آرامش را به فضای ملتهب برگردانید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» استقبال و انتقاد از برخورد با شبکه‌های مذهبی

تعطیلی و پلمپ دفتاتر برخی از تلویزیون‌های مذهبی شیعی و بازداشت کار‌کنان آنها از سوی وزارت اطلاعات با اعتراض و استقبال همزمان برخی مراجع شیعی و رسانه‌های نزدیک به آنان روبرو شده است.

مجموعه رسانه‌ای جهانی امام حسین نزدیک به آیت‌الله سید حسن شیرازی، از منتقدان بیت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه‌ای با انتقاد از برخوردهای اخیر با رسانه‌های شیعی، خواهان آزادی کارکنان این شبکه‌ها شده است.

در مقابل برخی روزنامه‌ها با انتشار گزارش‌هایی برخوردهای اخیر وزارت اطلاعات با اعضای این شبکه‌ها را درست دانسته و خواسته‌اند مخاطبان این شبکه‌ها نیز توجیه شوند.

وزارت اطلاعات هفته گذشته در اطلاعیه‌ای از شناسایی و تعطیلی تعدادی از دفاتر “شبکه‌های ماهواره‌ای غیر قانونی” توسط “سربازان گمنام امام زمان” در چهار استان کشور خبر داد. پیش از صدور این اطلاعیه برخی از کارکنان این تلویزیون‌ها این توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند.

روزنامه ایران در شماره روز پنج‌شنبه خود گزارش داده که در حال حاضر ۱۶ شبکه ماهواره ای شیعه وابسته به علما، روحانیون و مراجع تقلید فعالیت دارند که حدود ۱۱ شبکه از این میان به آیت‌الله سیدصادق شیرازی نزدیک است و برخی از آنها از سوی وزارت اطلاعات توقیف شد.

گرچه برخی از این شبکه‌ها از سوی مراجع قم حمایت می‌شوند اما شماری از آنها توسط “موسسه فرهنگی رسول اکرم” وابسته به آیت الله سید صادق حسینی شیرازی، از منتقدان بیت رهبر جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند.

موسسه رسانه‌ای امام حسین نزدیک به آیت‌الله شیرازی در واکنش به اقدام وزارت اطلاعات در بستن و بازداشت عوامل این شبکه‌ها در اطلاعیه اعلام کرد که “مجموعه رسانه‌ای امام حسین” مجموعه شبکه‌هایی است که “با هدف احیاء امر اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین و در عمل به سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مبنی بر تمسک به قرآن وعترت، دویادگار گرانبهای ایشان پایه گذاری شده است.”

طبق این بیانیه این مجموعه “به همت گروهی از جوانان شیعه در کشورهای ایران، عراق، لبنان، سوریه، بحرین، عربستان، افغانستان، استرالیا، آمریکا وبعضی کشورهای اروپایی، تأسیس وراه اندازی شده است و طی پنج سال گذشته بصورت همزمان به سه زبان فارسی، عربی وانگلیسی بعنوان یکی از بزرگترین رسانه‌های جهان اسلام و قابل دریافت در سراسر کرۀ زمین فعالیت نموده است.”

موسسه رسانه‌ای امام حسین در بیانیه خود پیرامون بازداشت کارکنان این شبکه‌ها نوشته است آزادی این افراد: “در رفع نگرانی خانواده‌های آنان وبازگرداندن آرامش به فضای ملتهب کنونی بسیار مؤثر باشد.”

بعد از اقدام وزارت اطلاعات شمار زیادی از رسانه‌های اصولگرایان و حتی روزنامه‌های نزدیک به دولت از محدود کردن فعالیت این شبکه‌ها استقبال کردند.

سایت‌های تندرو فتن و طبری نیوز با انتشار سوابق فعالیت آیت الله سید حسن شیرازی از فعالیت‌ها او به عنوان “جریان جعلی شیعه نمایی” یاد کرده اند که “نان و آبشان در اختلاف است”.

روزنامه ایران، ارگان دولت اما در مطلبی به قلم صادق چهرقانی به نقل از سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با انتقاد از فعالیت این شبکه‌های ماهواره‌ای و درست ارزیابی کردن برخوردهای اخیر با آنها نوشته است: “این شبکه‌ها چیزی به معارف اسلامی مردم اضافه نکرده و تلاش می‌کردند شعائر افراطی تشیع مانند قمه زنی یا سینه زنی دائم را ترویج کنند.”

مهدی مهریزی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم گفته است باید مخاطبین این شبکه‌ها توجیه شوند.

او همچنین گفته است: “قاعدتاً فعالیت‌های افراط گونه این شبکه‌های ماهواره‌ای اثرات تخریبی برای جهان اسلام به دنبال دارد. هر غیر مسلمانی که مخاطب این شبکه‌ها باشد، شاید به این باور برسد که مسلمان‌ها از اخلاق و منطق به دورند.”

برخورد با شکبههای ماهواره‌ای شیعی حدود دو ماه از پس از درخواست سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان از استاندار قم صورت گرفت. به گفته استاندار قم، سید حسن نصرالله هیاتی را پیش او فرستاده و خواسته بودکه “برخی از شبکه‌های ماهواره ای که از قم تغذیه می‌شوند، کنترل شوند.”

به دنبال انتشار این خبر خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی نظامی هم با انتشار گزارش مفصلی از فعالیت این شبکه ها نسبت به ادامه فعالیت آنها هشدار داده بود.

علی افشاری، تحلیلگر مسائل ایران هم با انتشار مطلبی به برررسی دلایل برخورد با این شبکه‌ها پرداخته و نوشته است: “در این ماجرا اگر چه نگرانی از شدت یافتن نزاع شیعه و سنی بخصوص در شرایط ملتهب منطقه در تصمیم گیری وزارت اطلاعات موثر است، اما به نظر می رسد دلیل اصلی محدود کردن جریان شیرازی ها و بخصوص کنترل آیت الله سید صادق شیرازی است که حکومت دلخوشی از مواضع سیاسی و مذهبی وی ندارد.”

 

در واکنش‌های دیگری به اقدام اخیر وزارت اطلاعات برخی از ناظران گفته‌اند تکثیر و افزایش فعالیت این شبکه‌ها واکنش به برخی از شبکه های افراطی سنی در منطقه است. آنها نگرانی سید حسن نصرالله را هم در همین چهارچوب تحلیل می‌کنند.

فعالان اهل سنت در ایران سالهاست از وجود و فعالیت این شبکه‌ها انتقاد می‌کنند اما مقامات جمهوری اسلامی هیچ‌گاه مسئولیت حضور و فعالیت این شبکه‌ها در ایران را نپذیرفته بودند. با اظهارات دو ماه پیش استاندار قم و اینک بیانیه وزارت اطلاعات، این نخستین بار است که فعالیت چنین شبکه‌هایی در سطوح امنیتی بالا مورد تائید و انتقاد قرار می‌گیرد.