آیا هواپیمای بدون سرنشین، ایرانی بود؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تهدید اسراییل، تکذیب سپاه

در حالی که روز دوشنبه، روزنامه کیهان نفوذ یک هواپیمای بدون سرنشین به اسراییل را نشانه ضعف سیستم دفاعی این کشور دانسته و نسبت به آن ابراز خوشحالی کرده بود، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، انتساب این هواپیما به ایران را مشکوک و در راستای جنگ روانی دانست.

سردار جمال الدین آبرومند، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران، در یک کنفرانس خبری گفته است که انتساب این هواپیما به ایران می‌تواند “یک عملیات روانی باشد” و “رژیم صهیونیستی دشمنان بسیار زیادی دارد”.

 سخنان آبرومند در حالی بیان شده که روزنامه کیهان ـ که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌شود ـ در دو مطلب جداگانه به این مساله پرداخته؛ کیهان در مطلبی با عنوان “نفوذ یک پهپاد در عمق صحرای نقب اسرائیل را تکان داد”، از “غافلگیری و نگرانی” مقام‌های اسراییل نسبت به این نفوذ خبر داده و به نقل از یک روزنامه اسراییلی نوشته است: “نه تنها نیروهای ایرانی خود در عملی کردن این تعرض هوایی به حریم اسرائیل نقش مستقیم داشته اند، بلکه این پهپاد نیز به احتمال قوی از ساخته های صنایع هوایی ایران است. ایران چند ماه پیش اعلام کرد که در پیشرفت های خود در عرصه پهپاد، توانسته است که یک هواپیمای فوق تجسسی آمریکایی از نوع آر.کیو را که در آسمان کشوری بیگانه در همجواری شرق ایران در پرواز بود، در خاک ایران فرود آورد. ایران همچنین از مدتی قبل، از ساخت پهپادهایی که قابلیت حمل مواد انفجاری را دارند، خبر داده بود”.

سخنان آبرومند درباره تکذیب ایرانی بودن این هواپیما، پس از آن صورت گرفت که ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، این نفوذ را یک واقعه “وخیم” خوانده و از “واکنش لازم” به آن خبر داده بود. وی همچنین گفته بود: “اسرائیل در آینده نزدیک ورود این هواپیما به حریم هوایی‌اش را تلافی خواهد کرد”.

مقام‌های سپاه پاسداران گرچه ادعای انتساب این هواپیما به ایران را رد کرده‌اند، اما جمال‌الدین آبرومند گفته است: “علیرغم ادعاهای این رژیم در خصوص گنبد آهنین و توانایی های سپر دفاعی اش، حضور این پهپاد با فرض این که عملیات روانی نباشد، بیانگر این است که این سپر دفاعی خیلی کارآیی ندارد و فاقد توانمندی لازم است… با توجه به اینکه آنها ادعا کرده اند که این پهپاد تا یکصد کیلومتری در سرزمین های اشغالی نفوذ کرده است، نشاندهنده این امر است که رژیم صهیونیستی ضعف های بسیار زیادی دارد”.

اسراییل روز شنبه اعلام کرده بود که یک هواپیمای بدون سرنشین را توسط هواپیماهای نظامی خود منهدم کرده است. بنا بر اعلام این کشور، این هوایپما از فراز دریای مدیترانه در بخش جنوبی اسرائیل، وارد این کشور شده است.

مقام‌های اسراییلی گفته‌اند که حزب الله لبنان به نیابت از سوی ایران این پهپاد را به حریم هوایی اسرائیل فرستاده است و مأموریت اصلی‌اش، آزمودن میزان آمادگی اسرائیل در مقابله با چنین غافلگیری‌هایی بوده است. برخی رسانه‌ها نیز ماموریت این هواپیمای بدون سرنشین را جمع‌آوری اطلاعاتی از نیروگاه هسته‌ای دیمونا دانسته‌اند.

وب سایت روزنامه یدیعوت آحارونوت هم نوشته است که نه تنها نیروهای ایرانی خود در عملی کردن این تعرض هوایی به حریم اسرائیل نقش مستقیم داشته اند، بلکه این پهپاد نیز از ساخته های صنایع هوایی جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی چند ماه پیش اعلام کرد که در پیشرفت های خود در عرصه پهپاد، توانسته است که یک هواپیمای فوق تجسسی آمریکایی از نوع آر.کیو را که در آسمان کشوری بیگانه در همجواری شرق ایران در پرواز بود، در خاک ایران فرود آورد. آمریکا با تأیید این خبر، از طریق پیام باراک اوباما رییس جمهوری، از ایران خواستار باز پس گیری این هواپیمای فوق پیشرفته شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که این هواپیمای بدون سرنشین اولین بار برفراز دریای مدیترانه در منطقه نوارغزه که در کنترل گروه حماس است، ردیابی و تحت نظر قرار گرفت. بنابر اعلام وی، این هواپیمای بدون سرنشین قبل از سرنگون شدن حدود ۵۵ کیلومتر در امتداد جنوب صحرای نقب راه پیمود.

با این وجود یک مقام ارتش اسرائیل گفته است احتمال این‌که حماس عامل این اقدام باشد، صفر است هر چند که پهپاد از طریق غزه به آسمان اسرائیل رخنه کرده بود؛ این شیء پرنده از آسمان دریای مدیترانه و از فراز خاک باریکه غزه که هم مرز با آبهای این دریا است، به سوی اسرائیل فرستاده شد.

نفوذ هواپیماهای بدون سرنشین به اسراییل، برای نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد. رسانه‌ها مواردی از نفوذهای اخیر را منتشر کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به نفوذ هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی با نام “ابابیل” در جریان جنگ سی و سه روزه با حزب‌الله لبنان اشاره کرد. آن زمان گفته شد که این هواپیماها مقادیری مواد منفجره حمل می‌کردند، اما توسط هواپیماهای اسراییلی سرنگون شدند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی هم نیروی هوایی اسرائیل ظاهرا توانست یک بالون بدون سرنشین را که برفرار راکتور اتمی دایمونا، در حرکت بود، سرنگون کند.

در سال ۲۰۰۴ میلادی هم هواپیمای بدون سرنشین دیگری از لبنان به خاک اسرائیل وارد شد، اما ارتش اسرائیل نتوانست این هواپیما را شناسایی کند. این هواپیمای بدون سرنشین پس از چند دقیقه پرواز برفراز آسمان اسرائیل، حریم هوایی آن کشور را ترک و در مسیرش به لبنان در دریای مدیترانه سقوط کرد.

امکان ایرانی بودن این هواپیما از آن جهت حایز اهمیت است که در ماه‌های گذشته درگیری لفظی میان مقام‌های ایران و اسراییل بالا گرفته است. مقام‌های اسراییلی ضمن ابراز ناخرسندی از روند مذاکرات میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، بارها ایران را به حمله نظامی تهدید کرده‌اند. برخی مقام‌های سپاه پاسداران نیز ضمن غیرقابل اجتناب خواندن جنگ با اسراییل، از نابودی این کشور در صورت بروز جنگ علیه ایران خبر داده‌اند.