متهمان بزرگ هنوز غایب‌اند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دهمین جلسه دادگاه اختلاس

در حالیکه دهمین جلسه دادگاه اختلاس سه هزار میلیاردی هم برگزار شده محمد جهرمی٬ رییس سابق بانک صادرات٬ خبر از دست داشتن برخی نزدیکان احمدی‌نژاد در این پرونده داده است. در نهمین جلسه این دادگاه نیز برای نخستین بار نام اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شد. تاکنون بارها مقامات قضایی و امنیتی خبر داده‌اند که به اتهامات برخی افراد صاحب نفوذ در دولت نیز رسیدگی خواهد شد٬ اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. پیش از این و در جلسات گذشته دادگاه، مهدی فراهانی٬ نماینده دادستان٬ گفته بود که برخی از نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضایی- امنیتی، اطلاعاتی، سازمان خصوصی سازی و مدیران بانک‌ها نیز در این اختلاس دست داشته‌اند.

در این جلسه، اتهامات هشت نفر از جمله مدیرعامل شرکت فولاد اسپادانا و همچنین یکی از نزدیکان امیرخسروی در شهر رشت مطرح شد.

مدیرعامل شرکت فولادفام اسپادانا در جلسه دادگاه گفت که تنها تا مقطع دوم دبیرستان تحصیل کرده٬ اما به عنوان رییس هیات مدیره انتخاب شده و هیچ اطلاعی از مسایل اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران نیز در جلسه دادگاه گفت: “خسروی با هزینه‌ کردن ۳ یا ۵ هزار تومان برای خرید کاغذ سفید توانست ۳ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها پول بگیر. وی افزود: او این کارها را با عواملی که پشت پرده داشت انجام داد حالا یا توسط شرکت ما یا شرکت‌های دیگر گشایش‌ها صورت می‌گرفت و هر فاکتوری که می‌داد با حمایت‌هایی که از او می‌شد هر کاری که می‌خواست می‌توانست انجام دهد آنها با اطلاع و عامدا به نظام اقتصادی کشور ضربه وارد کرده بودند”.

از سوی دیگر ناصر سراج٬ قاضی پرونده اختلاس٬ خبر از آن داده است که بعد از رسیدگی به اتهامات ۳۱ تن از متهمان این پرونده٬ به پرونده مه‌آفرید امیرخسروی٬ متهم ردیف اول آن رسیدگی خواهد شد.

تاکنون نام برخی از مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس در این پرونده مطرح شده است. از جمله افراد بازداشت شده در رابطه با این پرونده می‌توان از حمید پورمحمدی٬ قائم‌مقام بانک مرکزی و یکی از اقوام اسفندیار رحیم‌مشایی نام برد. همچنین نام حمید بهبهانی و یکی از معاونان وزیر صنایع نیز در دادگاه مطرح شده بود. همچنین محمد جهرمی عضو اسبق شورای نگهبان و مدیرعامل سابق بانک صادرات نیز از دیگر متهمان این پرونده است. حدود ۱۶ نماینده مجلس نیز در این پرونده به عنوان متهم حضور دارند.

تاکنون هیچ خبری از برگزاری دادگاه احتمالی این افراد و یا زمان تشکیل‌ آن منتشر نشده است. پیش از این مصطفی پورمحمدی٬ رییس سازمان بازرسی کل کشور در این‌باره گفته بود: “دولت هم حساس بود و کلی مقاومت می‌کرد برای اینکه اصلاً پرونده مطرح نشود، علنی نشود، این‌جور پیگیری جدی نشود… با این استدلال که نظام اقتصادی مختل می‌شود، نظام بانکی و پولی کشور آسیب می‌بیند و جبرانش سخت است؛ از این دست استدلال‌ها که کردند و می‌کنند”.

اما محمد جهرمی٬ مدیرعامل سابق بانک صادرات در گفت‌وگویی با سایت جهان‌نیوز٬ با اشاره به این پرونده گفت که دلیل اظهارنظرهای احمدی‌نژاد: “ناشی از این است که نگران رو شدن دست بعضی از اطرافیانش در این فساد است که بنده به‎عنوان وظیفه خود در مبارزه با این فساد، این موضوعات را در اختیار مراجع ذی‎صلاح قضایی و اطلاعاتی گذاشته‎ام”.

وی همچنین گفته است که چند جلسه با خاوری داشته و خاوری از او خواسته است که اجازه دهد بحث تخلفات میان بانک‌ها حل شود٬ اما جهرمی این مساله را قبول نکرده است. محمدرضا خاوری٬ مدیرعامل سابق بانک ملی٬ پس از متهم شدن در پرونده اختلاس و چند جلسه بازجویی٬ از کشور خارج و در کانادا ساکن شد.

