صندلی‌های سبز بهشت پرطرفدار شده است

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» اصلاح‌طلبان کمرنگ؛ ورزشی‌ها و هنری‌ها پررنگ

سه دوره پیشین انتخابات شوراهای شهر هم کاندیداهای متعددی از میان ورزشکاران، هنرمندان و حتی شهروندان عادی داشت اما گویا هفت‌ساله شدن عمر شورای سوم، عطش‌ها را برای کاندیداتوری در پارلمان‌های شهری بیشتر کرده است. قرار بود پایان ساعت کاری روز یکشنبه یک اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام متقاضیان کاندیداتوری باشد اما بنابر اعلام ستاد انتخابات کشور، به دلیل “ﺣﻀﻮر ﮔﺴﺘﺮده ﻫﻢ‌ﻣﯿﻬﻨﺎن ﻋﺰﯾﺰ” تا ساعت ۲۴ تمدید شد و حالا چهره‌هایی مانند حمید سوریان (قهرمان کشتی)، داریوش مهرجویی (کارگردان)، عبدالحسین مختاباد (خواننده)، بهنام ابوالقاسم‌پور (بازیکن سابق فوتبال)، محمد فنایی (کار‌شناس داوری فوتبال) هم به همراه هزاران تن دیگر باید منتظر تایید صلاحیت خود در تاریخ ۱۳خرداد باشند.

 

مجردها و لیسانسیه‌ها در صدر

در کلانشهر تهران، ۱۵ عضو اصلی و ۶ عضو علی‌البدل انتخاب خواهند شد تا بر صندلی‌های سبز رنگ ساختمان خیابان بهشت، نمایندگی پایتخت‌نشینان را در تصمیم‌گیری‌های شهری و نظارت بر شهرداری به عهده بگیرند. برای این شورای ۱۵ نفره، تا ظهر روز یکشنبه ۱۲۵۰ متقاضی ثبت‌نام کردند. به گفته فرماندار تهران در بین ثبت‌نام‌کنندگان، حضور ورزشکاران و هنرمندان نسبت به دوره‌های قبل بیشتر بوده است.  

در استان تهران هم وضعیت تقریبا به همین منوال است و تا ساعت ۱۷ دیروز، برای ۳۵۰ کرسی شوراهای شهری استان، سه هزار و ۷۰۰ نفر و برای ۱۶۰۰ کرسی شوراهای روستایی، دو هزار و ۹۸۳ نفر ثبت‌نام کردند.

بر طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی استاندار تهران، 56 درصد متقاضیان مدرک لیسانس داشته‌اند و ۳۱ درصد فوق لیسانس؛ دارندگان دکترا ۱۰ درصد و فوق‌دیپلمه‌ها کمتر از یک درصد بودند.

همچنین ۶۵ درصد داوطلبان در رده سنی ۲۵ تا ۴۵ سال، ۲۷ درصد در رده سنی ۴۶ تا ۶۰ سال بودند و ۴ درصد هم ۶۱ تا ۷۵ سال سن داشتند. نکته جالب اینجاست که ۸۰ درصد داوطلبان مجرد هستند.

 

ائتلاف هنرمندان برای رفع نحسی ۱۳!

داریوش مهرجویی، کارگردان پرسابقه و شناخته‌شده معروف‌ترین چهره هنری است که برای حضور در انتخابات شوراهای شهر و روستا ثبت‌نام کرده است. اما او که چند فیلم اخیرش را به سفارش و یا حمایت شهرداری تهران ساخته، ترجیح داده از محمدشهر کرج کاندیدا شود؛ منطقه‌ای که خانه ویلایی‌اش در آن قرار دارد. مهرجویی درباره اقدامش چنین توضیح داده است: “ اینکه هنرمندان احساس مسئولیت کرده‌اند و می‌خواهند عضو شورای شهر شوند کار مثبتی است. زیرا هنرمندان زیباشناسی دارند و می‌توانند در زیبا شدن و تمیز شدن شهر نقش زیادی داشته باشند. در تمام دنیا هنرمندان در امور اجرایی شهر و تصمیم‌گیرهای شهری حضور پیدا می‌کنند.”

او همچنین درباره منطقه کاندیداتوری‌اش هم گفته: “معتقدم نام حضرت محمد(ص)، پیامبر گرامی اسلام روی این شهر قرار دارد و باید این شهر زیبا و تمیز باشد.”

