«هتک حرمت» روزنامه نگار، فشار روانی بر زندانیان

لیلا طیری
لیلا طیری

» نگرانی ها بالا گرفت

نگرانی ها درباره وضعیت عبدالرضا تاجیک که از خرداد ماه و برای سومین بار در یکسال بازداشت شده با نقل این خبر که “هتک حرمت” شده به اوج رسید. همزمان، احتمال ربایش هدی صابر، فعال سیاسی و اخبار مربوط به اعمال فشارهای روانی جدید بر زندانیان بند 209 زندان اوین، فضای سیاسی ایران را در بهت دیگری فروبرد.خانواده برخی از زندانیان سیاسی به روز خبر داده اند که طی روزهای گذشته موی سر تمامی زندانیان مرد بند 209 زندان اوین رابه بهانه “رعایت مسائل بهداشتی” از ته تراشیده اند.

از سوی دیگر محسن آرمین، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد، دکتر ابراهیم یزدی و حمزه کرمی هم در بیمارستان بستری شدند.

از هدی صابر، فعال سیاسی، از روز گذشته که از سر کار خود خارج شده، خبری در دست نیست؛به همین علت احتمال ربوده شدن او، توسط برخی سایت ها مطرح شده است. پیش تر محمد شریف، وکیل هدی صابر به روز گفته بود حکم سال 81 هدی صابر در مرحله اجرا است. به گفته دکتر شریف، بر اساس آن حکم ای فعال سیاسی به 8 سال زندان محکوم شده و قرار بود آن حکم را اجرا کنند. خبر ربوده شدن هدی صابر در حالی منتشر شده است که هفته گذشته ماموران با مراجعه به محل کار او، قصد بازداشت این فعال سیاسی را داشتند اما به دلیل عدم حضور او موفق به این کار نشدند.

 

هتک حرمت به یک روزنامه نگار

خانواده عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و همکار رسانه ای کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه از “هتک حرمت” به این روزنامه نگار در حضور نماینده دادستان و بازپرس خبر داده اند.

خانواده این روزنامه نگار نوشته اند: “31 وز پس از بازداشت برادر اینجانبان، آقای عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، سرانجام در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۹ موفق به ملاقات کابینی با ایشان در زندان اوین شدیم. برادرمان عبدالرضا در این دیدار، با تاسف و ناراحتی و عصبانیت تاکید کرد که در حضور معاون دادستان و بازپرس شعبه اول، «هتک حرمت» شده است. وی درخواست دیدار فوری با وکیل خود و دادستان محترم پایتخت را داشت.”

خانواده تاجیک گفته اند: “شرح این ملاقات، هفته‌ گذشته در نامه‌ای به دادستان تهران گزارش شده اما با وجود گذشت ۱۰ روز از ارسال نامه، تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.”

پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک در این زمینه به بی بی سی گفته است که برادرش در جواب سئوال های او که خواهان توضیح در مورد نوع این “هتک حرمت” شده، پاسخی نداده و گفته است: “شما به آقای دادستان و وکیلم، آقای شریف، بگویید. آنها خودشان متوجه می شوند که یعنی چه.”

خانم تاجیک گفته است برادرش درخواست فوری داشته که با عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، و محمد شریف، وکیل مدافعش، در زندان دیدار کند تا آنها را در جریان جزئیات این اتفاق قرار دهد.

وکیل این روزنامه نگار نیز با تشریح اقدامات انجام شده در هفته‌های اخیر برای ملاقات و اطلاع از اتهامات موکلش گفته است هنوز از علل و موجبات قانونی بازداشت مجدد موکلش آگاه نیست.

براساس گزارش پارلمان نیوز، دکتر محمد شریف افزوده است: “با توجه به اینکه ملاقات با اینجانب مورد موافقت مسئولین زندان قرار نگرفت، به ناچار فقط خواهر ایشان موفق به ملاقات با موکل گردید، با توجه به گفت‌و‌گوهای صورت گرفته بین موکلم و خواهر ایشان باید عرض کنم که هنوز هم اینجانب از علل و موجبات قانونی بازداشت مجدد ایشان آگاه نیستم.”

وکیل رضا تاجیک تصریح کرده که: “اینجانب بر این گمان هستم که مقام صالح قضایی در ابتدای امر در مورد بازداشت موکل اتخاذ تصمیم ننموده است.”

او توضیح داده است: “این وضعیت را در مورد بازداشت خانم نرگس محمدی نیز شاهد بوده‌ام و با توجه به تشابه نسبی اتهامات این گمان تقویت می‌شود که از حیث نحوه بازداشت و سیر الزامات قانونی مندرج در آئین دادرسی کیفری دو پرونده مشابهی دارند، در حال حاضر وضعیت جسمی خانم نرگس محمدی در وضعیت نامعلوم است و این نگرانی عینا در خصوص عبدالرضا تاجیک وجود دارد.”

 

یزدی و کرمی در بیمارستان

دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده و به توصیه پزشکان به دلیل مشکلات قلبی و عروقی تحت درمان قرار گرفته است.

