حجت الاسلام ادیب: از حقوق شهروندی موسوی، کروبی و رهنورد گفتم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» افطاری های جنجالی رییس جمهور روحانی

حجت الاسلام مسعود ادیب می گوید که ممنوعیت سیدمحمدخاتمی در رسانه ها و حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد بدون محاکمه و طی روند قانونی را نقض قانون اساسی می داند و در جلسه افطاری با حسن روحانی به این مساله اشاره کرده است. او به روز می گوید که از نظر محتوایی وارد مباحث ۸۸ نشده بلکه بر اجرای قانون اساسی و حقوق شهروندی تاکید داشته است.

مسعود ادیب، عضو هیات علمی دانشگاه اسلامی مفید و عضو مجمع محققین و مدرسن حوزه علمیه قم است که سخنان اش در مراسم افطار روحانیون و ائمه جمعه با رئیس جمهور در شب جمعه جنجال برانگیز شده و سایت ها و رسانه های وابسته به سپاه و نهادهای نظامی همچون خبرگزاری فارس و رجانیوز مدعی شده اند که سخنان او” توهین به حسن روحانی، برنامه ریزی شده و در جهت تطهیرفتنه گران” بوده است. فتنه گر عنوانی است که این رسانه های حکومتی به معترضان سال ۸۸ و انتخابات جنجال برانگیز خرداد همان سال اطلاق می کنند.

خبرگزاری فارس به نقل از حسین ابراهیمی، عضو جامعیت روحانیت مبارز، مطالب مطرح شده از سوی مسعود ادیب در این جلسه را زننده خوانده و نوشته است که او “در سخنان خود به ممنوع‌التصویری رئیس جمهور دوران اصلاحات در جراید پرداخت و آن‌را تجاوز به قانون اساسی دانست و پس از آن از سران فتنه نام برد و اعلام کرد که این افراد بدون محاکمه در محدودیت هستند که این هم تجاوز به قانون اساسی است”.
حسین ابراهیمی مدعی شده که سخنان مسعود ادیب با واکنش شدید جمعیت حاضر در ضیافت افطار روبرو شده و پس از سخنان ادیب عده‌ای خطاب به آقای روحانی گفتند ما را اینجا آورده‌اید تا جریان فتنه را تطهیر کنید؟؛ عده‌ای هم می‌خواستند جلسه را ترک کنند که با وساطت ماندند.

رفتم سراغ مسعود ادیب تا از خود او سوال کنم در جلسه ضیافت افطار با حسن روحانی چه گذشت و اوچه گفته است و واکنش حاضران چه بوده؟ آقای ادیب که رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در قم در انتخابات خرداد 88 بوده می گوید که هنوز نوشته های سایت ها و رسانه ها را در این زمینه ندیده اما: من تعبیر فتنه گر را تعبیر درستی نمی دانم اگر هم فتنه گری در جریان ۸۸ بوده در جای دیگری باید پیدا کرد و متاسفانه یک مقدار تعریف ها به هم ریخته.

او توضیح می دهد: من در ۲ محور حرف زدم. اول بحث وحدت ملی و آشتی ملی که حضور دکتر روحانی عرض کردم که شخصیت دانشگاهی و حوزوی است و دولت او یک مقدار فراجناحی است و گفتم فرصت خوبی است ایشان بتوانند آشتی ملی ایجاد کنند. بخش دوم حرف های من هم این بود که روحانیت مفتخر بوده در طی سالیان مختلف که از حقوق ملت دفاع کرده و من به عنوان یک روحانی وظیفه خود می دانم از حقوق ملت حرف بزنم. گفتم جمهوری اسلامی اگر دستاوردی می تواند داشته باشد این است که بتواند مدنیت مبتنی بر ارزش های دینی و انسانی را پاس بدارد. گفتم تلاش های خوبی برای حفظ حقوق ملت شده اما نقص هایی هم است که در این زمینه به سه مورد اشاره کردم اول اشاره کردم به لغو کنسرت ها و گفتم من اهل موسیقی نیستم و تا حالا کنسرت نرفته ام اما این حق مردم است که در کنسرت شرکت کنند ولغو کنسرت ها و مسائلی که شاهد هستیم نقض حقوق مردم است. مساله بعدی هم نقض آزادی بیان رسانه ها است. مشخصا اشاره کردم به ممنوعیت آقای خاتمی در رسانه ها و گفتم که هیچ دادگاهی حکمی بر ممنوعیت ایشان نداده و یک مقام قضایی نمی تواند براساس سلیقه خود و بدون حکم قانونی چنین دستوری بدهد و حق آزادی بیان رسانه ها را نقض کند.

اما مساله بعدی که آقای ادیب بدان اشاره کرده مساله حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد است. او می گوید: گفتم که مورد سوم بحث آقای موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد است که بدون حکم قانونی در حبس هستند. من وارد مباحث ۸۸ نشدم و بحث من این بود که پاسداری از قانون اساسی و حقوق ملت متاسفانه نادیده گرفته می شود. براصل حفظ اصول مدنی و قانونی تاکید کردم و گفتم که از رییس جمهوری محترم به عنوان مجری قانون اساسی می‌خواهم که در کنار حراست از دستاوردهای علمی و فناورانه نظام، تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم براساس اصول قانون اساسی ارایه دهد.

واکنش حاضران در جلسه به سخنان آقای ادیب چه بود؟ او می گوید: در جلسه وقتی اسم آقای خاتمی آمد جمعیت قابل توجهی احسنت گفتند و وقتی اسم آقای موسوی آمد چند نفر اعتراض کردند. به رغم اینکه من محتوایی راجع به ۸۸ حرف نزدم و راجع به قانون اساسی حرف زدم و حقوق شهروندی آقای موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد. اما برخی متاسفانه بدون تامل در آنچه بیان می شود فقط هیاهو می کنند.