امین زندگانی، بازیگر تلویزیون و سینما ترجیح داده بود در شلوغی روز آخر ثبت‌نام نکند(عکس) اما برادرش، امید که مجری تلویزیون است روز آخر به همراه دانیال عبادی(عکس) دیگر بازیگر سینما ثبت‌نام کرد و از شکل‌گیری ائتلاف ۱۳ نفره هنرمندان با عنوان “امید ایران” خبر داد؛ ائتلافی که “امین” در آن جایی نداشت و از ۱۱ نفری که قرار بود تا عصر ثبت‌نام کنند، احمد نجفی، بازیگر و مجری تلویزیون هم مدارکش ناقص بود و ناکام ماند. امید زندگانی گفته بود تعداد اعضای ائتلاف را برای اثبات نحس نبودن ۱۳ این چنین انتخاب کرده‌اند و مدعی شد که هنرمندان این ائتلاف، اتاق فکری با حضور متخصصانی در حوزه شهری و جامعه دارند. 

افشین اعلاء، شاعر، محمد سلوکی، مجری(عکس) و علی‌رام نورائی بازیگر فیلم قلاده‌های طلا از دیگر اعضای این ائتلاف هستند. اما از بین دیگر چهره‌های هنری اسماعیل آذر، شاعر و مجری برنامه مشاعره صدا و سیما(عکس) و الهه رضایی، مجری مشهور سال‌های دور تلویزیون(عکس) هم برای شورای شهر تهران ثبت‌نام کردند.

امسال خواننده‌ها هم دو کاندیدا دارند؛ محمدرضا عیوضی، خواننده پاپ که در دهه ۷۰ یکی از آلبوم‌هایش معروف شد(عکس) و عبدالحسین مختاباد، یکی از چهره‌های موسیقی سنتی ایران(عکس).

زهره میرسپاسی گوینده خبر ساعت ۱۹ تلویزیون هم هرچقدر سعی کرد نامی از او در رسانه ها منتشر نشود ناکام بود و بدلیل حضور در این انتخابات ممنوع التصویر شد. او در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: “صداوسیما برای نشان دادن بی طرفی خود در انتخابات و اینکه شائبه حمایت از کارکنانش در بین مردم ایجاد نشود از ادامه کارم در جلوی دوربین جلوگیری کرد.”

 

ورزشی‌های پرشانس

حمید سوریان، کشتی‌گیر فرنگی‌کار و قهرمان المپیک روز آخر تنها و بدون همراه برای ثبت‌نام آمد(عکس). اما همه ورزشکاران مانند او نبودند. بهنام ابوالقاسم‌پور، بازیکن سابق فوتبال جواد نکونام و حمید استیلی را در هنگام ثبت‌نام به همراه داشت(عکس). عباس جدیدی، قهرمان سابق کشتی هم جزو ثبت‌نامی‌ها بود(عکس) تا شاید مثل علیرضا دبیر و رسول خادم، حضور در شورای شهر تهران را تجربه کند.

علیرضا دهقان، گوینده سابق خبرورزشی تلویزیون که در مجلس هشتم از زادگاهش ایذه، رای گرفت و در کسب رای مردم تهران برای مجلس نهم ناکام بود، این بار عزم عضویت در شورای شهر تهران کرده است(عکس). محمد فنایی، کارشناس داوری(عکس) و میرشاد ماجدی، سرپرست تیم فوتبال استقلال هم از دیگر چهره‌های ورزشی هستند که وارد گود انتخابات شده‌اند. اما شناخته‌شده‌تر از همه آنها، حسین رضازاده، قهرمان وزنه‌برداری سابق جهان است که اکنون ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را هم برعهده دارد و همواره در جامعه ورزشی منتسب به حمایت از محمود احمدی‌نژاد بوده است(عکس).

 

مدیران احمدی‌نژادی به صف

وزیران و مدیران سابق دولت‌های احمدی‌نژاد هم نگاه ویژه‌ای به شورای شهر داشته‌اند. محمد اسکندری، وزیر کشاورزی دولت نهم یکی از این چهره‌هاست. محمد علی‌آبادی رئیس کمیته المپیک و رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و یکی از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد در شهرداری تهران که هیچ وقت نتوانست برای تصدی یکی از وزارتخانه‌ها رای مجلس را کسب کند، دیگر چهره دولتی بود که برای ثبت‌نام به فرمانداری تهران رفت. جالب این که علی‌آبادی اعلام کرد “فعلا” مستقل است و از پست مشاوره رییس‌جمهور استعفا داده اما از پست ورزشی خود استعفا نخواهد داد.

رضا تقی‌پور، وزیر برکنار شده ارتباطات هم در این جمع قرار می‌گیرد و همچنین دو وزیر استیضاحی دولت، عبدالرضا شیخ‌الاسلام وزیر سابق کار و امور اجتماعی، حمیدرضا بهبهانی، وزیر سابق راه و ترابری و استاد احمدی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت. شیخ‌الاسلام برای این کاندیداتوری از سمت معاونت اجتماعی رییس‌جمهور انصراف داد و اعلام کرد: “بعید می‌دانم دولت لیستی برای شورای شهر بدهد بلکه این حامیان دولت هستند که می‌خواهند لیستی برای انتخابات رباست جمهوری و شورای شهر تهران و سایر کلان شهر‌ها ارائه دهند.”

