نگرانی مشاوران روحانی از میراث شوم دولت قبل

نویسنده
فیروزه متین

» احمدی نژاد: ما از خودمان متشکریم

هر روز ابعاد جدید تری از وضعیت وخیم اقتصادی و زیرساخت های ویران شده کشور توسط دولت احمدی نژاد و مجموعه اصولگرایان بر ملا می شود، تا جایی که مشاوران اقتصادی روحانی هم نتوانسته اند میزان تعجب و حیرت خود از حجم تخریب ها در طی ۸ سال گذشته را پنهان کنند.

اگر چه آیت الله خامنه ای در دیدار آخرش با دولت از آنچه که “اقدامات پسندیده دولت دهم” می داند، تمجید کرده امامحمدباقر نوبخت، مشاور اقتصادی روحانی و گزینه اصلی وزارت خانه های اقتصادی دولت یازدهم در مصاحبه با هفته نامه “تجارت فردا” به میراث شوم محمود احمدی نژاد برای دولت بعد اشاره کرده است.

تمجید های خامنه ای درست در همان روزی بیان می شد که حسن روحانی در مجلس با نمایندگان سخن می گفت و از رشد منفی دوسال اخیر اقتصاد ایران، اشتغال ۱۴ هزار نفری سالانه، تورم ۴۲ درصدی و در یک کلام ویرانه ای که از احمدی نژاد تحویل می گیرد، خبر می داد.

روحانی که طی یکماه گذشته و در شرایط انتقال دولت با برخی از واقعیت های موجود در کشور مواجه شده به نمایندگان گفته نمی دانسته وضع تا این حد وخیم است.

پیش از وی، عیسی کلانتری، یکی دیگر از مشاوران اقتصادی او هم از واژه “سرزمین سوخته” برای توصیف شرایط کشور بعد از دوران احمدی نژاد استفاده کرده و گفته بود: “روحانی کشور را با خزانه خالی و بندر و انبار خالی و بانک مرکزی خالی تحویل می‌ گیرد”.

حالا نوبت به محمد باقر نوبخت رسیده تا ابعاد بیشتری از ویرانی اقتصادی-اجتماعی ایران در طول زمامداری دولت نزدیک به آیت الله خامنه ای را افشاء کند؛ میراثی که به گفته وی ۳۰۰۰ طرح نا تمام و انبوهی از مطالبات اقتصادی و اجتماعی، تنها بخشی از آنهاست.

نوبخت به هفته نامه تجارت فردا گفته است: “میراث به جا مانده از آقای احمدی‌نژاد، سیاهه‌ای از انواع و اقسام نیازهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و اولویت دادن به هرکدام از این نیازها اگرچه خرسندی بخشی از جامعه را به دنبال دارد اما منجر به بی‌توجهی به نیازهای دیگر اقشار می‌شود. به هرحال هنر دولت آینده باید این باشد که تا حد امکان به صورت حساب‌شده به همه نیازها توجه کند”.

او به وجود بیش از ۳۰۰۰ طرح نا تمام در دولت احمدی نژاد اشاره کرده و گفته: “بر اساس آمار موجود در حال حاضر بیش از سه هزار طرح ناتمام در کشور وجود دارد که با توجه به محدود بودن منابع کشور خبر چندان خوشایندی نیست چرا که هر اندازه سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها انجام دهیم باز هم کافی نیست و منجر به خروجی محصول نمی‌شود. شاید تنها درصدی ضریب ساخت را بالاتر ببرد اما محصولی را به ما تحویل نمی‌دهد. در این مرحله ما باید این سه هزار طرح را مجدداً مورد ارزیابی قرار دهیم و سرمایه‌گذاری‌های خود را متمرکز بر آن دسته از طرح‌هایی کنیم که قابلیت بهره‌برداری در سال‌ ۱۳۹۲ و یا سال ۱۳۹۳ را دارند.نباید طرح جدیدی را به تعداد طرح‌های فعلی اضافه کنیم. علاوه بر این برخی از این طرح‌ها نیز هم‌اکنون توجیه فنی و اقتصادی خود را از دست داده‌اند. برخی از آنها نباید از روز اول شروع می‌شدند و بعضی دیگر نیز با توجه به محدود بودن منابع کشور و عدم ضرورت پیگیری آنها نباید در اولویت کاری دولت قرار گیرند. در ارتباط با بخش غیردولتی نیز که یکی از مهم‌ترین مسائل سرمایه‌گذاری در محیط کسب و کار است، متاسفانه آمار و ارقام رسمی نشانگر آن است که فضای کسب و کار ایران آمادگی سرمایه‌گذاری را ندارد بنابراین یکی از اقدامات دیگری که باید در دستور کار سیاست‌های اقتصادی دولت آینده قرار گیرد مهیاسازی فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری است”.

