رحیم مشایی غیر خودی است

نویسنده
آرش معتمد

» حمله مصباح یزدی به رئیس دفتر احمدی نژاد

نزدیک ترین روحانی به رئیس دولت دهم،  روز گذشته مهمان فرماندهان نیروی زمینی سپاه بود تا در جمع آنان به جنبش سبز حمله کند. محمد تقی مصباح یزدی که این روزها دیدارهای مرتبی با نظامیان و فرماندهان سپاه دارد، در این جلسه اما تنها به انتقاد ازمخالفان دولت کفایت نکرد بلکه این بار اسفندیار رحیم مشایی،  رئیس دفتر محمود احمدی نژاد راهم آماج انتقادات تند خود قرار داد.

“نباید بگوییم فتنه تمام شده است.” این نظر آیت الله مصباح یزدی است؛ کسی که  به عنوان یکی از رادیکال ترین روحانیون حامی احمدی نژاد شناخته می شود. او روز سه شنبه، ضمن طرح ای نکته  انگشت اتهام را به سوی افرادی گرفت که حامی “کثرت گرایی” سیاسی هستند: “هنوز کسانی در سایت‌های شان می‌نویسند که حکومت امام، حکومت دیکتاتوری بود و ما طرفدار پلورالیسم سیاسی هستیم. صریحا می‌گویند ما به جای جمهوری اسلامی، جمهوری ایرانی می‌خواهیم. “

او در ادامه همچون رهبر جمهوری اسلامی روایتی از صدر اسلام داد تا حامیان جنبش سبز را خارج از خط حکومت معرفی کند: “فتنه جمل از امثال زبیر که پسر عمه حضرت علی بود،  اتفاق افتاد و این به خاطر عدم استقامت در راه حق بود.”

 نخستین بار این آیت الله خامنه ای بود که در انتقاد از ادامه اعتراضات رهبران سیاسی جنبش سبز به نتایج بحث برانگیز انتخابایت،  رهبران مخالفان دولت یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به “طلحه و زبیر” تشبیه کرد.

نوبت فتنه دیگر است

اینک مصباح یزدی،  روحانی هفتاد و شش ساله ای که بسیاری وی را “پدر معنوی” رئیس دولت می نامند،  نگران “دیگر فتنه”ها شده است: “امروز آن فتنه تمام شده،  فردا نوبت فتنه دیگر و آزمایشی جدید در کلاس‌های بالاتر است،  نباید خیال کنیم کسی که چند روزی برای اسلام وکشور زحمت کشید تضمین یارشده است،  باید تا آخر پشت سر رهبری باشیم تا منحرف نشویم. “

آیت الله مصباح یزدی که برخی از منتقدین او را به عنوان یکی از فتوا دهندگان قتل روشنفکران در قتل های زنجیره ای معرفی می کنند،  دیروز در قرارگاه خاتم الانیبا و در جمع سرداران سپاه،  یکی  از ابعاد “جریانات فتنه” را “ نظری،  فکری و عقیدتی” توصیف و  سرداران را چنین نصیحت کرد: “ما اگر بخواهیم در مقابل فتنه‌های آینده آماده باشیم باید افکار خود را قوی کنیم که محور آن ولایت فقیه است.”

 

در ضیافت های سپاه

مصباح یزدی رابطه نزدیکی با سپاه دارد. اوایل زمستان سال گذشته او در میان فرماندهان سپاه،  حامیان جنبش سبز را “مفسد فی الارض” لقب داد: “فتنه‌ ها و حوادثی که در ماه‌ های اخیر در کشور اتفاق افتاد در طول تاریخ بی ‌سابقه نیست و آخرین آنها هم نخواهد بود،  البته نوع شعارها،  حرکات و پوشش ‌ها تفاوت می‌کند که همه آنها تحت عنوان یک فساد یا افساد فی‌الارض مشترک هستند”.

براساس قوانین اسلامی مجازات مفسد فی الارض اعدام است.

اواخر ماه گذشته نیز برخی سرداران سپاه برای نشان دادن نزدیکی خود به آرای این روحانی زاده یزد،  پس از پایان “کنگره بسیج” رهسپار قم شدند تا پای درس یکی از سرسخت ترین مدافعان “ولایت فقیه” بشینند.

چند روز پیش از آن ملاقات،  محمدتقی مصباح یزدی در جمع تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم فرصت را برای حمله به آکادمی های علوم انسانی مهیا دیده و اساتید دانشکده های حقوق و علوم سیاسی را “فاسد” لقب داده بود: “بسیاری از کسانی که در فتنه‌ها نقش کلیدی داشتند،  از تربیت‌شدگان همین اساتید فاسد دانشکده های حقوق و علوم سیاسی بودند.”

 

رحیم مشایی بی شرم است

اما انچه در سخنان روز گذشته وی قابل توجه بود حمله به اسفندیار رحیم مشایی بود. رئیس دفتر احمدی نژاد که اظهارات اخیرش پیرامون ایران و اسلام باعث خشم بسیاری از چهره های  جناح راست شده دیروز مورد عتاب کسی قرار گرفت که تاکنون حامی بی چون و چرای رئیس وی در کابینه بوده است. مصباح یزدی با “بی شرم خواندن” کسانی که “مکتب ایران” را به جای “مکتب اسلام” معرفی می‌کنند،  این افراد را “غیر خودی” لقب دادو تاکید کرد: “باید حواسمان جمع باشد.”