به گفته وی: “اجازه ندادند خاوری دستگیر شود” جهرمی افزوده است: “در برخی جلسات آقای احمدی‎نژاد را دیدم و به ایشان گفتم نیم ساعت به من وقت بدهید که دیدم می‎ترسد از زبان من موضوع تخلف را بشنود. خدا به همه ما توفیق بدهد که بصیرت لازم را پیدا کنیم… آقای بهمنی گفت: «استعفا بدهید.» من هم به ایشان گفتم: «من استعفا نمی‎دهم چراکه اولا مقصر شناخته می‎شوم و ثانیا دارم موضوع را پیگیری می‎کنم و در بانک ملی و بانک مرکزی، به سر و نخ‎‎هایی رسیده‎ام. همچنین پیرامون موضوع فساد بانکی در دولت، مجموعه دولت و اطرافیان آقای احمدی‎نژاد اطلاعاتی کسب کردم که در اختیار قوه قضاییه گذاشتم و پیگیر آن هم هستم. اگر می‎خواهید من را عزل کنید”.

پیش از این در جلسات گذشته دادگاه٬ نام اسفندیار رحیم‌مشایی نیز مطرح شده و یکی از متهمان، از جلسه خود و امیرمنصور آریا٬ با اسفندیار رحیم‌مشایی خبر داده بود. بعد از این اعتراف، رسانه‌های اصول‌گرا خواستار حضور مشایی در این دادگاه شد‌ند.

رسانه‌های اصول‌گرا پیش از این اعلام کرده بودند که “جریان انحرافی” - نامی که آن‌ها برای رحیم‌مشایی و اطرافیان برگزیده‌اند - عامل اصلی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است.

جهان‌نیوز٬ نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ از اصو‌ل‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد٬ دراین‌باره نوشته بود: “اعترافات اخیر این فرد در جریان دادگاه بزرگ فساد ملی در کنار سندی که در شهریور ماه سال گذشته توسط برخی رسانه‌ها افشا شد و با فاصله کوتاهی در کمال بهت و حیرت ناظران از سوی وابستگان جریان انحرافی صحت آن تایید شد، می‌تواند پرده از حقایق بزرگی بردارد”.

سند مورد اشاره جهان نیوز٬ نامه‌ای است که توسط رحیم‌مشایی پاراف شده است. وی دراین نامه خطاب به دو وزیر کابینه، خواستار تسریع در واگذاری سهام شرکت فولاد خوزستان به گروه “امیر منصور آریا” شده بود.

پیش از این صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضاییه نیز با اشاره به دیدارهای خود با رهبر جمهوری‌اسلامی٬ گفته بود که “مقام معظم رهبری هم در سخنرانی‌ها و هم در دیدارهای خصوصی به بنده گفته‌اند در این پرونده پیگیری قاطع داشته باشید و تا هر کجا که رفت، ادامه دهید”.

وی پس از برگزاری جلسه هشتم دادگاه نیز٬ گفته بود: “یک رده پنهانی از فساد نیز وجود دارد به نظر من این رده‌های پنهان بسیار مهمتر از رده‌های آشکار است. مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هایی که دارند توانایی این را داشته که مشکلاتشان را در جاهای مختلف حل کنند حتی در دستگاه قضایی و متأسفیم که چنین چیزی وجود دارد و من برای این امر مظاهر مختلفی را یافته‌ام ولی نمی‌توانم اینجا همه آنها را باز کنم”.

رهبر جمهوری‌اسلامی نیز هفته گذشته در یک سخنرانی٬ خواستار برخورد با مفسدان مالی و اقتصادی شده بود. او بر لزوم برخورد با “خائن ها و دزدان کیسه ملت” تاکید کرده و گفته بود اقدام کسانی که “با یک عنوان و برای کاری خاص، تسهیلات کلان بانکی می گیرند اما در جایی دیگر از این تسهیلات استفاده می کنند، مصداق خیانت و دزدی از کیسه ملت است.” او تاکید کرد که “باید با این افراد برخورد شود.”

محمود احمدی‌نژاد٬ پیش از این چندین بار مانع برخورد یا بازداشت اطرافیان خود شده است؛ وی سال گذشته و پس از بازداشت نزدیک به ۲۵ نفر از مدیران میانی دولتی٬‌که گفته می‌شد از نزدیکان مشایی بوده‌اند٬ گفته بود که کابینه خط قرمز وی است و اگر قرار بر بازداشت نزدیکان وی باشد٬ اوواکنش نشان خواهد داد.

رسانه‌های اصول‌گرا اما مصرانه خواستار محاکمه رحیم‌مشایی شده و نوشته‌اند: “باید منتظر بود و دید که در پرونده فساد بزرگ مالی که به صورت شفاف و علنی بر نقش کلیدی “الف.م” تاکید شده، دادگاه چه زمان و با چه کم و کیفی به سراغ این متهم پرده نشین خواهد رفت و به اسنادی که درخصوص دست داشتن وی در این فساد موجود است، رسیدگی خواهد کرد”.