کردستان عراق هدف حملات ارتش ایران

نویسنده

» گزارش رادیو بین المللی فرانسه

دیده بان حقوق بشر از جمهوری اسلامی خواسته است که حملات خود به کردستان عراق را متوقف کند. در گزارشی که در نیویورک به چاپ رسیده، این سازمان مدافع حقوق بشر به حملاتی نظامی اشاره کرده که علیه ده ها روستای کردستان در خاک عراق صورت گرفته است و آن را حملاتی محاسبه شده علیه مردم غیرنظامی خوانده و  محکوم کرده.

بیش از ۵۰۰ خانواده محل زندگی خود را ترک کرده اند و یک دختر ۱۴ ساله نیز کشته شده: این بیلان حملات ارتش جمهوری اسلامی از اواخر ماه می تاکنون است. مردم غیرنظامی به سمت استان های اربیل و سلیمانیه فرار کرده اند. تا کنون ۴۷۲۰ نفر در اردوگاه های پناهندگان سکنی گزیده اند. ارتش جمهوری اسلامی بمباران های خود را به بهانه حضور یک گروه شورشگر کرد ایرانی به نام “حزب حیات آزاد کردستان” [پژاک] توجیه می کند.

فادی القادی، مشاور امور خاورمیانه دیده بان حقوق بشر در این زمینه گفته: “به نظر می رسد چنین بمبارانی، درحالی که هیچ آماج نظامی وجود ندارد، به هدف پاکسازی منطقه از مردم غیرنظامی صورت گرفته باشد. هدف ایجاد یک منطقه خالی از سکنه است. ازنظر ما، دلیل اصلی همین است. هیچ مدارک یا شواهدی که نشان دهد پژاک از این منطقه به عنوان پایگاه خود علیه جمهوری اسلامی استفاده می کند در دست نیست. تا آنجا که ما می دانیم در این منطقه مرز بین ایران و عراق نیز مشخص نیست.”

با اینکه این حملات یک اقدام “آغازگر جنگ” محسوب می شود، بغداد فعلاً به یک اعتراض مختصر به سفارت جمهوری اسلامی بسنده کرده است.

 

منبع: رادیو بین المللی فرانسه، ۱۴ ژوئیه