بسیج ، هکر استخدام می کنند

نویسنده

» گزارش فوربس از نبرد سایبری

جنیفر کار

 

بر اساس گزارشی در روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت محمود احمدی نژد،  ایران اخیرا تصمیم گرفته است که از بسیجیان، نیروهای داوطلب شبه نظامی، بخواهد که برای مقابله با آنچه “جنگ نرم” می خواند، هکر استخدام کند. مجلس ایران در بررسی برنامه پنج ساله پنجم از سال 2011 تا 2016، هزینه های دفاعی را بررسی کرده است.

 نمایندگان مجلس خواستار افزایش نیروهای بسیج تا یک و نیم میلیون نفر شدند که بخشی از این نیروها باید شامل افرادی باشد که بتوانند در مقابله با “جنگ نرم”  در دنیای مجازی به کمک دولت بیایند.

از سال ها پیش، بسیج و سپاه سابقه در سازماندهی حمله سایبری به مخالفان دولت و سازماندهی وبسایت ها دارند. یکی از مشهور ترین گروه های هکر ایرانی تیم آشیانه امینت مجازی است که شهرتشان را مدیون حمله به وبسایت موساد و اف بی آی هستند. حتی متحدان ایران مثل چین هم از این حملات در امان نبودند. در همان هفته ای که مقاله من با عنوان “استاکس نت، ارتباط فنلاندی-چینی” منتشر شد، اعضای هکر آشیانهه به وبسایت دولت چین حمله کردند. اینکه این حمله در نتیجه مقاله ای که من نوشته بودم صورت گرفت یا حاصل یک تصادف عجیب بود، مشخص نیست.

ایران تنها کشوری نیست که رسما اعلام کرده است که برای نبرد سایبری، افرادی را استخدام می کند. سال ها پیش چین به چنین کاری دست زد و رسما بنیانگذار سانسور انیترنتی شد و به تازکی ستونی  اعلام کرده است که جبهه دفاع سایبری را تشکیل داده است که شامل مهندسان نرم افزار، دانشمندان علوم کامپیوتر و برنامه نویس هاست.

وزیر دفاع استونی، یاک اویسکو، می گویند: “گروه ها از متخصصان دفاع سایبری تشکیل شده است که در بخش های خصوصی و آژانس های دولتی کار می کنند. این افراد روزهای آخر هفته بعنوان نیروهای مخصوص عملیات احتمالی، کار می کنند”.

این راهکار هم کارآمد و هم کم خرج است به همین دلیل ممکن است موجب شود که کشورهای زیادی تا قبل از پایان سال از آن استفاده کنند.

فوربس، 12 ژانویه