پانزده توصیه پس از جراحی بینی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

البته واقعیت این است که ما هر چه در سوابق حمید رسایی تحقیقات به عمل آوردیم، اثری از عمل بینی پیدا نکردیم. هر قدر هم به سیمایش نگاه می کنیم اصلا به نظر نمی رسد بینی اش را عمل کرده باشد. ولی خب از آنجا که هم صدایش یک کمی تغییر کرده و هم گفته: “حکم احمدی‌نژاد برای مشایی یک حکم انتخاباتی بود که دیگر بوی خدمت از آن مشام نمی رسد بلکه بوی حفظ قدرت از آن به مشام می رسد” ما احساس کردیم لازم است مراقبت ها و توصیه های بعد از عمل بینی را برایش بنویسیم، بالاخره لابد بینی اش را عمل کرده که توانسته رایحه خوش خدمت را بعد از هفت سال احساس کند. و برای یک “نوبینی عمل کرده” چنین توصیه هایی شدیدا به درد می خورد.

یک: درست است که اغلب بیماران بعد از جراحی بینی، درد ندارند یا درد آنها مختصر است که به راحتی با دارو های مسکن ضعیف کنترل می شود، اما ما اکیدا به آقای رسایی توصیه می کنیم از مسکن های قوی استفاده کند. چون بعید است دردش به این زودی ها خوب بشود.

دو: در روز اول در تختخواب استراحت نمایید، در حالی که سر، بالا قرار دارد(چند عدد بالش زیر سرتان قرار دهید) البته بد نیست چند عدد بالش هم زیر ته تان قرار بدهید. بالاخره درد سوختگی و پارگی هم کمتر از درد عمل بینی نیست. ضمن اینکه تازه این سوال هم برایتان پیش آمده که: “واقعاً اسفندیار رحیم‌مشایی کیست که احمدی‌نژاد سال 91 همه حیثیت خود را خرج آن می کند؟” و برای بیمارانی که چنین سووالاتی پیش می آید، استعمال بالش در محل های توصیه شده لازم است.

سه: پانسمان پایین بینی را می توانید در صورت کثیف شدن، تعویض نمایید. این کار تا وقتی که ترشحات بینی قطع شود، باید ادامه پیدا کند. اما وقتی می گویید: “اگر مشروعیت ولایت فقیه یا حتی مشروعیت مطلقه بودن ولایت فقیه به قانون اساسی است، پس مشروعیت قانون اساسی به چیست؟ به آرای مردم! قطعاً مقبولیت آن به رأی مردم است اما مشروعیت و حجیت آن به چیست؟ قانون اساسی جمهوری اسلامی این راهکار عقلی و البته اضطراری و در ظاهر ناقص را با حکم تنفیذ مجتهد و فقیهی که دین را می فهمد، دنیاطلب نیست؛ به گناه اصرار ندارد؛ شجاعت و قدرت مدیریت دارد - که نزدیک‌ترین شرایط به امام معصوم است - تکامل بخشیده است.” برای بیمارانی که بعد از عمل چنین حرف هایی را خواه آگاهانه و خواه ناآگاهانه می زنند، معلوم است مشکل اصلی متاسفانه ترشحات یک جای دیگر است که به سادگی ها نمی شود پانسمانش کرد.

چهار: اگر داخل بینی را پانسمان کردید، در زمان تعیین شده توسط جراح، برای خارج کردن آن اقدام کنید، اما از آنجا که پرسیده اید: “معلوم نیست آیا این حکم عالی ترین مقام اجرایی کشور و رئیس جنبش عدم تعهد برای رئیس دبیرخانه این جنبش است یا زیارت وارثی جدید برای یکی از اولیاء‌الله!؟ چرا احمدی‌نژاد تا این اندازه به مشایی ارادت دارد؟ همواره سؤال بی پاسخی بوده که نزدیکان دیروز و حتی امروز رئیس جمهور از پاسخ به آن عاجز مانده‌اند.” به نظر می رسد، بهتر است برای خارج کردن پانسمان داخلی خیلی عجله نکنید، اگر همان عاجز بمانید برایتان بهتر از این است که اصلا نمانید.

پنج: تا زمانی‌که پزشک صلاح بداند باید گچ یا قالب روی بینی در محل خود باقی بماند، لذا آن را خشک نگه دارید و به آن دست نزنید، از آن مهم تر اینکه به هم نزنید. چرا هی به هم می زنید و می گویید: “احمدی‌نژاد سال 91 فراموش کرده که وقتی در سال84 در دانشگاه صنعتی اصفهان به قد و قیافه او ایراد می گرفتند که برای ریاست جمهوری مناسب نیست، در پاسخ می گفت این قیافه اگر برای ریاست جمهوری مناسب نیست، برای نوکری مردم که مناسب است.” اکیدا توصیه می کنیم که بیمار در چنین شرایطی تا زمانی که به هم بزند و قاطی کند، اوضاع خراب تر می شود. بگذارید همانطور خشک شود.

