اعتراض گسترده در دانشگاه لرستان

نویسنده

نادر کرمی – نوید احمدی

دانشگاه لرستان بعداز ظهر روز چهارشنبه صحنه اعتراض و تجمعی پیش بینی نشده بود. بر اساس گزارش های رسیده از دانشگاه لرستان به “روز” اولین جرقه این اعتراضات زمانی زده شد که صادقی رییس دانشگاه به همراه مسئول حراست این دانشگاه از حضور در جلسه پرسش و پاسخ شورای صنفی دانشجویان سر باز زدند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه به خبرنگار روز گفت: “در این جلسه که قرار بود با حضور مسئول حراست دانشگاه ، رییس دانشگاه و معاون دانشجویی برگزار شود، دانشجویان قصد داشتند تا سوالات و اعترضات خود در مورد تعطیلی انجمن و تشکلها و همچنین توقیف چند نشریه و لغو اردوهای دانشجویی را مطرح کنند، اما حاضر نشدن رییس دانشگاه و مسئول حراست موجب خشم دانشجویان و کشیده شدن اعتراض آنها به صحن دانشگاه شد”.

این اعتراض پس از آن رخ داد که “عابدین درویش پور” معاونت دانشجویی این دانشگاه در اعتراض به نحوه اداره و مدیریت دانشگاه ضمن حضور در این جلسه و اعلام مواضع خود در قالب بیانیه، از معاونت دانشجویی دانشگاه استعفا داد.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه لرستان در گفت و گو با”روز” ضمن تائید بسته و اسفبار بودن فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه لرستان، در خصوص تجمع و اعتراض دانشجویان گفت:” اعتراض امروز دانشجویان کمی ریشه دار و جدا از بسته بودن فضای دانشگاه است که از دو سال قبل به این سو شدت یافته.به همین علت دانشجویان از اینکه تریبون آزاد دانشجویی که چهار شنبه هفته قبل تنها ساعاتی قبل از برگزاری،لغو مجوز شد عصبانی بودند”.

این دانشجو افزود:” درجلسه پرسش و پاسخ دیروز نیز دانشجویان با عدم حضور رئیس دانشگاه مواجه شدند که موجب تشدید اعتراض آنان شد. در پی این مساله آقای درویش پور معاون دانشجویی حضور یافت و به قرائت بیانیه ای اعتراضی پرداخت”.

به گفته این دانشجو، عابدین درویش پور که طلبه علوم حوزوی است در این بیانیه تاکید کرد:“علی رغم تصوری که اکنون بر دانشگاه ها حکمفرما است و دانشجو را بی دین می داند من تصوری مبنی بر بی دینی دانشجو ندارم و معتقد نیستم که دین باید ابزار کوباندن بر سر دانشجو قرار گیرد”.

دانشجوی دانشگاه لرستان در ادامه افزود:“درویش پور همچنین در ادامه بیانیه خود گفت؛ به نظر من مسوولین و مدیران دانشگاه نباید با دانشجو درگیر شوند. من خودم را از دانشجویان می دانم و هرگز احساس نکردم که برتر از دیگران هستم”.

عابدین درویش پور که از حدود یک سال قبل به عنوان معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان انتخاب شده است از ابتدا دارای مرزبندی با مدیران دانشگاه بود و از دیروز نیز شایعه استعفا و یا برکناری وی قوت گرفته بود. درویش پور همواره تاکید کرده که با دانشجو باید با مدارا رفتار کرد.

به گفته این دانشجوی دانشگاه لرستان:” دانشجویان پس از اینکه درویش پورخواندن بیانیه خود را به پایان رسانید از آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه بیرون آمدند و به راهپیمایی و اعتراض پرداختند. عده ای نیز به بیان مواضع و نقد های خود پرداختند که اغلب اعتراض به نحوه مدیریت دانشگاه لرستان بود”.

دانشجویان که تعداد آنها قریب به 700 تا 800 نفر ذکر شده است تجمع خود را از ساعت 14:30 آغاز و تا شامگاه چهارشنبه ( لحظه تنظیم خبر) ادامه داده و اعلام کرده اند که از فردا ( امروز) کلاسهای درس را تعطیل خواهند کرد و تجمع خود را در صحن دانشگاه تا پاسخگویی رییس دانشگاه و مسئول حراست ادامه خواهند داد.

در همین حال خبر می رسد که یک اتوبوس حامل تعدادی از گروه های فشار به بهانه دیدار از اداره میراث فرهنگی لرستان که در جوار این دانشگاه است در نزدیکی محل تجمع دانشجویان حضور دارند و احتمال درگیری و دخالت این افراد در تجمع دانشجویان نیز وجود دارد.

پس از تجمع گسترده دانشجویان شیرازی که برآمده از خواستهای صنفی و با حضور طیف وسیعی از دانشجویان در دانشگاه شیراز و خوابگاه های این دانشگاه صورت گرفت و در نهایت مسئولان دانشگاه شیراز را مجبور به عقب نشینی از آیین نامه اخلاقی شان نمود، به نظر می رسد که تجمع خودجوش دانشجویان دانشگاه لرستان نیز در همین راستا حامل این پیام است که توقیف نشریات و انحلال انجمن های دانشجویی نه تنها راه حلی برای مهار مطالبات و اعتراضات دانشجویی نیست بلکه موجب تحرک بیشتر دانشجویان خواهد شد.