محمد هادی زاهدی‌وفا، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق و معاون سابق وزیر اقتصاد هم جزو ثبت‌نامی‌ها بود و حسین هاشمی، سخنگوی سابق ستاد حمل و نقل و سوخت هم پس از تکمیل مدارک به خبرنگاران گفت: “امروز به صورت مستقل برای ثبت نام آمده‌ام اما با توجه به اینکه از سال ۸۵ با دولت کنونی فعالیت خود را آغاز کرده‌ام همچنان به عنوان حامی دولت باقی می‌مانم.”

 

عزم جزم اصولگرایان

پرویز سروری، رییس جبهه خدمتگذاران آبادانی و پیشرفت؛ احمد نیک‌فر، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین؛ محمدمهدی مفتح، نماینده سابق مجلس و عضو جامعه اسلامی مهندسین؛ قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری؛ طاهره رحیمی، عضو شورای مرکزی جامعه زینب؛ ابراهیم انصاریان، داماد آیت الله مهدوی کنی و یکی از اعضای فهرست جبهه متحد اصولگرایان برای انتخابات مجلس هشتم؛ حسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و بیت‌الله بدرلو سخنگوی جمعیت آبادگران از چهره های حزبی اصولگرا بودند که در آخرین روز نام خود را برای انتخابات شوراها ثبت کردند.

غفوری‌فرد کاندیداتوری خود را دستور تشکیلاتی عنوان و تاکید کرد: “ اگر اصولگرایان با لیست واحد وارد انتخابات دور چهارم شورا‌ها نشوند از کاندیداتوری از این دوره شورا‌ها انصراف می‌دهم.”

روانبخش هم خبر داد که جبهه پایداری برای شوراها لیست ارائه می دهد و کمیته سیاسی این جبهه در حال بررسی است تا تعیین کند این لیست به صورت مستقل باشد یا اشتراکاتی با دیگر اصولگرایان داشته باشد.

 

اصلاح‌طلبان با “فرم و چارچوب ویژه”

از میان اصلاح‌طلبان، شناخته‌ترین چهره‌ای که قدم به میدان گذاشت مرتضی حاجی وزیر دولت‌های خاتمی و مدیرعامل سابق بنیاد باران بود. او که سابقه بازداشت در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 88 را دارد، احتمالا شانسی برای تایید صلاحیت نخواهد داشت. از اظهارنظر او درباره دلایل و اهداف شرکت در انتخابات هم تا این لحظه هیچ خبری منتشر نشده است.

یدالله اسلامی رییس مجمع نمایندگان ادوار از دیگر اصلاح‌طلبان بود و محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی هم ثبت‌نام کرد. البته او که سابقه حضور در شورای شهر اول تهران را دارد، خود را “مستقل” معرفی کرد.

محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی و مدیرعامل سابق متروی تهران را هم شاید بتوان جزو کاندیداهای اصلاح‌طلب جای داد هرچند تاکید کرده است: “ نگاه من به شوراها غیر سیاسی است.”

با وجود حضور کمرنگ چهره‌های اصلاح‌طلب، احمد مسجدجامعی، از تنظیم لیست ۳۱ نفره اصلاح طلبان برای دور چهارم شورا‌ها با یک فرم و چارچوب ویژه خبر داد و از جمله گفت که از نعیمه اشراقی، نوه آیت‌الله خمینی برای حضور در انتخابات شورای شهر دعوت شده است.

این عضو فعلی شورای شهر که از مدیران و وزرای دولت خاتمی است، توضیح داد: “تعداد داوطلبان زن در لیست اصلاح‌طلبان نسبت به تعداد فعلی زنان عضو شورای شهر تهران بیشتر است و با توجه به فضای موجود برنامه ویژه‌ای برای انتخابات شورا‌ها در کنار ریاست جمهوری داریم.”

 

ائتلاف فرزندان شهدا

فرزندان جمعی از شهدای شاخص هم ائتلافی تشکیل داده و برای انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرده اند.

فرزندان شهیدان تندگویان، بروجردی، کشوری، کحالی، طباطبائی نژاد، عباسی، صادقی، رودکی، ضیاءبشرحق، از جمله افرادی بودند که با هم به محل ثبت نام رفتند. یکی از این متقاضیان به خبرنگاران توضیح داد: “این ائتلاف حول محور الگوی مدیریتی شهداست تا فرهنگ شهیدان را در جامعه نهادینه سازیم.”

