چند روز پس از آنکه امام جمعه قم، مردم تونس و مصر را موظف به اطاعت از آیتالله خامنهای کرد، آیتالله نوریهمدانی هم از مردم مصر خواست به “رهنمودهای مقام معظم رهبری” گوش فرا دهند.
این مرجع تقلید، در سخنانی در خوزستان، درباره جنبش مردم مصر گفت: “پیام ملت ایران اسلامی به مردم مصر این است که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را نصب العین و سرمشق اصلی حرکت خود قرار دهند”.
وی اضافه کرد: “چنانچه مردم مصر از رهبر جمهوری اسلامی اطاعت کنند خواهند توانست در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنند”.
نوریهمدانی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین بار دیگر مدعی شده است که: “فریاد ظلم ستیزی ملت مصر، تونس و یمن و همه آزادیخواهان جهان، برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است”.
نوری همدانی نخستین کسی بود که از وقایع تونس و مصر با عنوان نشانههای ظهور امام دوازدهم شیعیان یاد کرد.
وی پیش از این هم اعتراضات در مصر و تونس را چنین تحلیل کرده بود: “موجهایی از نور انقلاب اسلامی به کشورهایی همچون تونس، مصر، اردن و یمن رسیده و مردم بیدار شدهاند. به برکت انقلاب اسلامی در تونس بعد از 50 سال صدای اذان شنیده شد و بعد از 25 سال نماز جمعه بر پا شد.”
وی در سخنان دیگری، این حرکتها را از “نشانههای ظهور” دانسته بود.
گرچه پیش از این نیز برخی از مسوولان جمهوریاسلامی مدعی شده بودند که حرکت مردم مصر و دیگر کشورهای عرب منطقه ناشی از انقلاب اسلامی در سال 57 است، اما اکنون سخن از آن میرود که مردم مصر، برای پیروزی در مبارزات خود، باید از آیتالله خامنهای تبعیت کنند.
محمد سعیدی، امام جمعه شهر قم، در یک سخنرانی در این شهر با اشاره به اینکه “معترضان در تونس و مصر رهبر ندارند” اضافه کرده بود: “مردم این دو کشور باید بدانند آیتالله خامنهای رهبر مسلمانان جهان است و باید مطیع وی باشند.”
وی همچنین افزوده بود: “این کشورها از داشتن یک رهبری مقتدر چون رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی رنج میبرند و باید بدانند که رهبر مسلمین جهان امام خامنهای است و همواره همه مسلمانان باید مطیع ایشان باشند.”
سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان، نیز گفته بود: “پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی این پدیدهها بدیع است و منصفانه باید گفت این تحرکات پس لرزه انقلاب اسلامی است که ملت ایران آن را به راه انداختند.”
البته برخی از اصولگرایان رسما احمدینژاد را به عنوان معمار خاورمیانه جدید معرفی کرده بودند.
این در حالی است که پس از آنکه آیت الله خامنه ای در نمازجمعه تهران مدعی ماهیت اسلامی تحولات مصر و تاثیر پذیری آن از “الگوی انقلاب اسلامی” شد و دیکتاتورهای تونس و مصر را به محمد رضا پهلوی تشبیه کرد، اخوان المسلمین هر گونه تشابه تحولات این کشور با انقلاب اسلامی را رد کرد وهمزمان وزیر خارجه این کشور سخنان خامنه ای را نفرت انگیز و خصمانه خواند.
با این وجود محمدصادق کوشکی، کارشناس مسایل سیاسی در صدا وسیما، در یادداشتی با عنوان “آیا انقلاب اسلامی در مصر و کشورهای عربی تکرار میشود؟” نوشته: “هرچند نگرش احساسی به حوادث مصر، تونس، اردن و یمن برای ما حالت خوشایندی فراهم آورده تا آنجا که خیال میکنیم میوه انقلاب اسلامی در این کشورها رسیده و ما بایستی صبر کنیم تا میوههای رسیده به دامان ما بیافتند، اما واقعیت حکایت از امور دیگری دارد… بعید نیست مردم مصر با حذف مبارک و تشکیل یک حکومت دموکراتیک ساکت شوند (چون گزینهای دیگر در دسترس خود نمیبینند) و همینگونه مردم تونس! شاه اردن هم بلافاصله پس از اولین راهپیمایی تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مردم بکار بسته است و حتی دولت علی عبدالله صالح در یمن با صدور مجوز راهپیمایی و عدم سرکوب نظامی مردم معترض تلاش میکند بر غضب مردم فائق آید.”
ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم در گفتوگویی درباره مردم مصر چنین اظهارنظر کرد: “تمام مصریها به نوعی شیعه هستند، منتهی شیعه محبتی نه شیعه ولایتی و این یعنی اینکه آنها مانند ما شیعیان دستورپذیر و امرپذیر از ولایت نیستند.”
وی همچنین اضافه کرد: “مصر غوغا و محشری از محبت و دوست داشتن اهل بیت پیامبر اسلام(ص) است و اگر این بال تشیع، به بال دیگر تشیع که همان تشیع ولایتی است، بپیوندد، یک تاریخ عجیب و غریب در جهان اسلام رقم خواهد خورد.”
در تحولی دیگر، علیرضا پناهیان از رهبر جمهوری اسلامی با عنوان “قدرتمندترین فرد خاورمیانه” یاد کرد.پناهیان که مسئول اتاق فکر نهاد رهبری در دانشگاهها است، در سخنان خود، همچنین گفت: “وقتی سید حسن نصرالله بر دست ایشان بوسه میزند درواقع راه را به دیگران نشان میدهد و حضرت آیتالله سیستانی نیز همیشه پشتیان ایشان بودهاند”.
وی پیش از این نیز در سخنانی اعلام کرده بود که در زندگی خامنهای حتی یک نقطه تاریک وجود ندارد و همین مساله هم باعث شد تا وی به رهبری جمهوری اسلامی برسد.