انتخابات خبرگان با دیگر انتخابات تفاوت دارد

نویسنده

عفت شریعتی، از نزدیکان حلقه فکری رئیس جمهوری اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اسلامی مواضع جریان متبوع خود را درباره انتخابات آتی خبرگان رهبری در گفتگو با “روز” در میان گذاشته است. شریعتی، احتمال اعمال نفوذ گسترده نظامیان در روند انتخابات پیش رو را رد می کند و معتقد است برخی جریانهای سیاسی در ایران”سیاسی کاری” می کنند.

efat_shariati_b.jpg

خانم شریعتی، نیروهای سیاسی همفکر شما در جریان نزدیک به رئیس جمهور تا چه حد انتخابات خبرگان رهبری را برای حضور خود در صحنه سیاسی امروز ایران مهم ارزیابی می کنند؟

انتخابات مجلس خبرگان ماهیتا با انتخابات های دیگر متفاوت است. یعنی این انتخابات مستقیما با کیان نظام مرتبط است. بنابراین اغراض سیاسی و سیاسی کاری ها نباید در جریان این انتخابات نقشی داشته باشند.

خب آنطور که گفته می شود هم اکنون خیلی از نیروهای سیاسی همفکر شما مشغول سیاسی کاری که شما می فرمایید هستند.

البته آن سیاستی که تدبیر است و باید مدبرانه عمل شود سیاست ممدوح است. برخی اوقات سیاست بازی، مسائل را مخدوش می کند. مجلس خبرگان رهبری با توجه به اهمیت و عظمتی که دارد و ماهیت خاص آن را بازتاب می دهد نشانگر اصالت نظام به دنیا و جهان اسلام است. فقهایی که در این مجلس انتخاب می شوند با همه مفاهیم ارزشمند اسلامی مانند فقاهت، اجتهاد و.. سر و کار دارند و افرادی معمولی نیستند.

چرا معمولی نیستند؟

چون جامع الشرایط هستند.

این سیاسی کاری هایی که شما به آنها اشاره می کنید عمدتا مربوط به فعالیت کدام نیروهای سیاسی در جمهوری اسلامی است؟

ببینید من سیاست را به معنای واقعی کلمه، شایسته مجلس خبرگان رهبری می دانم. آنجا که ائمه در زیارت جامعه می فرمایند: “اسلام علیکم یا صاصت العباد”.

یعنی چی؟

یعنی سلام بر شما ای سیاستمداران خدا. ای مدبران.

خب؟

در همه انتخابات های ما باید این سیاست درست پیاده شود.

این سیاست درست چه تعریفی دارد؟

همان سیاستی که طبق گفته شهید مدرس عین دیانت است. همان دیانتی که عین سیاست است.

اما از اینکه کدام نیروها بیشتر سیاسی کاری می کنند نگفتید.

ما در جریان این انتخابات می بینیم بعضا گروهها و جناح هایی با اغراض خاصی وارد صحنه می شوند.

چه جور اغراضی؟

اغراضی که مدبرانه نیستند.

در هته های اخیر بارها گفته شده که هوادران رئیس جمهور و نیروهای نظامی که عمدتا در انتخابات ریاست جمهوری هم نقش اساسی بازی کردند دوباره با ایجاد سایت ها و پایگاههای خبری مختلف فعال شده اند و قصد دارند فضای این انتخابات را هم به همان شکل مورد نظر خود جهت دهند.این طور است؟

ببینید من فکر می کنم مردم ما در طول این بیست و هفت سال آنقدر آگاهی های لازم را کسب کرده اند که در انتخابات علی رغم همه تبلیغات، انتخاب خود را انجام می دهند. در انتخابات خبرگان رهبری هم ما باید کار را به مردم واگذار کنیم. وظیفه مسئولان فراهم کردن زمینه برای این حضور است.

اما الان در میان جناح موسوم به “اصولگرا” هم به شدت از سیاست های اعمال شده توسط “حامیان احمدی نژاد” انتقاد می شود. این دوستان شما چه می گویند؟

اگر شما به فرمایشات مقام معظم رهبری که چندی پیش در جمع همه مسئولان ایراد فرمودند توجه کنید، “اصولگرایی” را ایشان تعریف کردند. امروز همه کسانی که به انقلاب، امام ، رهبری و اسلام معتقدند اصولگرا هستند.مگر ما می توانیم بگوییم اصولگرایی خاص یک عده است؟ این طور نیست.

اخیرا یکی از فعالان سیاسی جناح موسوم به “اصولگرا” گفته است “حامیان احمدی نژاد” مانع اصلی وحدت اصولگرایان هستند. چه اتفاقی افتاده که طیف دیگری از جریان راست مذهبی به چنین نتیجه ای در تعامل با جریان همفکر شما رسیده است؟

من فکر می کنم که اگر دولت، مخصوصا وزارت کشور که متولی برگزاری انتخابات است زمینه حضور مردم را فراهم کند، مردم خود به همه آنها پاسخ می دهند.

بحث حضور گسترده نظامی ها در انتخابات آتی هم مطرح است. آیا این مساله با آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح شده منافاتی ندارد؟

قانون این مسائل را روشن کرده است. قانون برای حضور نظامی ها روشنگری های خود را دارد. مسلما آن نظامی تا وقتی در کسوت نظامی گری هست نمی تواند در انتخابات حضور داشته باشد.

بحث اعمال نفوذ آن چی؟

احتمال اعمال نفوذ نظامی ها در انتخابات بعید است. این کار انجام نخواهد شد.

بخشی از همفکران شما نزدیکی زیادی با جریان آقای مصباح یزدی دارند. در خصوص ارائه لیست انتخاباتی از سوی جریان هوادار ایشان و احتمال تحرکات گسترده این جریان در انتخابات آتی چه فکر می کنید؟

آیت الله مصباح یزدی هم از بزرگان این نظام هستند. مردم خودشان انتخاب می کنند و ما به ایشان احترام می گذاریم. ایشان تدبیر و درایت خود را خواهند داشت و حامیان ایشان هم در همان جهت اصولگرایی و توجه به ارکان نظام و حفظ وحدت و اتحاد کار می کنند.

شما شانس جناح رقیب خودتان، گروه موسوم به “اصلاح طلب” را در این انتخابات به چه شکل می بینید؟

خوشبختانه در ایران اینطور نیست که مثل خیلی از کشورها معادله ای باشد و جواب آن را پیدا کنند.


پس چه جوری است؟

مردم پای صندوق های رای می روند. مردم با هیچ کس عقد برادری نخوانده اند.