خط و نشان های سپاه، کیهان و مجلس

نویسنده
فیروزه متین

» چند صدایی تهران در آستانه مذاکرات ژنو

در فاصله دو روز مانده به برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ که در اولین گام کاهش سطح نشست از وزیر خارجه به معاونان را نشان می دهد، ایران از بسته پیشنهادی جدید خود در این مذاکرات رونمایی کرد.

بر اساس گزارش رسانه های داخلی، خروج اورانیوم غنی سازی شده در ایران به عنوان “خط قرمز” جدید تعیین،اما میزان و سطح غنی سازی از سوی ایران قابل مذاکره اعلام شده است.

این خبر را عباس عراقچی که پس از تغییر سطح شرکت کنندگان به عنوان رئیس هیات مذاکره کننده تعیین شد، اعلام کرده و افزوده است: “در مذاکرات ژنو به دنبال مذاکرات هدفمند و واقعی هستیم نه برای نمایش و اتلاف وقت و گفت‌وگو برای گفت‌وگو. ‌با کمال جدیت و مصمم به این مذاکرات می‌رویم و برای دستیابی به هدفی مشخص که مورد قبول طرفین مذاکره باشد اقدام خواهیم کرد. هیات مذاکره کننده ایرانی درصدد است طرح مشخصی را در این مذاکرات ادامه دهد تا مبنایی برای مذاکرات باشد و امیدواریم در فاصله زمانی معقول، نتایج حاصل شود”.

وی در مصاحبه با شبکه خبردرباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم گفته است‌: “چون این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه انجام می‌شود مسئولیت مذاکره با بنده خواهد بود، اما آقای ظریف در جلسه افتتاحیه درباره طرح ایران توضیح خواهد داد. البته جمع بندی مذاکرات را در جلسه‌ای که آقای ظریف و خانم اشتون حضور دارند ارائه می‌کنیم”.

عراقچی اضافه کرده: “طرف مقابل همیشه مدعی بوده است که با انرژی صلح آمیز هسته‌ای در ایران مخالفتی ندارد، اما با سلاح هسته‌ای مخالف است و زمانی که ما در این مذاکرات به آنها اطمینان دهیم که ایران هیچ برنامه نظامی را در دستور کار ندارد برد آنها حاصل شده است. ‌البته آنها اگر در سخنان و ادعاهای خود صداقت داشته باشند این هدف برایشان قابل وصول است. ‌برد ما هم در این مذاکرات این است که برنامه صلح‌آمیز خود را ارائه و بر برخورداری خود در زمینه غنی سازی تاکید کنیم.ما از هر آن چه مردم ایران بر اساس معاهدات بین‌المللی برخوردارند ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد. البته درباره شکل، اندازه و سطوح مختلف غنی سازی مذاکره خواهیم کرد، اما خروج مواد از کشور خط قرمز ماست. همه نگرانی‌های معقول طرف مذاکره کننده را برطرف خواهیم کرد.این مذاکرات در بحث هسته‌ای است، اما اگر آن‌ها علاقه‌مند باشند در خصوص مسائل منطقه و دیگر چالش‌های بین‌المللی هم آماده گفت‌وگو خواهیم بود”.

همزمان با اعلام بسته جدید، روزنامه کیهان در خبری پیش از آغاز مذاکرات از شکست آن خبر داده است.