عضو مجمع مدرسین ومحققین حوزه علمیه قم می گوید: من به هیچ احدی توهین نکرده ام نه راجع به ۸۸ محتوایی بحث کرده ام و نه توهینی کرده ام. یک آقایی گفت ائمه جمعه جلسه را ترک کنند اما هیچ کسی ترک نکرد. شاید چون نزدیک افطار بود و گرسنه بودند نمی دانم. اما کسی ترک نکرد چند نفری یک مقدار شعار دادند مرگ بر ضد ولایت فقیه و.. که این شعارشان به من ربطی نداشت. بعد هم که جلسه آرام شد. بعد هم دیدم یک کسی یک جایی گفته سخنان ساختار شکن، اتفاقا من برای تحکیم ساختارهای جمهوری اسلامی صحبت کردم و دوستان زیادی بعد از جلسه به من اظهار لطف کردند و تشکر کردند از سخنان من.

خبرگزاری فارس با اشاره به سخنان غلامحسین کرباسچی در جلسه افطاری نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی با حسن روحانی که یک روز قبل از جلسه افطاری روحانیون با روحانی بوده به نقل از حسن ابراهیمی نوشته است: با توجه به اینکه در ضیافت افطار روحانی با شخصیت های سیاسی نیز اتفاق مشابه دیشب افتاد و من شنیدم که کرباسچی در آن مجلس سخن گفته بود، تصور می‌کنم که برنامه‌ریزی دقیقی برای اینکه بتوانند مظلوم نمایی کنند و چهره فتنه گران را بار دیگر در اذهان عمومی و در حضور علما مطرح کنند وجود دارد و خواستند خطوط قرمز را کمرنگ کنند و با این حرکت به دنبال جریان انتخابات آینده هستند که فضاسازی کنند.

 

وظیفه شهروندی من بود

از مسعود ادیب در همین زمینه سوال می کنم و می گوید: اصلا اینطور نیست من با اینکه شب جمعه جای دیگری هم دعوت بودم و تصمیم نداشتم این جلسه را بروم اما وقتی گفتند دعوت هستی و می توانی صحبت کنی. فکر کردم فرصت خوبی است که مباحثی را مطرح کنم. من در جریان صحبت های آقای کرباسچی نبودم و یکی دو ساعت قبل از جلسه در جریان سخنان روز قبل او قرار گرفتم در حالی که تصمیم ام درباره صحبت هایی که می خواستم بکنم را یک روز قبل گرفته بودم و براساس وظیفه شهروندی خودم حرف زدم.

یک روز پیشتر و بعد از جلسه افطاری حسن روحانی با دبیران کل احزاب و شخصیت های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب خبرگزاری فارس از ترک جلسه توسط “برخی شخصیت های سیاسی” در اعتراض به سخنان غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خبر داده و به نقل از غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نوشته بود: “بنده ضیافت افطاری رئیس جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد ترک کردم”.

 آن جلسه هم خبرساز شده وروایت های مختلفی از سخنان آقای کرباسچی و واکنش حاضران منتشر شده بود. تا جایی که جبهه پیروان خط اما و رهبری با انتشار بیانیه ای، سخنان کرباسچی را ساختارشکنانه و نام بردن از میرحسین موسوی را مغایر با خطوط قرمز نظام اعلام کرد. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی اما همان روز در مصاحبه با روز توضیح داده بود: ما اصلا راجع به رفع حصر حرف نزدیم. صحبت من این بود که همانطور که آقای روحانی روحانی نهضت مذاکره با خارج را راه انداخته، در داخل هم برای وحدت ملی باید احزاب و گروههای سیاسی چنین اقدامی صورت دهند و در همین جهت پیشنهاد کردم که آقای روحانی کانون ملی مذاکره در داخل درست کنند. گفتم که هیچ کدام از احزاب، گروهها و شخصیت ها و حتی کسانی که ممکن است رفتارشان در تعارض با نظام تلقی شود دنبال مقابله با نظام نبوده و نیستند. هیچ کدام از احزاب اصلاح طلب هم نمی خواهند خدشه ای به کشور و نظام و منافع ملی وارد شود بلکه دنبال امنیت ملی، منافع ملی، حقوق شهروندی و دموکراسی و آزادی و… هستند. گفتم حتی آقای مهندس موسوی و حجت الاسلام کروبی هم اگر در این جمع بودند سرمسائل ملی کشور و امنیت کشور و توسعه کشوراگر وحدت و همدلی اتفاق بیفتد حتما خوشحال می شدند و نمی خواستند تعارضی ایجاد شود و دنبال تعارض نبودند”.

او اضافه کرده بود: “ما ندیدیم کسی جلسه را ترک کند. آنجا چون جمعیت زیاد بود البته من دیدم آقای مصباحی مقدم بیرون رفت، فکر کردم شاید نمازی چیزی داشته که بیرون رفته، چون مغرب بود. حالا که خودش چنین گفته خب رفته. هیچ مساله دیگری هم نبود. آقای روحانی هم صحبت های خوبی درباره مشارکت مردم در انتخابات و جمهوری بودن و تعامل گروههای سیاسی گفت و اینکه کشور نباید در انحصار گروه خاصی باشد. از این جلسات و مذاکره و گفتگوی گروههای سیاسی هم استقبال کرد”.

غلامحسین کرباسچی متن کامل سخنان خود در جلسه افطاری با حسن روحانی را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده است.