دانشجویان: امتحان نمی دهیم

نویسنده
حسین محمدی

» با وجود هشدارهای مقامات دولتی و امنیتی

در حالی که دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، دست به تحریم گسترده امتحانات زده اند، مسئولان این دانشگاه در پی آن هستند تا به هر نحو ممکن از ادامه این روند جلوگیری کنند. از سوی دیگر اخبار رسیده حاکی از این است که مسوولان وزارت علوم، طی بخش نامه ای به روسای دانشگاه های کشور، در مورد ادامه این روند در دانشگاه ها، هشدار داده اند.

 

دانشگاه پلی تکنیک: احضار دانشجویان

در دانشگاه پلی تکنیک خبرها حاکی از آن است که تا روز چهارشنبه، حدود 46 امتحان در این دانشگاه به دلیل تحریم دانشجویان لغو شده است. تحریم امتحانات که به ابتکار دانشجویان سبز پلی تکنیک صورت گرفته، در اعتراض به به بازداشت 12 دانشجوی این دانشگاه اتفاق افتاده است. این در حالی است که در حدود یک هفته ای که از آغاز امتحانات می گذرد، مسوولان دانشگاه پلی تکنیک از هر ابزاری برای تحت فشار قرار دادن دانشجویان استفاده کرده اند. از جمله گفته می شود در روز اول تحریم امتحانات، مسوولان حراست 15 دانشجو را احضار و اعلام کرده اند باید به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات برای پاسخ گویی مراجعه کنند. همچنین اعلام شده است که برای دانشجویان تحریم کننده، نمره صفر در کارنامه درج خواهد شد.

یکی از دانشجویان احضار شده به حراست دانشگاه به “روز” گفت: “مسوولان حراست رسما ما را تهدید کرده اند که برخورد سختی با ما خواهد شد. به من گفتند که بر سر مجید توکلی که گنده شما بود، آن بلا را آوردیم، شماها که عددی نیستید. ضمن اینکه به من گفتند باید خودت را به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات معرف کنی. وقتی دلیل این قضیه را پرسیدم، گفتند چون تو در راستای منافع بیگانگان حرکت می کنی و امنیت ملی را به خطر می اندازی.”

 بعضی از دانشجویان نیز اعلام کرده اند که با خانواده آن ها تماس گرفته شده و از این طریق آن ها را تحت فشار قرار داده اند تا بر سر جلسه امتحانات حاضر شوند.

با وجود تمامی این تهدیدات، دانشجویان اعلام کرده اند که تحریم امتحانات را ادامه خواهند داد و تا زمانی که  همکلاسی هایشان آزاد نشوند، این روند ادامه خواهد داشت.

همچنین دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه، با انتشار بیانیه ای اعلام کردند تا زمان آزادی تمامی دانشجویان این دانشگاه در امتحانات شرکت نخواهند کرد. دانشجویان رازی کرمانشاه در بیانیه خود همچنین اعلام کرده‌اند که به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه خواهند داد. متن این بیانیه به شرح زیر است:” آزادی و آزادگی چه ریشه عمیقی دارد ،چه آن زمان که حسین (ع) این پرچم سرخ را با خون خود و یارانش برای تمام رهروان این راه به اعتبار گذاشت و چه اکنون که پس از گذشت چندین سال هنوز هم می بینیم آزادگانی را که نه تنها این پرچم را به زمین نگذاشته اند که خون خود را نثار آن کرده اند و دریغ و درد از کسانی که یزید وار خون انسان های بیگناه را در روز عاشورا به زمین ریختند و دم از حریم حرمت حسین می زنند.زندانهایشان را مملوء از آزاداندیشان کرده اند و از هرگونه برخورد خشونت آمیز با مردم و دانشجویان ابایی ندارند. دامنه این رفتارهای غیر انسانی در طول این مدت در دانشگاه رازی نیز بسیار گسترده بوده اما نتیجه آن جز استوارتر شدن اراده هایمان نبود، آنچنان که پس از احضارهای گسترده به کمیته انضباطی و تعلیق های سنگین ، پس از احضارها به اطلاعات و پس از تهدید ها و ارعاب ها اکنون آنان که تبر به دست گرفته اند متوجه شده اند که نمی توانند ریشه های سبز درخت بارور جنبش دانشجویی دانشگاه رازی را قطع کنند و افسوس که بازهم نمی خواهند درس بگیرند و اینبار دست به بازداشت گسترده دانشجویان زده اند ، ده تن از یاران دبستانیمان، و پس از گذشت یک هفته در بی خبری کامل از وضعیت آنان به سر می بریم. ما دانشجویان دانشگاه رازی اعلام می کنبم تا آزادی کامل تمامی هم کلاس هایمان در جلسات امتحان شرکت نمی کنیم و همچنان به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه می دهیم.”