کیهان از سوی خبرگزاری هایی که فقط خود آنها را می شناسد مدعی شده است: “رویکرد محافل سیاسی غرب به مذاکرات ژنو، از احتمال کارشکنی و بن‌بست در این مذاکرات حکایت می‌کند. مذاکرات ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و هفت ماه پس از آخرین دور مذاکرات که در آلماتی انجام شد، برگزار می‌شود.هر چند طرف مذاکره‌کننده ایرانی پس از تشکیل دولت جدید ادبیات متفاوتی را برای تعامل با غرب برگزید اما ظاهرا طرف غربی بنا ندارد از موضع لج‌بازی، زورگویی و ایجاد بن‌بست در مذاکرات خارج شود. مقامات ارشد آمریکا و اروپا بارها اعلام کردند که تا زمانی که ایران گام‌هایی محکم در زمینه رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره هدف نهایی برنامه هسته‌ای‌اش برندارد، حاضر به دادن هیچ امتیازی نیستند. به گفته دیپلمات‌های مطلع، هر چند که ممکن است این فضا خوب پیش برود، اما مذاکره‌کنندگان پنج به علاوه یک، با پیشنهادهای چندانی بیش از آنچه در نشست‌های ۱۹ ماه گذشته داده بودند، به ژنو نمی‌آیند. مذاکره‌کنندگان پنج به علاوه یک در نشست‌های قبلی از ایران خواستند که در ازای لغو تحریم‌ها علیه طلا و صنعت پتروشیمی، ایران به عنوان اولین گام در جهت اعتمادسازی، مهم‌ترین نگرانی آنها یعنی غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند که ایران این پیشنهاد را رد کرد”.

علاوه بر کیهان و دیگر رسانه های افراطی که مخالف عادی سازی روابط ایران با جهان هستند، فرمانده سپاه هم دیروز در آستانه این مذاکرات از “عدم سازش” این نیرو سخن گفت تا موضع نظامیان را روشن کرده باشد.

به نوشته خبرگزاری فارس، محمد علی جعفری در یک مراسم حکومتی گفته است: “حضرت امام هیچگاه نگاه سازشکارانه به آمریکا نداشتند. در موضوع نرمش قهرمانانه قرار نیست از مواضع به حق خود کوتاه بیاییم. برخی‌ها برداشت‌های انحرافی از رهنمودهای رهبری در مورد نرمش قهرمانانه دارند. نرمش قهرمانانه از موضع ضعف نیست و قهرمانانه بودن آن موضع اقتدار نظام جمهوری اسلامی را می‌رساند. نرمش یعنی اینکه ما به دنبال جنگ نیستیم و این نرمش برای این بوده که به دشمن فرصتی داده شود تا به حق ایران در ابعاد مختلف توجه کند. بعضی‌ها از این حرف و موضع سوء‌استفاده کرده و برداشت‌های خود را دارند. البته برخی هم این برداشت را داشته که با رابطه با آمریکا مشکلات و تحریم‌ها برطرف می‌شود. رهبری این فرصت را داده تا این نگاه به معرض آزمایش گذاشته شود که دشمنان آیا سر عقل آمده‌اند. قرار نیست از حق خودمان در مسائل مختلف کوتاه بیاییم. نه عقل، نه قرآن و نه مردم به ما اجازه نخواهند داد تا از مواضع به حق نظام جمهوری اسلامی کوتاه بیاییم”.

پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر حضور یک نماینده مجلس در مذاکرات،حلقه تضعیف موضع هیات ایرانی را در آستانه نشست ژنو تکمیل کرد؛ پیشنهادی که حکایت از عدم اعتماد نهاد های بیرون از دولت به هیات اعزامی دارد.

به نوشته خبرآنلاین، محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است: “کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به وزارت خارجه پیشنهاد داده است که یک نفر از اعضای کمیسیون یا نمایندگان در مذاکرات ژنو حضور داشته باشد تا مسائل و گفت‌وگو را رصد کند. این پیشنهاد را به وزارت خارجه داده‌ایم و باید این وزارتخانه یکی از نمایندگان را به مذاکرات ژنو ببرد تا وکلای ملت از روند مذاکرات آگاه شوند البته تاکنون گزینه‌ پیشنهادی مجلس مشخص نشده است. گزینه مهم نیست و اصل کار یعنی حضور یک نماینده در مذاکرات دارای اهمیت است. تاکنون وزارت خارجه واکنشی نداشته اما در نهایت ملزم به انجام این پذیرش است”.

با این شرایط و در حالی که هواداران آیت الله خامنه ای و نیروهای سپاه، در آستانه مذاکرات تمام تلاش خود را در جهت تضعیف موضع ایران کرده اند، برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند که این نشست دستاورد چندانی نخواهد داشت.