گزارش سایت رهبری از پشت پرده بیت

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "چهره مسئولان در داخل و بیرون خیلی فرق می‌کند"

“چهره مسئولین در داخل و بیرون حسینیه کلی فرق می‌کند. آن صورت‌های خندان و چهره‌های بانشاط تبدیل می‌شود به صورت‌های خشک و جدی. شاید برای اینکه پرستیژ مسئول بودن حفظ شود.”

این بخشی از روایتی است که سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای از دیدار اخیر تعدادی از مسئولان نظام با رهبر جمهوری اسلامی در روز تولد پیامبر اسلام منتشر کرده است.

سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای یکی از دو سایت رسمی زیر نظر مستقیم دفتر او است که وظیفه اطلاع رسانی درباره سخنرانی ها، موضع گیری ها و اخبار این دفتر و شخص رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

این سایت معمولا پس از دیدارها و برنامه های عمومی آیت الله خامنه ای اقدام به انتشار گزارش هایی می کند که در آنها به نقل از یکی از اعضای واحد اطلاع رسانی و روابط عمومی بیت رهبری، برخی نکات حاشیه ای این برنامه ها عنوان می شود.

در داخل ایران، تنها سایت های رسمی متعلق به دفتر رهبر جمهوری اسلامی حق اطلاع رسانی انحصاری درباره آیت الله خامنه ای را دارند و رسانه های رسمی و دولتی تنها از اخباری استفاده می کنند که این دفتر در اختیار آنها قرار می دهد.

با وجود این، حاشیه نویسی از دیدارهای عمومی تنها در انحصار پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای قرار دارد و هیچ خبرگزاری، روزنامه یا رسانه در داخل ایران اعم از خصوصی و دولتی حق حاشیه نویسی از چنین مراسمی را ندارد.

در حاشیه نویسی اخیر، سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی بخشی از پشت پرده های دیدار او با مسئولان جمهوری اسلامی راکه دو روز پیش انجام شدمنتشر کرده است.

 

صحبت از 25 بهمن در داخل بیت رهبری

روایت این سایت از دقایقی قبل از آغاز مراسم روز تولد پیامبر اسلام در حسینیه امام خمینی (محل سخنرانی های عمومی بیت رهبری) اینگونه آغاز می شود: “هیچ کس وارد ساختمان نشده. باران دیشب هوا را شسته و آفتاب دلچسب صبح زمستانی، همه را قانع کرده که همان‌جا توی حیاط، روی نیمکت و زیر درخت‌ها بنشینند و با هم گپ بزنند. جمع مسئولان جمع است؛ حدود دویست نفر. از وزیر و وکیل گرفته تا نظامی و بانکی و شهردار و…؛ قدیمی و جدید، اینوری و آنوری. حتی روحانی‌ها؛ از ائمه جمعه تهران و شهرستان‌ها هستند تا حدود سی نفری که قرار است امروز، همزمان با میلاد پیامبر اعظم و امام جعفر صادق ملبس شوند به لباس پیامبر و تبلیغ کنند مذهب جعفری را. هرکدام با یک عمامه در دست، در گوشه‌ای از حیاط، منتظر ایستاده‌اند. لابد دل هم توی دلشان نیست. این را از اضطراب توی چشم‌هایشان هم می‌شود فهمید و البته از سکوتشان.”

حاشیه نویس که سایت دفتر آیت الله خامنه ای او را محمدتقی خرسندی معرفی کرده در ادامه می نویسد: “این طرف اما، همه مشغول حرف زدن. حتی پیرترها هم سعی می‌کنند سرپا بایستند تا از این جمع‌های دوستانه عقب نیفتند. هرکس از راه می‌رسد، صدای یکی از گعده‌ها برای سلام و احوال‌پرسی بلند می‌شود: «اسعدالله ایامکم» و بعد بازار روبوسی داغ می‌شود.”

در این مطلب همچنین به بحث درباره تظاهرات روز 25 بهمن هواداران جنبش سبز در داخل بیت رهبری اشاره می شود: “چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا احوال‌پرسی این یاران قدیمی تبدیل شود به بحث‌های روز. همان بحث‌های روزی که مردم عادی را هم مشغول خود کرده؛ از اتفاقات 25 بهمن تا قیام‌های اخیر کشورهای عربی.”

در تظاهرات روز 25 بهمن که با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت برگزار شد، تعداد زیادی از مردم در تهران و سایر شهرهای ایران به خیابان ها آمدند و علیه دیکتاتوری و استبداد در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه مانند مصر و تونس شعار دادند.

این تظاهرات با حمله نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه ضدشورش نیروی انتظامی و سپاه به خشونت کشیده شد که بر اثر آن دو نفر کشته و صدها نفر زخمی و بازداشت شدند.

