هاشمی پشت دیوارهای نماز جمعه

نویسنده
نیما فرح آبادی

» شرط گذاری جناح راست برای همه

روزنامه رسالت نزدیک به حزب موتلفه اسلامی و جناح راست سنتی، با ذکر برخی شروط خواستار اجرایی شدن آنها توسط هاشمی رفسنجانی برای بازگشت به تریبون نماز جمعه تهران شد. پیش از این نیز روزنامه کیهان که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می شود، از تلاش حامیان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بازگرداندن او به نماز جمعه تهران انتقاد کرده بود. در هفته های اخیر برخی از سایت های خبری و روزنامه های نزدیک به هاشمی رفسنجانی با انتشار اخباری بر اساس شنیده ها از احتمال بازگشت وی به نماز جمعه تهران خبر داده بودند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که همچنان امام جمعه موقت تهران است، آخرین بار ۲۶ تیرماه ۱۳۸۸ نماز جمعه پایتخت را اقامه کرد.

رسالت در شماره روز گذشته خود نوشت که “مردم انتظار دارند با موضع گیری روشن علیه فتنه گران هاشمی را کنار خود و رهبری معظم انقلاب ببینند.”

رسانه های حامی حکومت و مسئولان رسمی کماکان مانند سابق از عنوان “فتنه” برای توصیف اعتراضات به نتایج اعلام شده انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری استفاده می کنند.

هاشمی رفسنجانی در آن هنگام و در اوج اعتراضات طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج با حضور در نماز جمعه خواستار آزادی دستگیر شدگان بعد از انتخابات، فراهم شدن فضایی برای بیان دیدگاه های مختلف در رادیو و تلویزیون حکومتی و رفع ابهامات مردم درباره نتایج انتخابات شده بود.

آن نماز جمعه با حضور پرشمار معترضان به مجالی دیگر برای طرفداران جنبش سبز برای ابراز مخالفت خود تبدیل شد. از آن پس رسانه ها و مسئولان حکومتی هاشمی رفسنجانی را به همراهی با فتنه گران متهم کردند.

 

مورد موافقت کلی

اوایل مرداد ماه بود که برخی سایت ها خبری را منتشر کردند که بر مبنای آن هاشمی خواستار بازگشت به نماز جمعه و اقامه نماز جمعه در روز قدس سال جاری شده و این خواسته او “به صورت کلی” مورد موافقت قرار گرفته است.

به نظر می آید اشاره ای به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی.

بر اساس این گزارش، هرچند که فعلا مسئولان ستاد اقامه نمازجمعه خبر بازگشت هاشمی را تایید نمی کنند، اما قرار گرفتن او به عنوان خطیب نمازجمعه روز قدس تهران، پیشنهاد خود هاشمی رفسنجانی بوده که شنیده می شود کلیات آن مورد تایید قرار گرفته است و هاشمی نیز در حال سنجش تبعات این حضور است.

روزنامه رسالت در شماره دیروز خوش نوشت که آیا زمان آن نرسیده است که حقایق فتنه ۸۸ روشن شود؟

این روزنامه سپس خطاب به هاشمی رفسنجانی افزود: “آیا زمان آن نرسیده خط خودتان را از برخی اطرافیانتان که در جریان فتنه سه سال پیش مجرم شناخته شدند جدا کنید و اجازه دهید به کشور بازگردند، آنها هم مجازات شوند همان طور که برخی از فتنه گرانی که آقازاده نبودند مجازات خود را متحمل شدند؟ آیا این انتظار زیادی است که ایشان قبل از پرداختن به معضلات جامعه مشکلات برخی از اعضای خانواده خود ونسبت آن ها را با انقلاب حل کند؟ آیا هاشمی رفسنجانی پس از دو سال به این مطالبه مردم پاسخ مثبت خواهد داد؟”

 

افزایش مجدد حملات به هاشمی

فشارها به هاشمی رفسنجانی پس از خروج فائزه، دختر او از کشور در هفته گذشته و سفر به انگلستان افزایش یافته است.

پس از آن که هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد قوه قضائیه در ارائه مجوز خروج از کشور به فائزه هاشمی رفسنجانی خواستار بازگشت وی به ایران و اجرای حکم قضایی صادر شده علیه وی شدند؛ این‌بار جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز پیکان انتقادات را به سمت شخص اکبر هاشمی رفسنجانی نشانه رفت و با بیان آن‌که “هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ مردود شد” گفت: “حضور هاشمی در عرصه‌های سیاسی جز گناه برای او و خرسندی برای دشمنان انقلاب اسلامی چیز دیگری ندارد.”

