روحانی توانایی رفع حصر ندارد

نویسنده
حمید احدی

» فقط رهبر می تواند

علی اکبر ناطق نوری که در یک سال گذشته فعال تر از هر زمان دیگر بعد از دور شدن از کرسی ریاست مجلس شده و چنین می نماید که تجربه دولت احمدی نژاد وی را به مخالفان سابقش در جناح اصلاح طلب نزدیک تر از همیشه کرده است، در آخرین اظهار نظر خود به محدوده ممنوع سیاسی یعنی حصر سران جنبش سبز وارد شد و گفت روحانی توانایی تصمیم گیری درباره رفع حصرها را ندارد.

رییس پیشین مجلس و چهره مشهور جناح اصولگرا که در سال های گذشته از جامعه روحانیت مبارز و دبیر پیشین آن مهدوی کنی هم فاصله گرفته بود اینک در مقام یک سخنرانی مذهبی از فرصت منبرها برای ابراز نظر استفاده می کند. او در عین حال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی است دو سمتی که مانع از آن نشد که احمدی نژٰاد وی را هم هدف حملات خود قرار دهد و از ثروت اندوزی اطرافیان وی به طور علنی سخن گوید.

ناطق نوری دو روز پیش در دیدار با مدیران رسانه‌ها وقتی در مقابل این سووال گزنده قرار گرفت که چرا روحانی به وعده خود عمل نمی کند و گامی در جهت رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بر نمی دارد که پنج سال است در حبس خانگی هستند پاسخ داد درباره تصمیم‌گیری درباره رفع حصر تنها در حوزه اختیارات مقامات عالی نظام است و برحسب “منافع ملی و خط قرمزها” تعیین می‌شود. 

“مقامات عالی نظامی” اصطلاحی است که منظور از آن آیت الله خامنه ای است که به طور سربسته گفته می شود گرچه شنوندگان به خوبی آگاهند که کیست. چنان که رقیب محمد خاتمی در انتخابات تاریخی دوم خرداد تاکید کرده است: “نه آقای روحانی و نه هیچ کس دیگری توانایی ورود و تصمیم گیری در خصوص این موضوع را ندارند. رهبری بارها در خصوص مسائل داخلی خط قرمزهای خود را مشخص کرده است؛ بنابراین این مسئله با گفتن و توصیه حل نخواهد شد. بلکه اگر مقامات عالی مصلحت بدانند و تشخیص بدهند مسئله حل خواهد شد.”

ناطق نوری در عین فرصت را غنیمت شمرد که با جمله “رهبر هیچ حساسیتی روی گروه‌های سیاسی” ندارد، این امیدواری را در دل اصلاح طلبان و گروه های میانه رو زنده نگاه دارد که در انتخابات آینده مجلس منعی برای فعالیت آن ها وجود ندارد. این در حالی است که چند تن از هواداران جناح اصلاح طلب از ابقای احمد جنتی در مقام دبیری شورای نگهبان ناظر بر انتخابات به این نتیجه رسیده بودند که این انتخابات هم با همه امیدی که به آن بسته شده همچنان در ید قدرت این روحانی تندرو قرار خواهد داشت و همچنان از ورود کسانی که با دبیر سالخورده شورای ناظر بر انتخابات همسو نیستند جلوگیری خواهد شد.

اما ناطق نوری یادآور شده که “در دولت آقای روحانی هم وزیری از حزب مشارکت و یا مسئولی از حزب کارگزاران فعالیت می‌کنند، ایشان روی جناح‌ها بحثی ندارند اما در مساله فتنه که تعریف خودشان را دارند خط قرمز‌هایی را مطرح می‌کنند. خط قرمز هم یعنی چراغ قرمز پس نباید از آن عبور کرد”. در همان زمان کسانی از جناح تندرو و اصولگرا از وی ایراد گرفتند که چرا وعده ای می دهد که در اجرایش ناتوان است. در ماه های اخیر هم چند چهره اصلاح طلب ضمن حمایت از دولت روحانی تاکید کرده اند که بهتر بود وی در مبارزات انتخابات فقط وعده هایی می داد که قادر به انجام آن هست.

حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی خود دوبار هنگامی که با شعارهای جوانان در هواداری از رهبران جنبش سبز روبرو شد گفت که در صورت انتخاب به ریاست جمهوری سعی خود را برای پایان دادن به این مشکل به کار خواهد برد.