به گزارش سایت میزان، دکتر یزدی در پی بازداشت نیمه شب عاشورا پس از دوماه بازداشت در بند ۲۰۹ مربوط به وزارت اطلاعات بخاطر وضعیت وخیم جسمانی از زندان مستقیماً به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل “جراحی قلب باز” قرار گرفت و نهایتاً بعد از عمل جراحی دادستان تهران با صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی با مرخصی استعلاجی وی موافقت نمود.وی در این مدت تحت مراقبت پزشکان قرار داشته است و علیرغم بهبودی نسبی و مرخصی از بیمارستان به خاطر بروز علائم نگران کننده ناشی از نارسایی قلب و عروق عصر جمعه ۱ مرداد ماه بار دیگر به دلیل به بیمارستان منتقل و بستری شد.

دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران، عضو شورای انقلاب و وزیر امور خارجه اولین دولت جمهوری اسلامی در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد و در موج بازداشت های فعالین سیاسی در دوره بعد از انتخابات، کهنسال ترین زندانی سیاسی ایران بوده است.

همزمان حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت و از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در ایران که به یازده سال حبس تعزیری محکوم شده است در حالی که برای دومین بار به مرخصی پنج روزه آمده بود در اثر حمله قلبی در بخش سی سی یو یکی از بیمارستان های تهران بستری شد.

حمزه کرمی، مدیرکل سیاسی دولت های سازندگی و اصلاحات، پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد.

او رکورد دار طولانی ترین حکم در میان دستگیرشدگان پس از انتخابات است. سایت کلمه به نقل از  یکی از بستگان وی اعلام کرد وی در حالت نیمه هوشیار قرار دارد و پزشکان او را ممنوع الملاقات کرده اند.

بسیاری از زندانیان سیاسی ایران، اعم از جوانان و سالخوردگان در جریان فشارهای وارده در این دوران، سلامت جسمی خود را از دست داده اند. به عنوان نمونه هفته گذشته مهدی عربشاهی، دبیر جوان دفترتحکیم وحدت که در زندان دچار مشکلات قلبی شده بود ناچار به عمل جراحی نصب استنت در قلب شد. بهزاد نبوی از زندان مستقیماً به بیمارستان انتقال یافت و بسیاری از فعالین سیاسی دیگر نظیر تاج زاده، عماد الدین باقی، محمد نوری زاد و … نیز بلافاصله بعد از آزادی از زندان برای درمان بیماری های حاصل از فشارهای زندان راهی بیمارستان شدند.

 

دیدار دادستان تهران با هنگامه شهیدی

دادستان تهران طی روزهای اخیر با هنگامه شهیدی در زندان اوین دیدار کرده است. به گزارش “روز” در این دیدارکه اواخر هفته گذشته انجام شد هنگامه شهیدی ضمن طرح مشکلات بند نسوان و همچنین شرایط جسمی خود به دادستان تهران شکایت کرد.هنگامه شهیدی گفت که چند روز گذشته وقتی خواستار پیگیری پرونده پزشکی خود از معاونت اجرایی سازمان زندانها شده، وی از شهیدی خواسته روز بعد از آن جهت پیگیری این موضوع با وی تماس بگیرد اما پس از تماس تلفنی هنگامه شهیدی با معاونت اجرایی ریاست زندان اوین، او این روزنامه نگار را تهدید کرده در صورتیکه بیش از حد به بهداری مراجعه نماید، به بند یک نسوان که مربوط به معتادین تزریقی است انتقال داده خواهد شد و در چند روز گذشته از انتقالش به بهداری هم ممانعت به عمل آمده است.

این در حالی است که هنگامه شهیدی از بیماری قلبی، ناراحتی معده، دیسک کمرو روماتیسم عصبی رنج می برد و در هفته های گذشته دچار افت شدید فشار خون شده به طوریکه حداقل فشار وی  5 بوده و تقریبا هر روز زیر سرم بوده داشته است.

 

دادگاه محمد رضا یزدان پناه

دادگاه محمدرضا یزدان پناه، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، یکشنبه سوم مرداد برگزار خواهد شد.

بر اساس احضاریه ای که برای این روزنامه نگار ارسال شده، او باید صبح یکشنبه سوم مرداد در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی حاضر شده و به دفاع از اتهامات خود بپردازد.

یزدان پناه پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بود.

وی متهم به همکاری با دول متخاصم خارجی از طریق گفت و گو و همکاری با رسانه های بیگانه وابسته به این دولت ها، اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، فعالیت تبلیغی علیه نظام توسط انتشار مطالب خلاف واقع در روزنامه ها، سایت های خبری و وبلاگ شخصی و نیز تشویش اذهان عمومی از طریق القای وقوع تقلب در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری است.

محمدرضا یزدان پناه، با روزنا مه های بسیاری از جمله عضو یاس نو، کارگزاران، هم میهن، صدای عدالت، فرهیختگان، شرق، اعتماد و اعتماد ملی همکاری داشته است.