گزارش

نویسنده
پرستو سپهری

بازداشت مخاطبان و میهمانان تئاتر

 

 

تظاهرات گسترده 25 بهمن ، با  روزهای پایانی جشنواره دولتی  تئاتر فجر همزمان شدو سبب لغو بسیاری از اجراهای خارجی و دستگیری دو میهمان خارجی شد. این حوادث د رهیچ رسانه ای انعکاس نیافت.

استقرار نیروهای گارد ویژه و بسیج و سپاه در خیابان های 16آذر و مجموعه تئاترشهر و برخوردهای شدید آنان با تماشاگران باعث شد تا میزان تماشاگر به کمترین حدممکن برسد.

بسیاری از سفارتخانه های خارجی هم از گروههای تئاتری کشورهای خود خواستند اجراهایشان را متوقف کنند.پ

سفارت یونان از گروه مجری نمایش”زود قضاوت نکن “خواست تا اجرای اثر خوددرروز بیست و پنجم بهمن ماه را در مجموعه فرهنگی آزادی متوقف کند.سفارت خانه های  روسیه، کره جنوبی، آلمان و سوییس نیز یک روز قبل ازناآرامی های تهران هنرمندان خود را فراخواندند و از حضور آنان در جشنواره ممانعت به عمل آوردند.

یکی از مهم ترین رویدادهای جشنواره تئاتر فجر بازداشت دونفر از اعضای گروه تئاتر”آنتیگونه” از کشور استونی به دلیل عکسبرداری از خیابان های ناآرام تهران درجریان درگیری های هفته های گذشته بود.بازداشت این دوفرد که بلافاصله با واکنش سفارت استونی روبرو شد درسکوت کامل خبری رسانه های ایران اتفاق افتاد.

اینگا وارس مجری صحنه، لباس و چهره پردازی و پرویدو ادلس مجری صدا و نور نمایش آنتیگونه به دلیل حمل دوربین های عکاسی  وفیلمبرداری در چهارراه ولی به دست نیروهای بسیجی دستگیر و به  بازداشتگاه وزراء میدان آرژانتین منتقل شدند.این دوفرد 12 ساعت پس از پیگیری های سفارتخانه و مدیران جشنواره آزاد شدند و به مکان استقرار خود انتقال یافتند/

میشل وایس دیگر فرد بازداشت شده حوادث بیست و پنج بهمن ماه در تهران بود که پس از چهار ساعت از دستگیری اش درخیابان 16 آذر آزاد شد. وایس سال ها به عنوان دبیرکل کانون منتقدان جهان فعالیت می کند و یکی از اعضای هیات داوران بخش منتقدان جشنواره محسوب می شد.وایس از میهمانان کشور کانادا درایران بود.

لغو نمایش های خارجی در شرایطی اتفاق افتاد که به دستور محمد حیدری، دبیر جشنواره، نمایش های ایرانی مجبور شدند اجرای خود را درشرایط غیرعادی ادامه دهند.

به گفته عوامل نمایش “ملاقات” به کارگردانی غلامرضا یاری که روز بیست و پنجم بهمن ماه در دونوبت نمایش خود را در تالارمولوی، واقع در خیابان 16آذربه صحنه بردند 9 نفر ازبستگان بازیگران  بازداشت شدند. بسیاری از میهمانان وتماشاگران تئاتر درمسیر سالن های نمایشی دیگری همچون تالار هنر در خیابان طالقانی و تالار محراب در خیابان ولی عصر وتئاترشهرتوسط ماموران حکومت ایران دستگیر شدند.تاکنون مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد درباره این دستگیری ها هیچ واکنشی نشان نداده است.