 

“چقدر به نظام ضربه زد”

در حاشیه نویسی دفتر آیت الله خامنه ای مشخص می شود که بحث درباره اتفاقات این روز درون بیت رهبری هم داغ بوده است: “یک نفر، دیگری را محاکمه می‌کند که چرا در جریانات اخیر موضع‌گیری نکرده و قانع نمی‌شود وقتی می‌شنود: «اون موقع که خیلی‌ها ساکت بودند، من موضع‌گیری می‌کردم. الآن که دیگه موضع‌گیری کاری نداره.» می‌گوید برای خاموش کردن این آتش، همه باید کمک کنند و بعد هم داستان آتش و گلستان حضرت ابراهیم را مثال می‌زند و پرنده‌ای که با منقارش آب روی آتش می‌ریخت، بلکه او را نجات دهد و می‌گفت من هم باید به اندازه وسعم تلاش کنم.”

نویسنده این روایت همچنین به اذعان یکی دیگر از حاضران در مراسم به ضربه ای که حکومت جمهوری اسلامی از برنامه های اخیر جنبش سبز خورده اشاره می کند: “کسی دیگر از سفر اخیرش به اروپا می‌گوید و اینکه در آن‌جا، بخش عمده اخبار خاورمیانه درباره اتفاقات اخیر ایران است، نه قیام کشورهای عربی. بعد هم نتیجه می‌گیرد که این جریانات چقدر به نظام ضربه زده‌اند.”

او البته بلافاصله اضافه می کند که فرد مورد نظر “لابد مثل بقیه، توی دل، لعن و نفرینی هم می‌کند.”

 

قد مسئولان بلند شد

سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی به اتفاقات مقطع پیش از ورود آیت الله خامنه ای به حیاط بیت رهبری اشاره می کند و می نویسد: “از یک طرف حیاط، هیات دولت وارد می‌شود و از طرف دیگر جمعی از سفرای کشورهای اسلامی. به صف شدن طلاب آینده، یعنی که رهبر تا لحظاتی دیگر وارد می‌شود. مسئولان حواسشان به همان گعده‌های خودشان است، اما با صدای صلوات همین طلاب، حواس آن‌ها هم جمع می‌شود و قدشان بلند، برای دیدن رهبر. عمامه‌گذاری، همان‌جا انجام می‌شود؛ توی حیاط، دم در و خیلی سریع.”

نویسنده مطلب، دعای آیت الله خامنه ای برای طلبه هایی که برایشان عمامه گذاری کرده را هم می نویسد: “إن‌شاء الله از علمای عاملین باشید.”

حاشیه نویس دفتر رهبر جمهوری اسلامی از رقابت مسئولان کشور برای رفتن نزد آیت الله خامنه ای به منظور تبریک عید، با کنار زدن دیگران می گوید: “حالا نوبت مسئولین است. همین‌طور که رهبر به سمت حسینیه حرکت می‌کند، جلو می‌آیند برای تبریک عید. مثل مردم عادی که رهبر را می‌بینند، سعی می‌کنند از هم جلو بزنند. مناسبات رسمی کنار رفته است. فقط نظامی‌ها، آن هم اگر حواسشان باشد، یک سلام نظامی هم می‌دهند. فرمانده سابقی که سعی می‌کند خودش را به رهبر برساند، بین راه به نماینده سابقی می‌خورد و برای این که حقی ضایع نکند، می‌پرسد: «شما تو صفی؟» و وقتی می‌شنود او تبریکش را گفته، خیالش راحت می‌شود و راهش را ادامه می‌دهد.”

سایت دفتر آیت الله خامنه ای در ادامه به احوالپرسی رهبر جمهوری اسلامی با هاشمی رفسنجانی و روسای سه قوه و همچنین شوخی هاشمی با اعضای هیئت دولت هم اشاره می کند: “رهبر با آقای هاشمی و رؤسای سه قوه حال و احوالی می‌کنند و آن‌ها پشت سر رهبر به سمت حسینیه می‌روند. توی راه هاشمی با چندتا از اعضای هیئت دولت شوخی می‌کند. به ورودی حسینیه که می‌رسند، رهبر می‌ایستد و وارد نمی‌شود. هیچ‌کدام از سران قوا نرسیده‌اند، بین سایر مسئولین گیر کرده‌اند. یک نفر می‌رود و هر سه نفرشان را پیدا می‌کند و می‌آورد تا پشت سر رهبر وارد حسینیه شوند. بقیه هم از در دیگر حسینیه داخل می‌شوند. صدای شعار جمعیت داخل حسینیه بلند می‌شود.”

آیت الله خامنه ای در این دیدار که علاوه بر مسئولان نظام، تعدادی از سفرای کشورهای اسلامی هم در آن حضور داشتند، آینده “امت اسلامی” را “آینده ای روشن” عنوان می کند و حاشیه نویس دفتر او در پایان روایتش می گوید که این آینده “دور نیست.”