سردار علایی از قطار انقلاب پیاده شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» هشدار وزارت ارشاد به روزنامه اطلاعات

در ادامه واکنش ها به انتشار مقاله سردار علایی در روزنامه اطلاعات، سعید قاسمی از سرداران سپاه این مقاله را نشانه تصمیم نویسنده به “پیاده شدن از قطار انقلاب” توصیف کرد و حسین شریعتمداری، آن را “متنی دیکته شده” خواند. همزمان، هیات نظارت بر مطبوعات در وزارت ارشاد نیز به روزنامه اطلاعات و سایت خبرآن‌لاین به دلیل انتشار یادداشت علایی، هشدار داد.

خبرگزاری نیمه رسمی مهر ـ وابسته به سازمان تبلیغات ـ در خبری اختصاصی، از دیدار برخی از فرماندهان سپاه پاسداران با حسین علایی خبر داده است.

این خبرگزاری بدون نام بردن از این افراد، آن‌ها را “فرماندهان و مسوولان سابق نیروی دریایی سپاه و قرارگاه نوح” معرفی و اعلام کرده است که سیدمجید میراحمدی، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی، هم در این دیدار حضور داشته است.

بنا به گفته این همکار سابق علایی، وی از “ناراحت کردن علاقه‌مندان نظام” عذرخواهی و اعلام کرده در انتشار این یادداشت “نیت سویی” نداشته است.

علایی هفته گذشته با انتشار یادداشتی در روزنامه اطلاعات به مناسبت روز 19 دی، به بررسی اتفاقاتی پرداخته بود که باعث سقوط رژیم شاه شد. یادداشت علایی با واکنش تند حامیان جمهوری‌اسلامی مواجه شد. آن‌ها معتقد بودند که علایی، رهبر جمهوری‌اسلامی را با شاه، و سرکوب مردم در اعتراضات پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال 88 را با سرکوب مردم در زمان شاه مقایسه کرده است.

در یکی از این پرسش‌های فرضی٬ علایی از زبان شاه سابق ایران نوشته بود: “اگر به مردم معترض اجازه راهپیمایی مسالمت‌آمیز را می‌دادم و آن‌ها را متهم به اردو کشی و زورآزمایی خیابانی نمی‌کردم، مسئله خاتمه نمی‌یافت؟”

به نظر معترضان به یادداشت علایی، این عبارات، نشان‌دهنده مخاطب اصلی مقاله است و او رهبر جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.

بنا بر این گزارش، علایی همچنین در دیدار با فرماندهان سپاه تأکید کرده است که “معتقد به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بوده و هستم”؛ وی به سابقه آشنایی خود با سیدعلی خامنه‌ای از دوران حکومت شاه نیز اشاره کرده و در پاسخ به انتقاد این فرماندهان که گفته بودند “شما باید در همان ایام فتنه سال 1388 مواضع شفاف و روشنی را نسبت به جریان فتنه و سران آن اتخاذ می کردید”، این‌گونه پاسخ داده است: “بنده هیچ‌گاه و در هیچ مقاله، حمایتی از فتنه گران داخلی نداشته و ندارم”.

 رهبر جمهوری‌اسلامی و حامیان وی از اعتراضات پس از انتخابات با عنوان “فتنه” نام می‌برند. در روزهای گذشته نزدیان حکومت بارها حسین علایی را فردی خوانده اند که از این اعتراضات، حمایت کرده است. علایی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد 88، از حامیان میرحسین موسوی بود.

چند روز پیش نیز عده‌ای از فرماندهان سپاه پاسداران، نامه‌ای سرگشاده خطاب به علایی منتشر کردند و در آن علایی را فردی دانستند که “عمری سر سفره انقلاب اسلامی و لطف و احسان رهبری نشسته بوده است” و اکنون “ناروا و بی‌پروا” به وی “اهانت” می‌کند.

جعفر اسدی، علی فضلی، محمد کوثری، اسماعیل قاآنی، مرتضی قربانی، حسین همدانی، علی زاهدی، مرتضی صفاری، محمد حجازی، غلامرضا جعفری، غلامرضا جلالی و سید علی بنی لوحی امضاکنندگان این نامه بودند.

نامه فرماندهان سپاه باعث شد تا علایی نامه‌ای در سایت تابناک ـ نزدیک به محسن رضایی ـ در توضیح یادداشت خود مطلب تازه ای بنویسد.

وی در این نامه ـ که گفته می‌شود به اصرار محسن رضایی نوشته شده ـ بدون آنکه نامی از رهبر جمهوری‌اسلامی ببرد، هدف از نگارش یادداشت‌اش در روزنامه اطلاعات را “صرفا بیان رفتاراستبدادی و دیکتاتوری رژیم ستم شاهی محمدرضا پهلوی در مقابل اعتراضات مسالمت آمیز مردم مسلمان ایران” دانسته و قیاس شرایط جمهوری‌اسلامی با زمان شاه را “قیاسی مع الفارق” خوانده که “به هیچ وجه مورد نظر نویسنده مقاله نبوده است”.

اما ماجرا به حملات رسانه ای علیه علایی پایان نیافت و عده‌ای از بسیجیان در مقابل منزل وی در شهرک کلاهدوز ـ که متعلق به سپاه است و ورود به آن بدون هماهنگی ممکن نیست ـ تجمع و اقدام به شعارنویسی روی دیوار و در منزل وی کردند.