صدیقه حکمت، همسر شهید بابایی هم از جمله ثبت‌نام کنندگان بود.

           

رسانه‌ای‌ها در فکر نمایندگی

اهالی رسانه هم در بین جویندگان کرسی‌های پارلمان شهری تهران، کم تعداد نبودند. حسین انتظامی، مشاور رسانه‌ای رییس مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل خبرآنلاین، عبدالرضا داوری، از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به مشایی و مدیرمسئول روزنامه شهروند، مجید رفیعی، مدیرمسئول سابق روزنامه تهران امروز و کاوه اشتهاردی مدیرمسئول سابق روزنامه ایران هم نامشان را در جمع متقاضیان ثبت کردند.

علی صالح آبادی، مدیر مسئول هفته نامه ستاره صبح و مدیرمسئول سابق روزنامه همبستگی هم از این دسته بود که خود را کاندیدایی اصلاح‌طلب معرفی کرد و گفت: “همه اعضای لیست اصلاح طلبان ژنرال و افراد شناخته شده هستند لذا سرلیست نداریم.”

 

از فعلی‌ها فقط نجفی نیست

در میان ثبت‌نامی‌ها مسلما باید به اعضای فعلی شورای شهر اشاره کرد که تقریبا همگی سودای تکرار عنوانشان را دارند. معصومه ابتکار و احمد مسجدجامعی از اصلاح‌طلبان شورا، هادی ساعی که در دوره پیش جزو لیست اصلاح‌طلبان بود و این دوره نیست به همراه علیرضا دبیر، دیگر چهره ورزشی عضو شورا، مهدی چمران، رییس فعلی شورا به همراه حسن بیادی و مرتضی طلایی و حتی عباس شیبانی، عضو سالخورده شورای شهر پایتخت.

تنها عضو فعلی شورای شهر که به طور قطع در انتخابات ثبت نام نکرده محمدعلی نجفی است. او به عنوان یکی از گزینه‌های کم‌شانس اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مطرح است.

در این بین ثبت‌نام مجدد پروین احمدی‌نژاد هم مورد توجه رسانه‌ها بود و رییس ستاد انتخاباتی شهرستان تهران از ماندن او در صف جلوگیری کرد و با بردن او به داخل ساختمان، کاری کرد تا ثبت‌نامش خارج از نوبت انجام شود.

مصاحبه خواهر احمدی نژاد با خبرنگاران بی‌حاشیه نبود. او در پاسخ به خبرنگاران که می‌پرسیدند نقاط ضعف و قوت دولت دهم را نام ببرید گفت: “از لحاظ روانشناسی باید ابتدا ویژگی های مثبت را بگویم و شروع به توضیح دادن در مورد ویژگی های دولت برادرش کرد.”

زمانی که احمدی نژاد می خواست دومین ویژگی دولت را توضیح دهد، خبرنگاران به نشانه اعتراض گفتند به دلیل کمبود وقت نقاط ضعف را بیان کنید که او در واکنش به این اقدام خبرنگاران گفت: “شما می‌خواهید صحبت من را قطع کنید بعد بگویید خواهر احمدی نژاد تنها یگ ویژگی مثبت برای برادرش نام برد.”

اما وقتی پروین احمدی نژاد به نقاط منفی دولت برادرش رسید ناگهان گفت که چیزی در این خصوص در خاطرش نیست! تحلیل او در پاسخ به سئوالی درباره مشکلات اقتصادی هم از این قرار بود: “مشکلات اقتصادی بدلیل فشارهای خارجی و برخی توطئه های داخلی برای صدمه زدن به آقای دکتر بود ولی تنها مردم صدمه دیدند.”

  

دیگر چهره‌ها

لیستی که برشمردیم مسلما کامل نیست. چهره‌هایی مانند سرهنگ سید هادی هاشمی، رییس پلیس سابق تهران، حسین قلی‌زاده، شهردار منتخب ری که تنها روی کاغذ شهردار شد از جمله افرادی بودند که لااقل برای خبرنگاران حاضر در فرمانداری تهران آشنا بودند.

نگارنده، مدیرعامل سازمان میادین و میوه تره بار در دوران کرباسچی هم از این دسته بود که خبر داد مقدس‌زاده و خلیلی نیز از دیگر مدیران شهرداری در دوره کرباسچی جزو متقاضیان هستند.

همه این متقاضیان باید تا انتهای اردیبهشت ماه برای کسب “صلاحیت” در انتخابات صبر کنند تا در روزی که نگاه‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری است، سرنوشتشان در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تعیین شود.