دستاورد مذاکرات بیش از تصور بود‎

نویسنده
حسین محمدی

» دیشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تاکید بر اینکه دستاورد گفت‌وگوهای هسته‌ای بیش از تصورات دیروز اوست، به دفاع از متن برجام پرداخت و نگرانی‌ها درباره این توافق را نیز بی‌مورد دانست.

بخش عمده‌ سخنان روحانی در این گفت‌وگوی تلویزیونی به بحث درباره برجام اختصاص یافت؛ نتیجه‌ای که به گفته روحانی “بیش از تصورات دیروز است” و آن‌چه که جمهوری‌اسلامی به دست آورده “بیش از مقداری است که دو سال پیش به آن فکر می‌کردیم”.


روحانی “توافق” را “برد ـ- برد” توصیف کرد که در آن هم ایران به اهداف خود رسید و هم طرف مقابل. این سخنان در حالی بیان شده که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، از نام بردن برجام با عنوان “توافق” خودداری کرده و آن را “متن” ‌نامیده است.


روحانی همچنین گفت که ایران تاکنون تحت “ماده ۴۱ فصل ۷ منشور ملل متحد” قرار داشته و براساس قطع‌نامه اخیر، از شمول آن خارج شده است. براساس این بند شورای امنیت قادر خواهد بود دست به اقدام‌های مختلف - از جمله نظامی - علیه کشورهایی بزند که صلح جهانی را تهدید می‌کنند. به گفته روحانی “هر کشوری که قطعنامه ای ذیل فصل ۷ علیه آن کشور تصویب شده است، سال‌ها طول کشیده تا از این فصل خارج شود و معمولا نیز با سرنگونی مواجه شده است”.


به نظر می‌رسد این بخش از سخنان روحانی پاسخی بود به رسانه‌های اصول‌گرای منتقد گفت‌وگوهای هسته‌ای که این مساله را تکذیب کرده و گفته بودند که جمهوری‌اسلامی هیچ‌گاه تحت این ماده نبوده است.


رئیس دولت یازدهم همچنین با اشاره به نگرانی هایی که در مورد بازرسی ها از مراکز نظامی وهسته‌ای مطرح شده، گفت که کشورهای دیگر نیز این پروتکل را پذیرفته‌اند و اجازه داده نخواهد شد که اسرار نظامی یا صنعتی فاش شود یا به توانایی دفاعی کشور آسیب برسد. به گفته او “در دولت یازدهم در سلاح‌های استراتژیک و در تقویت بنیه دفاعی کشور کاری که در دو سال اخیر انجام داده‌ایم به اندازه ۸۰ درصد ۱۰ سال قبل بوده است و در این دو سال دولت به میزان ۸۰ درصد ۱۰ سال قبل سلاح‌های لازم و تجهیزات لازم را آماده و انبار کرده است”.


بحث تحریم‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد ایران نیز از دیگر موارد مورد اشاره روحانی بود. او گفت “تحریم هرگز موفق نمی‌شود، اما موثر خواهد بود”. او به ذکر مثال‌هایی درباره هزینه‌های تحریم برای واردات و صادرات پرداخت و گفت: “حداقل ۲۵ میلیارد دلار در واردات ۱۰۰ میلیارد دلاری تلف می‌شد”. به گفته روحانی هزینه این مساله را مردم دادند، اما “کاسبان تحریم که در دوبی، اروپا و چین و تهران بودند سود می‌بردند و الان از توافق عصبانی هستند”.


بخش دیگر سخنان روحانی نیز مربوط به مسایل اقتصادی بود. او با انتقاد از حجم واردات در دولت گذشته - که به گفته او باعث بیکاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر شد - گفت: “دولت قصد ندارد منابع مالی آزاد شده از طریق رفع تحریم های اقتصادی را صرف تهیه و توزیع کالا در جامعه کند و از این منابع، برای سرمایه گذاری های زیربنایی استفاده خواهد کرد”. به گفته او به همین دلیل تاثیر توافق و رفع تحریم‌ها، فوری نخواهد بود. روحانی اما وعده داد که تا پایان دولت او - سال ۹۶ - نرخ تورم در ایران تک رقمی خواهد شد.


رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داد: “اگر مسئولان دولت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند، نباید با استناد به اتفاقاتی که سال‌ها پیش افتاده در این مسیر کارشکنی شود”.


اشاره وی به بحث‌هایی است که هم‌زمان با سفر لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه، به ایران به وجود آمد. رسانه‌های اصول‌گرا با اشاره به نقش فابیوس در واردات خون آلوده به ایران در سال ۶۳ خواستار لغو سفر او به تهران شده بودند. روحانی اما خبر از آن داد که به وزیر امورخارجه فرانسه گفته است: “ما به هر کشوری که حاضر باشد سرمایه و تکنولوژی به ایران بیاورد و براساس صادرات مشترک اقدام کند خوش‌آمد می‌گوییم”.