تبانی جدید واشنگتن و ریاض

نویسنده
اسلیت

» نگاه اسلیت به کاهش قیمت نفت

اریک لزر

اخیراً توافقی محرمانه میان ایالات متحده و عربستان سعودی به امضاء رسیده و کم کم جوانب مختلف آن درحال آشکار شدن است. این مسأله همچنین در روزنامه وال استریت ژورنال و وبلاگ Zerohedge، رسانه ای در زمینه  امور مالی که اغلب اطلاعات دست اولی نیز دراختیار دارد، توضیح داده شده.

اکنون اولین نشانه های گرم شدن مجدد روابط میان عربستان سعودی و ایالات متحده که پس از حمایت واشنگتن از انقلاب های عربی و اخوان المسلمین در مصر به سردی گراییده بود قابل مشاهده است. ریاض به طور رسمی به ایالات متحده و کشورهای غربی پیوسته تا علیه گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه به نبرد بپردازد. ولی این توافق که با جان کری وزیر خارجه آمریکا به امضاء رسیده، دارای دو وجه مهم دیگر نیز هم هست.

به نوشته وال استریت ژورنال، اولین مورد این است که “این روند به سعودی ها اجازه داده که بر ایالات متحده اعمال فشار کنند تا بتوانند تعهدی برای آموزش شورشیان مبارز علیه بشار اسد به دست آورند. از دید سعودی ها، سرنگونی اسد در اولویت اول قرار دارد”.

دومین مورد به قیمت نفت مربوط می شود که یک سلاح بسیار مهم در جنگی است که شیعیان و سنی ها و متحدان شان در خاورمیانه به راه انداخته اند. پس در یک سو، عربستان سعودی، ترکیه، اردن، مصر و قطر قرار گرفته اند و در سوی دیگر، ایران، سوریه  و حزب الله لبنان.

عربستان سعودی تصمیم گرفته که قیمت هر بشکه نفت را کاهش دهد؛ تنها کافی است شیرهای نفت را کمی بیشتر باز کند تا به لحاظ اقتصادی و سیاسی بر ایران و حامی و متحدش، روسیه، فشار وارد کند.

به گفته رشید ابانی، رییس سیاست های نفتی عربستان سعودی و مرکز مصوبات استراتژیک، دلیل اینکه قیمت هر بشکه نفت طی سه ماه اخیر بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته و در روز جمعه ۱۰ اکتبر از ۱۱۵ دلار به کمتر از ۹۰ دلار رسیده، به طور مستقیم به تصمیم عربستان مربوط می شود.

درواقع عربستان سعودی با استفاده از سلاح نفت درتلاش است تا جاه طلبی های ایران در زمینه تسلیحات هسته ای را محدود کند و با روسیه به این توافق برسد که دست از حمایت حکومت بشاراسد بردارد. و این دو هدف مد نظر دولت اوباما نیز می باشد.

براساس اعداد و ارقام به دست آمده از بسیاری از مطالعات اقتصادی، ایران برای ایجاد تعادل در بودجه خود و پیشبرد اقتصادی که سال ها از تحریم ها و سوءمدیریت ضربه خورده، نیاز به آن دارد که هر بشکه نفت را ۱۴۰ دلار بفروشد. این درحالی است که روسیه نیز نیاز دارد هر بشکه را بیش از ۱۰۰ دلار به فروش برساند. به نوشته مجله فوربس، به نظر می رسد که کاهش قیمت نفت برای اقتصاد روسیه که به رکود رسیده خطرناک تر باشد.

منبع: اسلیت، ۱۲ اکتبر