همچنین دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرنیز طی بیانیه ای اعلام کرده اند که در امتحانان شرکت نخواهند کرد. در بیانیه این دانشجویان آمده است: “همه نیک آگاهیم، که نخستین بار نیست؛ حکومت کودتا دست به کشتار هموطنان بی گناهمان که خواستار حداقل حقشان از دموکراسی اند،زده است. اما تا به حال ندیده بودیم که این یزیدیان به این شکل علنی و با وقاحت در ماه حرام و روز عاشورا مردم مان را در خیابان ها قصابی کنند. حال بگذریم که در زندانها چه گذشته و پدر مرحوم جنبش در قبال مخالفتش با این کشتار ها از صحنه ی قدرت سیاسی  کشورکنار زده شد.جنبش دانشجویی به عنوان بخشی از جامعه همچنانکه بر بیرون دانشگاه تاثیر گذار بوده است، از اتفاقات رخ داده در خارج از دانشگاه و شهادت هموطنان نیزبه شدت متاثر است. ومحرم و عاشورای امسال نه تنها در سوگ حسین بلکه سیاه پوش همه ی شهدای راه آزادی است.بازداشت غیر قانونی 13 تن از همکلاسی هایمان و صدها تن از دانشجویان دانشگاه های  دیگر ما را در غم و ماتم سنگینی فرو برده است. در بند نبودن هر انسان بی گناهی از جمله دانشجویان دگر اندیش از پایه ای ترین حقوق بشر است، هیچ منافاتی با قرآن و قوانین اسلام ندارد، بلکه ازبرجسته ترین  ارزش های آن است  وبدیهی است که نباید جرم محسوب شود. امروز که شاهد کشته شدن هموطنانمان و بازداشت های غیر قانونی و طولانی مدت همکلاسیهایمان هستیم، انفعال و دست روی دست گذاشتن را در شان جنبش دانشجویی ندیده و در اعتراض به این جنایات تا زمان آزادی بی قید و شرط هم کلاسی هایمان در امتحانات دانشگاه شرکت نمی کنیم.”

در پی این اتفاقات وزارت علوم بخشنامه ای به دانشگاه های سراسر کشور  فرستاده و طی آن از  روسای دانشگاه ها خواسته است به شدت با افرادی که امتحانات را تحریم می کنند، برخورد کنند.

 

دانشگاه کرمان: محرومیت 50 دانشجو از تحصیل

پس از اتفاقات رخ داده در دانشگاه باهنر کرمان و اعتراضات دانشجویان، بیش از ۱۵۰ تن از دانشجویان این دانشگاه به کمیته‌ انضباطی فراخوانده شدند و ابلاغیه‌ تفهیم اتهام خود را دریافت کردند. از این تعداد، تاکنون حدود ۵۰ نفر شامل حکم اولیه‌ای‌ مبنی بر “محرومیت از تحصیل به مدت یک ترم و تسهیلات رفاهی دانشگاه” شده‌اند. در میان دانشجویانی که با احکام انضباطی مواجه شده اند، ۱۴ تن از اعضای فعلی و ۵ تن از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان دیده می شوند.  با وجود صدور این احکام انضباطی، روند احضار و تعلیق دانشجویان با شدت هرچه تمام در این دانشگاه ادامه دارد. صدور احکام انضباطی برای دانشجویان کرمان در حالی صورت گرفته است که در مراسم بزرگداشت روز دانشجو، نیروهای انتظامات و حراست این دانشگاه به درگیری با دانشجویان پرداختند.

 

 باز هم بازداشت تحکیمی ها

مرتضی سیمیاری دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت و علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان بازداشت شدند. ساعت 12 یکشنبه شب نیروهای امنیتی با ورود به منزل پدری مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، وی را بازداشت کردند.

به گفته خانواده این فعال دانشجویی که به نهاد های مختلف مراجعه کرده اند، مسئولان دادگاه انقلاب، پلیس امنیت و زندان اوین گفته اند فردی به نام مرتضی سیمیاری رادراختیار ندارند و او به دستور این نهاد ها بازداشت نشده است.

 این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در ماه های گذشته نیز چندین بار به اداره اطلاعات احضار و در آنجا بازجویی شده بود. در این احضار های غیرقانونی نیروهای امنیتی به وی گفته بودند که وی حق فعالیت با عنوان دفتر تحکیم را ندارد. هم اکنون علاوه بر مرتضی سیمیاری، مهدی عربشاهی، بهاره هدایت و میلاد اسدی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دهها تن از اعضای شورای عمومی این اتحادیه دانشجویی در بازداشت به سر میبرند.