کنترل بحران؛ آب مشترکان پرمصرف گران می‌شود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار و راه حل وزارت نیرو

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، از برنامه این وزارتخانه جهت افزایش تعرفه آب برای مشترکان پرمصرف خبر داد و گفت به‌شرط تصویب شورای اقتصاد تا پایان تیرماه  مصرف آب اضافه، هزینه گران تری برای مشترکان در پی خواهد داشت.

این خبر یک هفته بعد از اعلام قائم مقام وزیر نیرو منتشر شده که گفته بود با اضافه شدن ۱۰ شهر ایران به لیست شهرهای دارای تنش آبی، تعداد شهرهای این فهرست به ۵۲۷ شهر رسیده است. ستار محمودی چاره کار را در صرفه‌جویی ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف آب دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز دوشنبه، یکم تیرماه، ، رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو گفت وزارت نیرو به دنبال اصلاح تعرفه‌های آب برای مشترکان پرمصرف است.

او که در یک نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب شرکت کرده بود، با اشاره به اینکه ۷۲ درصد مصرف‌کنندگان آب محدوده مصرف معقولی دارند، گفته: “هدف وزارت نیرو از افزایش تعرفه آب برای پرمصرف‌ها، کسب درآمد نیست بلکه اعمال روش‌هایی برای کنترل مصرف بی‌رویه است.”

معاون وزیر نیرو میانگین معقول مصرف آب برای هر خانواده را ۲۰ مترمکعب اعلام کرده و گفته: “در طرحی که وزارت نیرو به شورای اقتصاد ارائه کرده برای مصارف بالاتر از میانگین، اصلاح تعرفه‌ها را شاهد خواهیم بود به طوریکه قیمت آب برای مصرف بالای ۴۰ متر مکعب به بالا افزایش محسوسی خواهد داشت.”

 تعرفه خدمات آب و فاضلاب باید به تصویب شورای عالی اقتصاد برسد. مقامات وزارت نیرو ابراز امیدواری کرده اند که درخواست این وزارتخانه برای اعلام تعرفه های جدید در ماه جاری به تصویب این شورا برسد.

از میان ۱۰ شهر تازه اضافه شده به شهرهای دارای تنش آبی ، ۵ شهر سنندج، بندرعباس، کرمان، اصفهان و شرق تهران شرایط حادتری نسبت به سایر شهرها دارند.

رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو روز دوشنبه با بیان اینکه امسال به دلیل نبود بارندگی در چهار شهر سنندج، بندرعباس، بوشهر و کرمان با مشکل شدید کم‌آبی مواجه هستیم، گفته است: “یکی از درد‌ناک‌ترین وضعیت هایی که در صنعت آب وجود دارد بی‌نظمی در قوانین است.”

سرانه مصرف روزانه آب در ایران ۳۰۰ است در حالیکه سازمان بهداشت جهانی سرانه هر نفر را ۱۵۰ لیتر اعلام کرده است.

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران در اردیبهشت ماه گذشته گفته بود: “سرانه مصرف آب در طول روز در دنیا ۱۵۰ لیتر، در کشور ۲۵۰ لیتر و در تهران ۳۰۰ لیتر است.”

ایران در بحران کم‌آبی به سر می‌برد و مسئولان جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته در رده‌های مختلف نسبت به پیامدهای این وضعیت هشدار داده‌اند.

رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفته است: “در حال حاضر وضعیت ما در سفره‌های آب زیرزمینی نامطلوب است چرا که ۵۵ درصد از نیاز مردم در شغل، صنعت و کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که این مساله امری نامطلوب است.”

حمدرضا امیری کهنوج، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با روز، خطر بحران کم‌آبی را گوشزد کرده و گفته بود: “اقدامات انجام شده از سوی دولت به ویژه در حوزه کشاورزی کافی و موثر نیست.”

با این حال مقامات وزارت نیرو می‌گویند “بحران آب در کشور با شاخص‌های مهمی سنجیده می‌شود و اینگونه نیست که با دو بار بارش یا بارندگی این بحران برطرف شود.”

در شهریورماه سال ۹۳ نیز همزمان با اعلام بحران آبی در ۱۲ کلانشهر بزرگ ایران که جمعیت آنها در مجموع حدود ۲۳ میلیون نفر برآوردشده بود، وزارت نیرو قطع آب مشترکان پرمصرف را به عنوان آخرین راهکار این وزارتخانه برای برون رفت از بحران آب مطرح کرد.