منتظر آزادی بودیم دوباره بازداشت شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همسر رئیس کانون صنفی معلمان مشهد در مصاحبه با روز:

هم‌زمان با آغاز به کار رسمی احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، تعدادی از فعالان سیاسی و دانشجویی، برای گذراندن احکام حبس خود به زندان‌ها احضار شده‌اند. در همین حال اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که فشار بر برخی از زندانیان سیاسی افزایش یافته و پرونده‌های جدیدی برای آن‌ها گشوده شده است.

 

ادامه بازداشت هاشم خواستار

هاشم خواستار، معلم بازنشسته و از اعضای کانون صنفی معلمان ایران، با وجود آنکه ‌ دوران محکومیت خود را به طور تمام و کمال سپری کرده، اما هنوز از زندان آزاد نشده است.

همسر وی، در این زمینه به “روز” می‌گوید: “در حالی که ما منتظر آزادی ایشان بودیم، متاسفانه ناگهان به ما خبر رسید که ایشان مجددا بازداشت شده‌اند. ما بعد از تماس با دادگاه انقلاب متوجه شدیم که ایشان بازداشت شده‌اند”.

هاشم خواستار، که رییس کانون صنفی معلمان مشهد است، شهریور سال 88 بازداشت شد و از آن زمان از حق مرخصی محروم مانده است. وی در دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس محکوم شده بود که مدت زمان این حبس، چهارم مرداد ماه سال جاری به پایان می‌رسید.

همسر وی ادامه می‌دهد: “حکم ایشان چهارم مرداد ماه به اتمام می‌رسید. اما اکنون به دلیل انتشار نامه‌هایی خطاب به رییس قوه‌قضاییه درباره وضعیت زندان وکیل‌آباد مشهد و چند نامه دیگر، بار دیگر مورد بازجویی قرار گرفته‌اند”.

هاشم خواستار پیش از این نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه منتشر کرده و در آن  به تشریح وضعیت زندان وکیل‌آباد مشهد پرداخته بود. 

صدیقه مالکی، درباره وضعیت همسر خود در زندان می‌گوید: “ما در حال حاضر بسیار نگران وضعیت سلامتی ایشان هستیم. ایشان در زندان دچار بیماری‌هایی در دستگاه گوارش شدند. این مساله باعث شد تحت عمل جراحی قرار بگیرند، اما بلافاصله بعد از عمل جراحی، مجددا به زندان منتقل شدند و این مساله باعث شده سلامتی ایشان به شدت به خطر بیفتد”.

 

احمد قابل: 20 ماه یا 5 ماه؟

احمد قابل، از جمله نواندیشان دینی هم که محکومیت قبلی وی تمام شده بود دیروز براساس احضاریه جدیدی، برای اجرای حکم 20 ماه حبس تعزیری خود به زندان بازگشت.

قابل به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به 20 ماه زندان، چهار میلیون جزای نقدی سه سال محرومیت از سخنرانی، مصاحبه، نوشتن و انتشار مطالب و سه سال هم تبعید به شهرستان فریمان و عدم خروج از این شهرستان محکوم شده بود.

قابل نیز از جمله کسانی است که درباره وضعیت زندانیان و اعدام‌های مکرر در زندان وکیل‌آباد مشهد اطلاع رسانی کرده است.آیا  این مساله می‌تواند علت احضار وی به زندان برای اجرای حکم باشد؟ همسر وی در این‌باره می‌گوید: “من واقعا نمی‌دانم دلیل این مساله چه بوده و چرا حاج آقا را مجددا احضار کرده‌اند. ظاهر امر این است که دلیل احضار اجرای حکم زندانی بوده که برایشان صادر شده است”.

وی ادامه می‌دهد: “حاج آقا تاکنون چندین بار زندان رفته‌اند. چندین بار و به دلایل مختلف. 40 روز و 4 ماه و زندان ‌های مختلف. اگر قرار بر این باشد که زندان‌های قبلی ایشان هم محسوب شود، ایشان قاعدتا نباید بیشتر از پنج ماه و نیم در زندان باشند”.

قابل پیش از این در مسیر عزیمت به شهر قم برای حضور در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری بازداشت شده بود. همسر این نواندیش دینی می‌گوید: “امید ما این است که زندان‌های قبلی ایشان هم محسوب شوند. اما اگر نشود، 20 ماه را باید در زندان بگذرانند”. 

 

احضار فعالان دانشجویی به زندان

در همین حال، روند احضار فعالان دانشجویی به زندان نیز شدت بیشتری گرفته است. حجت منتظری، فعال سابق دانشجویی که اسفند ماه سال ۸۸ در خانه اش در کرج  توسط ماموران امنیتی دستگیر شده بود، برای گذراندن حکم نهایی دادگاه خود، صبح روز پنجشنبه، ششم مرداد به زندان اوین بازگشت.

منتظری در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به شش ماه حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبانی و شرکت در تجمعات محکوم شده بود.

فواد شمس، از فعالان طیف چپ جنبش دانشجویی نیزامروز خود را به زندان معرفی خواهد کرد. وی آذرماه سال 88 بازداشت و پس از تحمل بیش از سه ماه زندان، با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

همچنین علی کلایی، فعال  حقوق بشر و وبلاگ نویس نیزبرای اجرای حکم هفت سال حبس تعزیری به زندان فراخوانده شده است.  هنوز حکم دادگاه تجدید نظر به او و وکیل وی ابلاغ نشده اما وکیل اش اعلام کرده دادگاه وی را برای اجرای حکم ۷ سال زندان احضار کرده‌ است.

کلایی بهمن‌ماه سال 88 بازداشت و پس از یک هفته با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. او اردیبهشت ماه سال گذشته نیز برای دومین بار بازداشت شد و قریب به دو ماه را در بند ۲۰۹ اوین گذراند.

این فعال حقوق بشر به حکم قاضی پیرعباسی، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده است. این در حالیست که شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب تهران هم در همین ارتباط در آذرماه ۸۶ او را به یک‌سال حبس تعلیقی محکوم کرده بود.