او به خبرگزاری فارس گفت: “مردم از ایشان توقعی جز خانه‌نشینی و تمکین از نظر حضرت آقا ندارند.”

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ادامه هاشمی رفسنجانی را فاقد “فهم و بصیرت سیاسی” دانست و خطاب به وی گفت: “بنده به شما که دوست نوجوانی بنده هستید، توصیه می‌کنم به‌جای این‌که خودت را تحویل بگیری، پسرت را تحویل دادگاه بده تا مردم راضی شوند، چراکه من هر جای ایران که می‌روم، توقع مردم این است که آقای هاشمی پسر و دخترش را تحویل قانون دهد، والا کسی توقع ندارد هاشمی به نماز جمعه یا نماز شنبه! برگردد.”

وی با بیان این‌که “هاشمی رفسنجانی نظام و انقلاب را فدای بچه‌ها و خانواده خودش کرده است”، خطاب به وی گفت: “‌آقای هاشمی! به دخترت بگو بعد از المپیک برگردد و به سزای عملش برسد؛ اصلاح‌طلبان شما را تحریک می‌کنند تا در آستانه انتخابات باز هم ابزار آن‌ها شوید لذا بهتر است در خانه بنشینی و برای عاقبت بخیری خودت دعا کنی.”

به نوشته روزنامه رسالت، سه سال است سنگر نماز جمعه از وجود هاشمی رفسنجانی خالی است، پر کردن این سنگر تنها با موضع‌گیری صریح علیه فتنه‌گران آن هم در کنار رهبری معظم انقلاب امکان پذیر است. این توقع زیادی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

این روزنامه نزدیک به حزب موتلفه اسلامی افزود: “سه سال است سنگر نماز جمعه از وجود هاشمی رفسنجانی خالی است، پر کردن این سنگر تنها با موضع‌گیری صریح علیه فتنه‌گران آن هم در کنار رهبری معظم انقلاب امکان پذیر است. این توقع زیادی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.”

مقاله نویس رسالت خطاب به هاشمی گفت: “مردم لبخندهای اخیر شما را با آقای احمدی نژاد در جلسات مجمع تحلیل می کنند.”

 

راه بنداز و جا بنداز

روزنامه کیهان نیز پیش از این نوشته بود که “رسانه های زنجیره ای فعال در فتنه سال ۸۸ به شیوه راه بینداز و جا بینداز سعی دارند هاشمی را به نمازجمعه برگردانند.”

سایت رجانیوز هم با اشاره به “تلاش های رسانه‌های نزدیک به هاشمی برای فراهم کردن زمینه بازگشت” هاشمی رفسنجانی به جایگاه امامت جمعه تهران، نوشته که این تلاش‌ها “وقتی در کنار افزایش تکاپوی رسانه‌ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماه‌های اخیر قرار می‌گیرد، از یک طراحی جدی برای بازگشت هاشمی رفسنجانی به صحنه اثرگذاری در فضای سیاسی کشور حکایت می‌کند.”

این سایت نیز مانند روزنامه رسالت نوشت که “مردم تا زمانی که پاسخ خواسته صریح خود از هاشمی را به صورت شفاف دریافت نکنند و او از مواضع پیشین خود ابراز برائت نکند و به دلیل اتخاذ آن‌ها شاهد عذرخواهی وی از مردم نباشند، مسیر بازگشت هاشمی رفسنجانی به صحنه سیاست مسیری دشوار و ناهموار خواهد بود. هر چند هاشمی تلاش کند با اتخاذ مواضعی در چارچوب نظام، مواضع قبلی خود را به دست فراموشی بسپارد.”

هاشمی رفسنجانی که در ماه های اخیر مجددا برای یک دوره پنج ساله دیگر از سوی رهبر جمهوری اسلامی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد، تاکنون چندین بار بر مواضع خود در آخرین نماز جمعه ای که اقامه کرد، تاکید کرده است.

از جمله سوم بهمن ۱۳۸۹ که در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان تاکید کرد تلاش می‌کند تا “به دور از جنجال‌های سیاسی”، پیگیر مواضع اعلام شده خود در این خطبه ها باشد.