پرداخت پول نفت به روپیه

نویسنده

» گزارش هندوستان بیزنس لاین از صدور نفت به هند

با بسته شدن تمام راه‌های پرداخت بر اثر تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی، ایران قبول کرده است تمام پول‌های خود را به صورت روپیه از هند دریافت کند.

هند از ژوئیه ۲۰۱۱ پنجاه و پنچ درصد بدهی‌های خود به ایران را از طریق هالک بانک در آنکارا به صورت یورو پرداخت و ۴۵ درصد بقیه را بصورت روپیه در حساب شرکت نفت ایران در یوکو بانک در کلکته واریز می کرد.

پرداخت به صورت یورو از طریق بانک ترکیه‌ای از ششم فوریه امسال متوقف شد، اما پرداخت بصورت روپیه بابت ۴۵ درصد بقیه از طریق بانک یوکو ادامه یافت.

ایران سعی کرد ۵۵ درصد را بصورت روبل روسیه یا ارزهای دیگر دریافت کند اما به خاطر تحریم علیه این کشور نتوانست مسیرهای پرداخت را نهایی کند.

منابع خبری می‌گویند ایران اکنون قبول کرده است که تمام پول را بصورت روپیه دریافت کند.

با بسته شدن مسیر یورو و اعلام نکردن راه جایگزین توسط ایران برای پرداخت پول ۵۵ درصد نفت فروخته شده به هند، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار قرار است به ایران پرداخت شود.

تهران قبول کرده است که این مبلغ را به صورت روپیه دریافت کند و گفته شده که تمام این پول ظرف مدت یکماه پرداخت خواهد شد.

هند به خاطر کاهش ۲۷ درصدی خرید نفت از ایران و عدم خرید حتی یک بشکه از این کشور بدلیل مشکلات بیمه از ماه آوریل، ماه گذشته برای ۱۸۰ روز دیگر از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شد.

منابع می‌گویند پس از حل مشکلات بیمه واردات ادامه خواهد یافت.

هند در سال ۱۳-۲۰۱۲، ۱۳.۱۴ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده که این رقم در سال‌های ۱۲-۲۰۱۱ به میزان ۱۸.۱۱ میلیون تن بوده است. ایران تا سال ۱۱-۲۰۱۰ دومین تامین کننده نفت هند پس از عربستان بوده است اما اکنون رتبه ششم را دارد.

در سال ۱۳-۲۰۱۲ عربستان سعودی با ۳۶.۶۲  میلیون تن نفت بزرگترین فروشنده نفت به هند بوده است و عراق با ۲۵.۰۵ میلیون تن، ونزوئلا با  ۲۱.۸۰ میلیون تن، کویت با ۱۹ میلیون تن و امارات با ۱۴.۷۱  میلیون تن در رده‌های بعدی قرار داشتند.

منابع می‌گویند واردات از ایران می‌تواند چیزی حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن باشد. ایران می‌تواند از درآمدهای خود در بانک یوکو برای خرید خدمات و کالاهای “مجاز” مثل غذا، دارو و تجهیزات پایه پزشکی استفاده کند.

ایران تاکنون ۵ تا ۶ میلیارد دلار در بانک یوکو ذخیره کرده  و در حال حاضر در حال بررسی  است که چگونه می‌تواند از این درآمدها استفاده کند. این کشور یا باید واردات دانه‌های خوراکی را افزایش دهد یا ابزارآلات و ماشین نظیر خودرو و تراکتوروارد کند.

با تحریم آمریکا علیه فروش هرگونه تجهیزات دفاعی یا تکنولوژی حساس به ایران، واردات این کشور از هند پایین خواهد ماند. همچنین دهلی نو به ایران اجازه نداده است در بخش اوراق بهادار یا اوراق قرضه این کشور سرمایه‌گذاری کند.

منبع: هندوستان بیزنس لاین، 14 ژوئیه 2013