16 سال زندان برای دو عضو دفتر تحکیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» احکام بدوی تایید شدند

در راستای افزایش فشار بر فعالان دانشجویی، روز گذشته اعلام شد دادگاه تجدیدنظر، احکام حبس صادره برای بهاره هدایت و میلاد اسدی، دو عضو بازداشتی دفتر تحکیم وحدت را تایید کرده است. این احکام که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده بود، در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر عینا تأیید شده است.به این ترتیب این دو فعال دانشجویی باید 16 سال در زندان بمانند.

به گزارش دانشجونیوز، بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دبیر روابط عمومی این اتحادیه، به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده که ۷ سال و نیم آن به پرونده اخیر او اختصاص دارد و ۲ سال آن مربوط به اجرایی شدن حکم حبس تعلیقی است که پیش از این و به علت شرکت وی در تجمع فعالین زن در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در میدان هفت تیر صادر شده بود.  میلاد اسدی، دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دبیر واحد فرهنگی و صنفی این تشکل هم به علت فعالیت دانشجویی به عنوان عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم و عضو انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر به ۷ سال و نیم حبس تعزیری قطعی محکوم شده است.

بهاره هدایت به علت فعالیت هایش در حوزه دانشجویی و زنان تاکنون ۵ بار بازداشت شده است. هدایت اولین بار در تجمع فعالین زن در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ بازداشت و در نهایت به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد که این حکم هم اکنون اجرایی شده است. این فعال دانشجویی بار دوم در ۱۸ تیر ۱۳۸۶ به علت شرکت در تحصن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دفاع از حقوق دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیر بازداشت و پس از یک ماه با قرار وثیقه از بند ۲۰۹ آزاد شد. در بهار امسال بازپرسی شعبه ۴  دادگاه انقلاب تهران با اخذ دفاع آخر از بهاره هدایت این پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع داد.

این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در تیرماه سال ۱۳۸۷ برای بار سوم همراه با محمد هاشمی، فعال سابق دانشجویی، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و بعد از یک ماه آزاد شد. هفته گذشته بازپرسی دادگاه انقلاب به منظور اخذ دفاع آخر، بار دیگر بهاره هدایت را احضار و پس از آن پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع داد. بهاره هدایت نوروز ۱۳۸۸ در حالی که در حمایت از دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر به همراه خانواده های این دانشجویان و دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مقابل زندان اوین حاضر شده بود برای بار چهارم بازداشت و پس از چند روز آزاد شد. این فعال دانشجویی امروز، همزمان با ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر به دادگاه عمومی جهت رسیدگی به این پرونده احضار شده بود که این پرونده نیز هم اکنون منتظر صدور حکم است. در حکم صادره اتهامات بهاره هدایت در دادگاه بدوی تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی از طریق صدور بیانیه و انجام مصاحبه، شکستن در دانشگاه امیرکبیر در روز حضور مهدی کروبی در این دانشگاه، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهور بوده است.

میلاد اسدی نیز پیش از این به خاطر درج مطلبی در نشریه دانشجویی خود در دانشگاه خواجه نصیر به دادگاه انقلاب احضار و برای وی تشکیل پرونده شده بود. دادگاه انقلاب در نهایت حکم برائت میلاد اسدی را در این خصوص صادر کرد. این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پس از آن در نوروز ۱۳۸۸ به همراه پدر و مادر خود و دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت و پس از چند روز از زندان آزاد شد. میلاد اسدی نیز جهت شرکت در دادگاه در خصوص این پرونده امروز به دادگاه عمومی تجریش فرا خوانده شده بود که این پرونده منتظر صدور حکم است.

این فعال دانشجویی همچنین در مهرماه ۱۳۸۸ در حالی که در جلسه شورای تهران دفتر تحکیم وحدت شرکت کرده بود برای بار دوم بازداشت و این بار بعد از ۲۴ ساعت بازجویی و تهدید از دفتر پیگیری وزارت اطلاعات آزاد شد. بعد از آن نیز در تاریخ ۹ آذر ماه و در آستانه ۱۶ آذر بار دیگر بازداشت شد که این بازداشت منجر به صدور حکم سنگین ۷ سال و نیم حبس برای این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت شده است. این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد. در حکم  صادره اتهامات میلاد اسدی نیز اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری بوده است.

در حال حاضر بهاره هدایت در بند زنان و میلاد اسدی در بند ۳۵۰ زندان اوین بازداشت هستند. میلاد اسدی ۹ آذر ماه و بهاره هدایت ۹ دی ماه، پس از حوادث روز عاشورا، در منزل خود و با تفتیش و ضبط وسایل شخصی بازداشت شدند. آنان چندین ماه در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شدند. طی این مدت درخواست مکرر وکلا و خانواده دو فعال برجسته دانشجویی جهت مرخصی با مخالفت دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات مواجه شده است.