 پیش از نوبخت، اکبر ترکان مشاور عالی حسن روحانی نیز در گفت و گو با خبرنگاران از میراث محمود احمدی نژاد چنین یاد کرده بود: “وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست. منتها من ترجیح می‌دهم اگر آقای دکتر روحانی صلاح دیدند خودشان در این باره اظهارنظر کنند. اینکه می‌خواهم بگویم به معنای نظر آقای روحانی نیست. نظر شخصی خودم را می‌گویم. در اولین قدم باید بگویم که بودجه سال جاری کشور بودجه‌ای غیرواقعی است نه درآمدهایش واقعی است و نه مطابق شرایط روز بسته شده است. بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی داده شده است که به نظر من ۸۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهایش محقق نمی‌شود.این تصویر اول از بودجه است. در همین بودجه است. در همین بودجه قرار است یارانه‌های خانوارها به ترتیب سابق داده شود. برای این منظور باید قیمت حامل‌های انرژی طبق تصمیم مجلس ۳۸درصد اضافه شود. تا الان این تصمیم اجرا نشده است. عدم اجرایش به این معناست که پولی برای پرداخت یارانه‌ها نداریم”.

وی درباره یارانه ها هم که احمدی نژاد بسیار به آن افتخار می کند، چنین افشاگری کرده است: “دولت تا الان برای پرداخت یارانه ها از جاهای دیگر برداشته و به خانواده‌ها داده‌است. دولت دهم از جاهای غیرقانونی درآمدهای موجود ۵۰درصد پول یارانه‌ها را تأمین می‌کند. ۵۰ درصد دیگر را از محل‌های دیگر برداشته‌اند. قیمت‌ها را هم اصلاح نکرده‌اند که منبعی برای تأمین یارانه نقدی ماه‌های آینده باشد. بنابراین اولین چالش آقای دکتر روحانی به محض آغاز به کار این است. برای آنکه بتوانند یارانه خانواده‌ها را بدهند. باید قیمت‌ها را بالا ببرند. به نظر شما این خوب است؟ یعنی کسی به محض نشستن پشت میز باید این را کار را انجام دهد. آن وقت مردم می‌گوید فلانی نیامده دارد قیمت‌ها را گران می‌کند. این چالش بزرگی است. قیمت‌ها باید از ماه‌های قبل بالا می‌رفت تا خود این دولت برای پرداخت یارانه پول داشته باشد ولی دولت تاکنون یارانه‌ها را از منابع دیگر غیر از آنچه که در قانون پیش‌بینی شده پرداخت کرده است. اگر آقای دکتر روحانی بخواهند خلاف قانون عمل نکنند. به محض اینکه کارشان را آغاز می‌کنند باید قیمت حامل‌های انرژی را طبق قانون مجلس بالا ببرند”.

او گفته است: “چالش بعدی این است که تأمین کالاهای اساسی کشور طبق برنامه انجام نشده است. حالا من نمی‌خواهم کسی را نگران کنم. ان‌شاء‌الله با کوشش‌هایی که در دست انجام است این مسئله جبران خواهد شد. و الویت اول دولت تامین غذا و کالای اساسی برای مردم است”.

در واکنش به انتقادات مشاوران روحانی، محمود احمدی نژاد که دو هفته گذشته هر روز سرگرم قدردانی از خود بوده، دیروز نیز در مراسم تقدیر از همسرش گفته است: “برخی می‌گویند احمدی‌نژاد در این آخر دولت از همکاران خودش تشکر می‌کند و اینها دارند خودشان از خودشان تشکر می‌کنند. در این مورد باید بگویم غیر از خدای متعال و امام عصر، من تنها کسی هستم که زحمات همکارانم و خانواده‌هایشان را دیده‌ام. آنها شبانه‌روز خود را برای انقلاب و خدمت وقف کرده‌اند و من وظیفه دارم از آنها تشکر کنم”.

او افزوده است: “هزاران حنجره و بلندگوی بی‌انصاف علیه آنها بسیج شده‌اند و خدماتشان را زیر سوال می‌برند. به هر حال این موضوع جزو ویژگی‌های این دولت است. من کاری ندارم که برخی ناراحت می‌شوند، آنها همیشه ناراحت هستند. اگر می‌شد من از تمام همکارانم یکی یکی با اسم و حضوری تشکر می‌کردم و این یک کار خدایی داست و ما داریم وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم”.