انتقاد روحانی از پلیس مخفی‌ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازتاب سخنان رئیس‌جمهوری اسلامی در نمایشگاه مطبوعات

سخنان حسن روحانی در نمایشگاه مطبوعات درباره عملکرد برخی رسانه‌ها و انتقاد از حاشیه امن همیشگی آن‌ها، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. روحانی در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به این‌که “از تیتر برخی رسانه‌ها می‌توان فهمید چه کسی فردا بازداشت می‌شود”، گفت که “نمی‌شود که در کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تعطیلی و توقیف مصون باشند”، “حاشیه امنی” داشته باشند و نه تنها “هرچه می‌خواهند بنویسند که نقش پلیس مخفی را ایفا کنند”.

گرچه روحانی از نشریه خاصی نام نبرده، اما روز گذشته روزنامه کیهان در گزارشی به بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران، یک ایرانی - آمریکایی نزدیک به نایاک و یک لبنانی - آمریکایی پرداخت و از نصرالله جهان‌گرد (با ذکر نام به شکل مختصر) نیز نام برد و نوشت که “انتظار می رود که نهادهای اطلاعاتی کشور پس از دستگیری مهره عملیاتی وزارت خارجه آمریکا… مدیران نفوذی داخلی را از قلم نیندازند”.
جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و همچنین دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات - با حکم روحانی - است.
روحانی همچنین به انتقاد از توقیف رسانه‌ها پرداخت و گفت که “اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست گرفتن یک کلمه و یک جمله نخواهند توانست با آزادی مردم‌بازی کنند”. به عقیده رئیس دولت یازدهم “هر مامور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای نشریات باشد و ما باید به سمت نظام و قانون یکسان برای همه حرکت کنیم”.
هم‌زمان به گزارش رسانه‌های داخل ایران، روحانی در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات با ملیحه حسینی - همسر احسان مازندرانی، مدیرمسئول بازداشت شده روزنامه فریختگان - گفت‌وگو کرد. روحانی خطاب به حسینی گفت: “نگران نباشید. ان‌شاءالله همه چیز درست می‌شود، ما هم پیگیر ماجرا هستیم. این جوانان سرمایه‌های نظام هستند و نباید دلسردشان کنیم”.
همسر مازندرانی همچنین نامه‌ای به روحانی تحویل داد و رئیس‌جمهوری به اوتوصیه کرد: “شما به مراجع قضایی نامه بدهید تا پیگیر موضوع باشند، من هم پیگیری می‌کنم تا قضایا حل و فصل شود”.
مازندرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان - متعلق به دانشگاه آزاد - و از جمله روزنامه‌نگاران نزدیک به خانواده هاشمی‌رفسنجانی است.
او از جمله روزنامه‌نگارانی است که در روزهای اخیر توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. عیسی سحرخیز، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز دیگر روزنامه‌نگاران بازداشتی‌ هستند. گفته می‌شود روزنامه‌نگار دیگری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده، اما هنوز نام او فاش نشده است.
این سخنان روحانی اما با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. از جمله روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان “دولت به جای نفوذی‌ها یقه منتقدان را گرفت” نوشت: “روحانی در نمایشگاه مطبوعات که بایستی نماد سعه صدر دولت باشد به جای آن که با آغوش باز به استقبال منتقدین رود آنان را مورد آماج حمله قرار می‌دهد و البته این مشی از سوی دولت مسبوق به سابقه است”.
روزنامه وطن‌امروز - به مدیرمسئولی مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس - نیز در گزارش خود، درباره سخنان رئیس دولت یازدهم چنین اظهارنظر کرد: “او خط و نشان کشید برای رسانه‌های منتقد، همانند همیشه از ضرورت برخورد با رسانه‌ها گفت، از تنبیه گفت و از اینکه مجازات رسانه‌ها باید جریمه، توقیف و زندان باشد، با جانبداری از یک بخش از رسانه‌ها، علیه بخش دیگر گفت”.
وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری نیز سخنان روحانی را “حمله مجدد به رسانه‌های انقلابی” توصیف کرد و خطاب به او نوشت: “آقای روحانی در دولت یازدهم فقط رسانه‌های هتاک به اهل بیت امنیت کامل داشته‌اند. دوره هاشمی تمام شد که با بگیر و ببند مطبوعات، بسط قدرت می دادند؛ باید پاسخ بدهید”.
نمایشگاه مطبوعات ایران در حالی افتتاح شده که برخی از رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان برای نشان دادن اعتراض به سیاست‌های دولتی روحانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور در این نمایشگاه خودداری کرده‌اند.