با مینیاتورهای ایرانی

نویسنده
مسعود لواسانی

» قاب

 

نخستین نمایشگاه جهانی هنر ایران و ترکیه به کوشش موزه‌ی هنرهای معاصر تهران و خانه هنر معاصر آنکارا در محل این خانه در شهر آنکارای ترکیه درحال برگزاری است.

این نمایشگاه از ۱۶ ژوئن برای دو هفته برای بازدید علاقه‌مندان به هنر معاصر ایران و همچنین ترکیه ، مشغول به کار است.

در این نمایشگاه که در سه گالری این خانه برگزار می‌شود. ۸۵ تن از هنرمندان خطاط، پیکره ساز، نقاش، تذهیب کار و دیگر صنعت گران ایرانی و ترک، آثار برتر خود را برای نمایش عرضه کرده‌اند.

یکصد اثر منتخب هنری ، تصویر با شکوهی از هنر ایران را در کنار یکصد اثر منتخب هنرمندان ترکیه به نمایش گذاشته است. نمایشگاه یک هفته ادامه دارد.

در روز نخست کارهای خوشنویسی استاد حسن حسین نژاد، نقاشی‌های افکان بیاض، پیکره‌های عزیمت کارامان از ترکیه به نمایش در آمد. فردای آن روز آثار مینیاتور و نقاشی علی‌رضا آقامیری، چاپ باسمه‌ای بلگین اونار از ترکیه و راضیه کیانوش از ایران و آثار نقاشی دورموش علی به نمایش گذاشته شد.

در روز سوم از این نمایشگاه، همایشی با حضور علی شیرازی خطاط و امیر افشانی، از ایران و سخنرانی اورهان دوغرو نقاش و دکتر آلابی کاراوغلی از ترکیه برگزار شد.

به دنبال آن در روز چهارم از آزمون های تایپوگرافی اورن تورال و مجسمه کاریهای نجم الدین یاغجی، و جعفر نجیبی رونمایی شد.

در ادامه میزگرد فرهنگ و هنر ایران برگزار شد. سه نفر از روسای گروه‌های هنر دانشگاه‌های ترکیه به همراه و حسین نژاد درباره هنر ایران سخنرانی کردند. پروفسور عدنان تپجیک نیز در این روز سخنرانی کرد. رضا عابدینی گرافیست ایرانی نیز به معرفی هنرگرافیک در ایران پرداخت.

از موضوع‌های این برنامه در ادامه سرنوشت خوشنویسی در ایران و ترکیه و نسبت‌های طلایی در خط نستعلیق بود.

پروفسور سراپ بویورگان در باره نقش موزه در گسترش هنر و پروفسور حسین الماس در باره سنت گرایی در هنر ترکیه سخن گفتند. از دیگر شرکت کننده‌گان این برنامه پرفسور آلایبی کارااوغلو رئیس دانشکده هنر چانکیری بود.

به گفته‌ی برگزار کنندگان این برنامه در ماه‌های آینده قرار است این نمایشگاه در شهرهای مختلف ترکیه به ویژه استانبول و قونیه و ترابوزان نیز برگزار شود.

از جمله شگفتی‌های این نمایشگاه جهانی به فروش رسیدن بسیاری از مینیاتورهای ایرانی در سه روز نخست این نمایشگاه بود. علی شیرازی هنرمند خطاط ایرانی نیز تابلو خطی منقوش به پرچم ترکیه را به خانه هنرهای معاصر ترکیه هدیه کرد.

گفتنی است آقاری از امیرخانی خطاط برجسته‌ی ایرانی تا ۲۵ هزار دلار برای فروش در این نمایشگاه قیمت‌گذاری و به فروش رسیده بود.

 

نظر مردم ترکیه و ایران در مورد نمایشگاه

پگاه توریست ایرانی بازدیدکننده از این نمایشگاه درباره‌ی دلیل باز دید از این نمایشگاه می‌گوید:

من پوستر برگزاری این نمایشگاه را هنگام قدم زدن در چهاراره هلال احمر آنکارا دیدم و برایم جالب بود که چنین رویدادجهانی‌ای با حضور هنرمندان دو کشور در حال برگزاری است. من آثار هنرمندان هم‌وطن و همچنین ترکیه‌ای را دیدم و برایم جالب بود که تا چه اندازه فضای ذهنی منرمدان دو کشور به هم نزدیک است. برخی از کارهای ترک ها را که نگاه می‌کردم انگار در ایران کشیده شده بود.

یک بازدید کننده‌ی ترک نیز در مورد هنر ایران می‌گوید:

کشور ایران هنرارزشمندی دارد. در ملت ترکیه و ایران از جمله ملت‌هایی هستند که خالق هنر هستندو این را در کشورهای اروپایی شما نمی‌توانید ببینید. من بارها از موزه‌های بلژیک و آلمان بازدید کرده‌ام اما هنرهای معاصر این کشورها را نمی‌پستندم. من به هنر ایرانی بسیار علاقه‌مند هستم و خطاط ایرانی هم بسیار زیباست. دختر من هم به مینایتور علاقه‌مند است و ما در هنگام بازدید از این نمایشگاه به من گفت که دوست دارد برای فراگیری مینیاتور به ایران برود.

 

زینب دختر این بانوی بازدید کننده که علاقه مند است برای فراگیری هنر مینیاتور به ایران برود آشنایی خوبی با سبک مینیاتور ایرانی و عثمانی دارد او در این باره می‌گوید:

بعد از عثمانی و در دوره‌ی جمهوری هنر مینیاتور ترک به فراموشی سپرده شد. هنرمندان بیشتر به سوی تقلید از هنر اروپایی رفتند و به نوعی این هنرهای اصیل از روی عمد به فراموش سپرده شد. من وقتی می‌بینم که ما با تغییر خط از هنر ارزشمند خطاطی که در ایران و دیگر کشورهای اسلامی این همه زنده است، عقب افتاده‌ایم افسوس می‌خورم. این تابلو‌ها انگار زنده هستند و با نوشته‌هایشان حرف می‌زنند.

نمایشگاه جهانی هنر ایران و ترکیه تا ۳۰ ژوئن در محل چاداش و صنعت مرکزی در خیابان کندی آنکارا همه روزه از بامداد تا شامگاه به روی دوست‌داران هنر باز و بازدید از آن رایگان است.