شش: معمولا استفاده از یخ بر روی چشمها و گونه در24-48 ساعت اول در کاهش تورم و تغییر رنگ پوست موثر است. اما به دلیل اینکه شما عادت دارید مرتب رنگ عوض کنید و خیلی هم از چشم هایتان هم استفاده نمی کنید، توصیه می کنیم فعلا فقط توی تشت یخ بنشینید و لازم نیست یخ را روی چشم و گونه بگذارید.

هفت: با دهان باز عطسه کنید. البته فقط قول بدهید عطسه کنید، هر کار دیگری که می شد را در طول این هفت سال کرده اید.

هشت: تا حد امکان در روزهای اول سر خود را به جلو خم نکنید. البته برای خودتان می گوییم، کمرتان درد می گیرد. اما وقتی اصرار دارید “بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس جمهور نیز تا زمانی که حکم تنفیذ خود را از فقیه جامع‌الشرایط و نائب امام زمان دریافت نکرده، ریاستش مشروع نیست و اساسا مردم با این شرط - که اگر رهبری، حکم رئیس جمهور را تأیید و تنفیذ کرد، به او رأی می دهند” آویزان بشوید، اصلا به ما چه مربوط. مال خودتان است. هر چقدر می خواهید هر کاری بکنید.

نه: هیچ وسیله ای را برای تمیز کردن بینی، داخل آن نکنید، مخصوصا انگشتتان را. می توانید برای اینکه حواستان پرت بشود به این فکر کنید که: “در حکمی که احمدی‌نژاد برای رئیس دفتر خود صادر کرده، بیش از 20 صفت برجسته برای مشایی به کار برده که عبارتند از «مومن، پاک، صبور، دارای قلب و اندیشه‌ای زلال، عاشق ارزش‌های الهی، عمیقاً عارف، دلبسته به ارزش های الهی، متعهد به حاکمیت جهانی توحید، مدیر، مدبر، متعهد به آرمان مهدوی، امین، توانمند، هدیه الهی، افتخاری بزرگ، ژرف‌اندیش، با همت، دارای سعه صدر، جامع‌نگر، شایسته، عاشق آحاد مردم جهان و منشاء خدمات فراموش نشدنی»… همین. سعی کنید حکم مورد نظر را به مقدار کافی بخوانید که حواس تان پرت شود و هی انگشت نکنید.”

ده : بهتر است از غذاهای سریع الهضم در24-48 ساعت اول استفاده نمائید. غذاهایی که احتیاج به جویدن طولانی مدت دارند را دریک هفته اول بعد از عمل استفاده ننمایید. مشکلی هم ندارید، می توانید به جای تمام این هفت سالی که از احمدی نژاد دفاع می کردید، این یک هفته را اوه اوه بخورید.

یازده: از اعمالی که باعث حرکت شدید عضلات صورت می شوند، مانند گریه کردن، خندیدن و صحبت کردن زیاد و از همه مهمتر مناظره در هفته اول پرهیز نمایید.

دوازده: بعد از برداشتن قالب بینی توسط پزشک، می توانید از مواد آرایشی استفاده کنید. مواد آرایشی شناخته شده‌ای را که قبلا” استفاده می‌کردید، باز هم استفاده کنید و به‌کار ببرید. البته در این زمینه می توانید از حاجیه سعیده قاسمی هم کمک بگیرید. خیلی تجربه دارد.

سیزده: تا دو هفته پس از عمل فین نکنید، می‌توانید ترشحات را بالا بکشید تا وارد حلق شما شده و خارج شوند، کاری که معمولا در سخنرانی ها می کنید، ولی نباید فین کنید.

چهارده: هر گونه بدبینی و خوش بینی و پیش بینی توصیه نمی شود. از دست زدن به بینی خود جدا اجتناب کنید، البته اصلا دلیل نمی شود که به یک جای دیگرتان دست بزنید. اصلا سعی کنید دو سه هفته مثل بچه آدم سر جایتان بنشینید، به هیچ چیز هم دست نزنید. نه به چیزی دست بزنید نه خاکبازی کنید، چشم تان را ببندید، توکل تان را بکنید به خدا و دل به کار بدهید، فریاد هم نزنید، اگر کسی هم به کمک بیاید به کمک او می آید نه شما.

پانزده: از فعالیت شدید بدنی، ورزشی و جنسی پرهیزکنید و بیش از حد معمول استراحت نمائید. البته فقط در یک مورد نگرانی وجود دارد که در آن یک مورد هم دست خودتان نیست، نمی توانید پرهیز کنید. در این مورد از توصیه کردن معذوریم به تشخیص خودتان عمل کنید.