رحیم مشایی هفته گذشته در مراسم اختتامیه همایش ایرانیان خارج کشور در تهران گفته بود: “از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام،  مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.”

از همین باب بود که مصباح یزدی به طور تلویحی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد را به پیروی از آخرین سلسله پادشاهی ایران متهم کرد: “ایران در زمان رژیم پهلوی هم بود،  آنها طرفدار ناسیونالیسم و ملی‌گرایی مثبت بودند؛ حالا ما باید همان شعارها را زنده کنیم؟ پس اسلام و انقلاب چه شد؟”

مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی همچنین خطاب به اسفندیار رحیم مشایی پرسید: “شما که ادعای خط امام می‌کنید،  امام راحل در کدام سخنرانی خود از اسلام ده بارسخن نگفت و از ایران نام برد؛ ما که پیرو او هستیم باید همان روش را ادامه دهیم.”

 

اساتید علوم سیاسی فاسدند

انتقادات وی از نفر دوم کابینه دهم  روز گذشته در حالی اوج گرفت که چهار روز پیش نیز وی در دانشگاه تربیت مدرس نسبت به وقوع “فتنه ای شدیدتر” هشدار داده بود. به باور این عضو مجلس خبرگان،  خطر وقوع فتنه دیگری،  نه از سوی نیروهای مخالف دولت بلکه از سوی “نیروهای ارزشی” احساس می شود: “بعید نیست در آینده فتنه‌ای شدید‌تر توسط افرادی صورت گیرد که امروز آنها را به عنوان نیروهای ارزشی می‌شناسیم همانگونه که در فتنه اخیر کسانی که قبلاً نخست وزیر،  رئیس جمهور و رئیس مجلس نظام بودند،  حضور داشتند.”

 

اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خداست

گفتنی است انتقادات اخیر وی از یکی از نزدیک ترین افراد به رئیس دولت مستقر در حالی صورت می پذیرد که وی 9 روز پس از تنفیذ جنجال برانگیز محمود احمدی نژاد در اظهاراتی بی سابقه “اطاعت از احمدی نژاد” را همچون “اطاعت از خدا” دانسته بود: “وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست.”

مصباح یزدی در مرداد 88 هم گفته بود: “وقتی رییس جمهوری از جانب رهبری نصب و تایید می شود به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می شود.”

 

مصباح در پی زدن ریشه خامنه ای

 برخی از نیروهای سیاسی مخالف دولت،  طرفداری وی از ولایت فقیه را نه در راستای حمایت از آیت الله خامنه ای بلکه برای قدرت گیری بیش از پیش برای کنار زدن رهبر فعلی  جمهوری اسلامی توصیف می کنند.یکی از این افراد محتشمی‌پور وزیر سابق کشور و نماینده اصلاح طلب مجلس ششم است که اردیبهشت امسال هشدار داد: “من یقین دارم که آقای مصباح یزدی اعتقادی به رهبری ندارد آقای مصباح که به امام اعتقادی نداشته و بعد از پیروزی انقلاب نه در جنگ و نه درجبهه و نه در مسئولیت‌هایی که امام واگذار می‌ کردند حاضر نشده کمک کند چطور فکر می ‌کنید اعتقاد به خامنه‌ ای دارد؟”

به گفته او: “این جریان برای ریشه کن کردن طرفداران واقعی امام و انقلاب تلاش می کند و وقتی ریشه اینها را زدند به سراغ خود خامنه ‌ای می‌روند.”

منظورمحتشمی پور از “این جریان” گروه حجتیه بود. مصباح یزدی وابستگی به این مجموعه را رد کرده و گفته است: “من تنها فردی به نام حاج محمود حلبی را می‌شناختم و شنیده بودم که تفکرش با اصل انقلاب مخالف بود و بعدها امام(ره) دستورانحلال این گروه را صادر کرد و بس،  دیگر اطلاعی از این فرقه ندارم.”

با این حال علی اکبر محتشمی اواسط بهار بر وجود ارتباط میان مصباح یزدی و انجمن حجتیه تاکید کرده بود: “آقای مصباح یزدی و جریان انجمن حجتیه که در مدیریت‌های کلیدی مهم و مکان کشور نقش دارند به دنبال رسیدن به اهداف و برنامه‌ های خودشان هستند.”

گفتنی است خبرگزاری العربیه به نقل از روزنامهٔ ایتالیایی کوریر دلاسرا  گزارش داد که مصباح یزدی - که از وی به عنوان پدر معنوی احمدی‌نژاد یاد می‌شود- از سرکوب مخالفان حمایت کرده‌است. هم‌چنین برخی منابع اصلاح‌طلب مدعی شدند مصباح یزدی در انتخابات اخیر تقلب به نفع احمدی‌نژاد را مجاز شمرده و حتی فتوای قتل میرحسین موسوی و مهدی کروبی را صادر کرده بود. این گزارش از جانب هیچ منبعی تایید نشده است.