قاضی مقیسه در جریان صدور احکام سنگین برای بهاره هدایت و میلاد اسدی گفته بود به درخواست وزارت اطلاعات این احکام را صادر کرده است. او همچنین خاطرنشان کرده بود با صدور این احکام، نظام توانسته دانشگاه ها را تحت کنترل خود درآورد و از تجمعات دانشجویی جلوگیری کند.

 

تایید حکم پیمان عارف

حکم صادر شده توسط شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران برای پیمان عارف، روزنامه نگار و فعال دانشجویی  که در حال حاضر به صورت مشروط و موقت بیرون از زندان به سر میبرد عینا توسط شعبه 54 تجدیدنظر دادگاه انقلاب تایید شد.

در این پرونده که مربوط به بازداشت پیمان عارف در روزهای نخست پس از انتخابات است، پیمان توسط قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مقالات و نوشته ها و نیز مصاحبه با رسانه های خارجی، به ویژه صدای امریکا و رادیو فردا به تحمل یک سال زندان و به اتهام اهانت به رییس جمهور از طریق نگارش نامه سرگشاده به احمدی نژاد در مقطع رقابتهای انتخاباتی سال گذشته به تحمل 74 ضربه شلاق محکوم گردیده است.

همچنین شعبه 54 تجدیدنظر در خصوص محرومیت مادام العمر این سردبیر ماهنامه توقیف شده ایرانمهر از حرفه روزنامه نگاری و هرگونه فعالیت مطبوعاتی، که در رای بدوی صادره توسط قاضی پیرعباسی آمده بود، به استناد نص ماده 19 قانون مجازات اسلامی ضمن تایید محرومیت مذکور، مدت زمان آن را به 15 سال کاهش داده است. رای شعبه 54 تجدیدنظر قطعی بوده و لازم الاجرا میباشد.

 

دور جدید اخراج اساتید

رئیس دانشگاه الزهرا (س) از تصمیم گیری برای اخراج 13 عضو هیات علمی این دانشگاه که دچار رکود علمی شده اند خبر داد و افزود:” آن دسته از اعضای هیات علمی نیز که در سنوات طولانی تدریس همچنان استادیار باقی مانده اخراج می شوند.”

محبوبه مباشری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر گفت: “چهارشنبه 30 تیر ماه در جلسه کمیته جذب اعضای هیات علمی دانشگاه الزهرا، موضوع چند عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا که نتوانسته اند ظرف پنج سال دوره پیمانی خود را به رسمی آزمایشی تبدیل کنند مطرح و مقرر شد قرارداد آنها با دانشگاه لغو شود. البته هر کدام از این افراد اعتراض داشته باشند می توانند اعتراض خود را مطرح کنند. اعتراض آنها به کمیته ای ارجاع می شود و این کمیته رکود علمی آنها را بررسی و نتیجه را به هیات ممیزه دانشگاه اعلام و هیات ممیزه درباره صدور حکم اخراج تصمیم گیری می کند.”

رئیس دانشگاه الزهرا (س) افزود: “آن دسته از اعضای هیات علمی نیز که ظرف سنوات طولانی تدریس همچنان استادیار باقی مانده و نتوانسته اند ترفیع پایه بگیرند اخراج می شوند. البته تا مدت سه سال به آنها فرصت داده می شود اما پس از سه سال در صورتی که نتوانند رکود را جبران کنند حکم رکود علمی برای آنها صادر می شود و موضوعشان به کمیته بررسی رکود علمی ارجاع و بررسیهای کمیته به هیات ممیزه دانشگاه اعلام می شود.”

مباشری همچنین از صدور احکام اخراج هفت عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا به دلیل عدم موفقیت در تبدیل وضعیت از حالت پیمانی به رسمی آزمایشی خبر داد و به مهر گفت: “رکود علمی 6 عضو هیات علمی دیگر دانشگاه الزهرا نیز شناسایی شده است که وضعیت آنها در کمیته مربوطه بررسی می شود و در صورتی که رکود علمی‌ آنها به طور قطعی در هیات ممیزه تشخیص داده شد حکم اخراجشان صادر می شود.”

وی در تشریح دلایل اخراج این 6 عضو هیات علمی به دلایلی نظیر عدم توانایی در گرفتن پایه ترفیع بموقع یا عدم موفقیت در تبدیل وضعیت از حالت پیمانی به رسمی آزمایشی اشاره کرد.