چند روز پس از انتشار یادداشت علایی، حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، در سرمقاله این روزنامه نوشت که یادداشت منتشر شده، نوشته خود علایی نیست.

شریعتمداری نوشته بود چون علایی در یادداشت خود آیت‌الله خمینی را “حضرت امام” نخوانده و از واژه “شهید” برای جان‌باختگان انقلاب 57 استفاده نکرده، این متن نمی‌تواند متعلق به وی باشد.

شریعتمداری همچنین نوشته بود که یادداشت علایی تفاوتی با “نوشته‌ای از یک ضد انقلاب دوآتشه” ندارد و به همین دلیل “احتمال سفارشی بودن آن دور از ذهن نیست”.

این در حالی است که حسین علایی در یادداشت خود برای آیت‌الله خمینی، از واژه “امام” استفاده کرده است.

سعید قاسمی، یکی از سرداران سپاه پاسداران نیز مقاله‌ای در پاسخ به علایی منتشر کرده و او را “از سرداران سابق سپاه و سرباز سابق آقا روح‌الله” نامیده و نوشته است: “دلم شکست و قلبم به درد آمد از این همه غفلت و بی بصیرتی و لجاجت و کژروی و کژتابی” و وی را فردی دانسته که “در پازل دشمن بازی می‌کند”.

قاسمی همچنین نوشت: “حسین علایی‌ها برای ما و نسل ما آسان به‌دست نیامده اند که از دست دادن‎شان ما را متأسف نسازد، اما وقتی کسی خود می خواهد از قطار انقلاب پیاده شود، به اجبار نمی توان در قطار انقلاب نگهش داشت”.

پیش از این اما همسران ابراهیم همت و حمید باکری٬ دو تن از فرماندهان جان‌باخته جنگ هشت ساله میان ایران و عراق با انتشار نامه‌ای سرگشاده به علایی از وی تقدیر کرده و خطاب به وی نوشته بودند: “در طول تاریخ بارها دیده شده اطرافیان حاکمان با چاپلوسی و یا دروغ برای حفظ موقعیت و یا ترس از جان و مال خود بسیاری از حقایق را پنهان کرده اند که در نتیجه بر اساس اطلاعات نادرست و یا ناقص، تصمیمات اشتباهی گرفته شده که اکثرا قابل جبران نبوده اند. ما به شما افتخار می کنیم که همان طور که در مقابل دشمن با شجاعت ایستاده اید در کنار دوست نیز با شهامت اشتباهات را تذکر داده اید”.

از سوی دیگر یدالله جوانی، رییس سابق اداره سیاسی سپاه، با انتشار سرمقاله‌ای در هفته‌نامه صبح صادق، یادداشت علایی را باعث به وجود آمدن “دغدغه در خانواده نیروهای انقلاب” دانست و درباره آن نوشت: “نویسنده با زیرکی حوادث سال 88 را با حوادث سال 1356 مقایسه کرده و اینگونه نتیجه می گیرد که همان رفتار غلط حکومت شاه و مأمورانش در برخورد با مردم، در سال 1388 از سوی جمهوری اسلامی تکرار شد. نویسنده با این ادبیات در نهایت توصیه می کند که باید مسئولان جمهوری اسلامی از سرنوشت شاه عبرت بگیرند تا به سرنوشت او دچار نشوند”.

یک سایت اصول‌گرا نیز، با انتقاد از یادداشت علایی، درباره وی نوشت: “اشتباه سال‌های اخیر علایی از آنجا شروع شد که نتوانست فهم و بصیرت مردم را باور کند، برنتابیدن این مهم سبب شد در ابتدای فتنه اشتباه کند، در میانه فتنه اشتباه کند، در انتهای فتنه هم اشتباه کند و زمانی هم که پرچم کفر را با تمام نشانه‌هایش در دست فتنه‌گران و پرچم حق را با تمام نشانه‌هایش در دست حق‌مداران دید، باز هم اشتباه کرد! در نوشتن مقاله هم اشتباه کرد! در دادن پاسخ به نامه فرماندهان هم اشتباه کرد! چراکه گویا وی متأثر از اشتباهات اولش فقط نامه چند فرمانده را دیده و به آن پاسخ(!) داده و چشم‌ها و گوش‌ها و ذهن‌های آماده میلیون‌ها سپاهی، بسیجی، حزب‌اللهی و ملت غیور و بصیر ایران را نمی‌بیند که بخواهد به آن‌ها پاسخ دهد. اگر علایی به بصیرت مردم ایران اعتقاد داشت، چنین پاسخی را به نامه فرماندهان نمی‌داد. آقای علایی! اشتباه بعدی چیست؟ آیا مطمئنی اشتباه بعدی به سقوط کامل منجر نمی‌شود؟”

پیش از این نیز برخی رسانه‌های اصولگرا، با انتقاد از یادداشت علایی٬ وی را “کفتار” و “یک عنصر بریده و سرخورده” خوانده بودند که “سابقه حضور در جبهه را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی سپر خود” ساخته است.

در تحولی دیگر، هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه اطلاعات و سایت خبرآن‌لاین، به دلیل انتشار یادداشت علایی هشدار داد. یادداشت علایی نخست در روزنامه اطلاعات منتشر وسپس در سایت خبرآن‌لاین بازنشر شد، اما این سایت ساعاتی بعد، یادداشت را از خروجی خود حذف کرد.