باز احمدی نژاد حرف زد

نویسنده
حسین محمدی

» وعده فرستادن مخالفان به زباله دان تاریخ

سخنان محمود احمدی‌نژاد در دیداری با مسوولان اجرایی کشور، بار دیگر مسئله ساز شد؛ بخصوص آنکه به ادعای برخی رسانه‌ها، روزنامه جمهوری‌اسلامی متن تحریف شده‌ای از این سخنرانی را منتشر کرده. هر چند دیگر سخنرانی‌های متعدد احمدی‌نژاد در روزهای گذشته هم حساسیت برانگیز شده. در این سخنان کمترین نشان از حضور رهبر جمهوری‌اسلامی دیده می شود و احمدی نژاد خود را مدیون مردم و امام زمان معرفی کرده است.

 

مخالفان به زباله‌دان تاریخ می‌روند

 روزنامه جمهوری اسلامی– در مطلبی، ضمن انتشار خبر دیدار احمدی‌نژاد با تعدادی از مسوولان اجرایی کشور، به نقل از وی نوشت: “شما برای خدا کار کنید هر کس و هر عالمی هم مخالفت کرد شما اهمیتی ندهید خدا همه را جارو می‌کند و به زباله دان تاریخ خواهد انداخت”.

انتشار این سخنان با واکنش خبرگزاری فارس مواجه شد. این خبرگزاری در توضیحی  اعلام کرد متن منتشر شده “با تحریف اظهارات رئیس‌جمهور مطالبی غیرواقع را به احمدی‌نژاد نسبت داده است”. این خبرگزاری در عین حال به نقل قسمت مورد اشاره پرداخته و عده داده است که به زودی متن کامل سخنرانی احمدی‌نژاد در این جلسه را منتشر خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها در این جلسه، چند تن از استانداران انتقادهایی درباره طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بیان کرده‌اند اما احمدی‌نژاد خطاب به آنان گفته است: “من انتظار داشتم نسبت به مسائل کلان‌تر حرف بزنید”.

وی در همین جلسه اعلام کرده است که “ما همواره خود را مدیون تاریخ ملت ایران، آرمان‌های بلند امام راحل و شهدا می‌دانیم”. این نخستین بار است که احمدی‌نژاد از نقش رهبر جمهوری‌اسلامی در پیشبرد اهداف خود، سخنی به میان نیاورده است.

گفتنی اینکه  پس از بروز اختلاف میان آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد بر سر عزل وزیر اطلاعات، سخنان بسیاری درباره اختلافات جدی میان این دو و تلاش برای برکناری یا استعفای احمدی‌نژاد مطرح شده است.

در همین حال رییس کابینه دهم در سخنرانی جدید خودضمن انتقاد مستقیم از مراجع تقلید، به صورت غیرمستقیم رهبر جمهوری‌اسلامی را هدف گرفته است.

وی با اشاره به انتقادات از صدا و سیما، انتقادات را به این دلیل دانسته است که “خیلی ها می خواهند صدا و سیما مبلّغ آنها باشد…  می خواهند دیدگاه های تربیتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و دینی آنها در صدا و سیما منعکس شود”.

او با اشاره به انتقادات شخصیت‌های مختلف از صدا و سیما، درباره مراجع تقلید چنین سخن گفته است: “مراجع، علما چیزهایی دریافت می کنند و انتظار دارند که دستگاه عظیم ملی لحظه به لحظه با آنها در تماس باشد که اگر هم نشد قبل از اینکه تذکر داده شود در تریبون گفته می شود در تریبون هم اینجور نیست که بگویند عزیزم اینها را رعایت کنید یک چیزی چسبانده می شود که دیگر نتوانند از جا بلند شوند”.

 احمدی‌نژاد همچنین به انتقاد از انحصاری بودن صدا و سیما نیز پرداخته: “یکی دیگر از مشکلات صدا و سیما انحصاری بودن آن است…  تا زمانی که این حالت وجود دارد حتما فشارها بر صدا و سیما بیشتر خواهد بود”.

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این به مخالفت با تاسیس شبکه‌های تلویزیونی خارج از صدا و سیما پرداخته بود. یکی از مشهورترین نمونه‌ها، تاسیس تلویزیون صبا از سوی مهدی کروبی بود که مخالفت رهبر جمهوری اسلامی از طریق علی لاریجانی – دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی – به اطلاع کروبی رسید.

احمدی نژاد همچنین در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه “بعضی ها خود را سقف حرکت جامعه و الگوی زندگی متعالی می دانند، دریافت و نگاه و سلیقه خودشان را به زندگی مطلق و دیگران را به جرم تفاوت با آنها یا عبور از آنها له می کنند”، چنین اظهارنظر کرده: “بعضی ها آنقدر خود را مطلق کرده اند که فکر می کنند همه هفت میلیارد نفر جمعیت دنیا جهنمی هستند و فقط او بهشتی است و این از نشانه های سقوط اوست”.

در همین حال سایت جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی – قسمتی از سخنان احمدی‌نژآد در این جلسه را نقل کرده که وی در آن به موضوع طلسم شدن خود می‌پردازد: “یکی از دوستان پیش من آمد و گفت تو طلسم شده ای. گفتم خب. من تسلیم. بیائید با هم این طلسم را بشکنیم. گفت نمی شود. ما پیر این کار را پیدا کرده ایم. او می گوید طلسم خیلی سخت است و نمی توان شکست. ممکن است به خودمان برگردد و ما را بکشد. او می گفت فلان آقا را عزل کن فلانی را نصب کن. گفتم استدلال شما برای طلسم شده بودن من چیست؟ گفت همین که اینها را عزل نمی کنی”.

نخستین بار این آیت‌الله مصباح یزدی، از جمله روحانیون تندروی حامی رهبر جمهوری اسلامی بود که بحث طلسم شدن احمدی‌نژاد را مطرح کرد.

اما روند انتقادات از اطرافیان احمدی‌نژاد نیز هم‌چنان ادامه دارد. سایت شفاف نیوز – نزدیک به محمدباقر قالیباف – در این زمینه با اشاره به برخی جملات مطرح شده درباره احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته  نوشته است: “این‌ها تنها چند نمونه از اظهارات تملق آمیزی بود که در طول بیش از ۷ سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به وی نسبت داده شده است. بسیاری از منتقدین دولت حتی به حراج گذاشتن ماشین و کاپشن احمدی‌نژاد را مصداقی از تملق دانسته‌اند وهمه این‌ها در حالی است که هیچ‌گاه اعتراضی از زبان احمدی‌نژاد نسبت به این سخنان و اعمال شنیده نشده است و بعضا دیده شده که وی از این سخنان و رفتار استقبال کرده است”.

شفاف‌نیوز همچنین رفتار احمدی‌نژاد را در این‌باره در جهت عکس رفتار رهبر جمهوری‌اسلامی دانسته و با اشاره به اینکه “با وجود توصیه‌های دینی در نکوهش چاپلوسی و همچنین اظهارات صریح مقام معظم رهبری، نباید شاهد چنین رفتارهایی در دولت باشیم”، می‌نویسد: “این سخنان همچنان ادامه دارد و هیچ مقام دولتی به آن‌ها اعتراض نمی‌کند”.