حمله قرار گرفت، مالکی ایرانی دارد.
او در زمان حادثه در محل نبوده است و مهاجم با نام یاسین صالحی سی ساله با حمله به شرکت گاز سنت کوانتین متعلق به سیفی قاسمی ایرانی متولد مشهد سر یک مسوول کارخانه را بریده و پرچم سیاه داعش را بر بلندی کارخانه نصب کرده است

به گفته پلیس انفجاری که در کارخانه گاز رخ داده حاصل تصادف خودرو مهاجم با کپسول های گار بوده که چندین نفر در آن مجروح شده اند

سایت خبری انتخاب به نقل از دیلی میل نوشته مالک این کارخانه، سیفی قاسمی»،  گفته می‌شود اخیرا قرارداد بزرگی با عربستان به امضا رسانده است.
رسانه‌های غربی ایرانی بودن این فرد و حمله به کارخانه وی را با حمایت ایران از مردم سوریه نسبت داده‌ و تلویحا اشاره کرده‌اند که ممکن است این کارخانه به همین دلیل انتخاب شده باشد.

ارتباط حادثه تروریستی با هویت قاسمی زمانی منتفی شد  که آشکار گردید  وی همزمان با انقلاب اسلامی ایران را ترک کرده و در سال 2011 ن در  جلسه ای در کمیته انرژی سنای آمریکا در باره مسایل انرژی سخنرانی کرده و   در آن نشست خود را مخالف جمهوری اسلامی معرفی کرده و گفته است که همسری یهودی دارد و به همین جهت از ایران خارج شده است.

تجمیع سه حادثه تروریستی در یک روز رسانه های خبری جهان را در تسخیر گرفت و کارشناسانی که در شبکه های مختلف حضور یافتند با اشاره به حوادث خاورمیانه روابط غرب با سعودی ها را زیر سووال بردند و به نظر یک کارشناس سیاسی که در تلویزیون آی تی وی بریتانیا سخن می گفت همزمان با مذاکرات هسته ای ایران و کشور های پنج به اضافه یک این هم موقعیتی در دست هیات ایرانی می گذارد که دشمنان خود را معرفی کند.

و این درست همان است که صبح شنبه هاشمی رفسنجانی در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داد. وی  با ابراز تاسف از جنایات تروریستی اخیر گروهک داعش در کشورهای کویت، تونس و محکومیت شدید این اقدامات گفت: جای نگرانی و تاسف بسیار است که گروهکی که به دروغ ادعای مسلمانی و حکومت اسلامی دارد، دستور‌العملی جدید مخصوصاً در ماه رمضان برای تشدید خشونت علیه تشیّع، گروه خاصی از تسنن و مسیحیان صادر می‌کند که نمونه‌ تاسف بارش را در انفجار مسجد امام صادق کویت شاهد بودیم. 

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطر گسترش و تعمیق اقدامات تروریستی را تهدیدی جدی برای کل جهان ذکر کرد و هشدار داد باید برای کنترل، مقابله و نابودی پدیده شوم تروریسم، عزم بین‌المللی و همکاری همه جانبه ایجاد شود تا دنیا از شر و مضرّات مخرّب تروریست‌ها در امان باشند. 

هاشمی رفسنجانی در عین حال به سالگرد هفتم شهریور اشاره کرد که در آن دکتر بهشتی دوست وی و مرد مقتدر دو سال نخست جمهوری اسلامی به اتفاق گروه بزرگی از مدیران زمان جان خود را در یک حرکت تروریستی از دست دادند و گفت ایران بزرگ ترین قربانی تروریسم است.

 مراجع عظام تقلید درنجف وقم با انتشار پیامهایی حمله تکفیری‌ها به شیعیان نمازگزار را اقدامی جنایتکارانه خوانده و آن را محکوم کردند.

 آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان در عراق درپیام خود آورد: ما خبر تجاوز جنایتکارانه علیه برادران نمازگزارمان در مسجد امام صادق که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از آنها و ریخته شدن ظالمانه خون پاکشان شد را شنیدیم. با شما در این غم و مصیبت ابراز همدردی می‌کنیم