مصباح یزدی باعث افزایش برکات الهی است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تمجید خامنه ای از "مطهری زمان"

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به آنچه “کمالات” آیت الله مصباح یزدی خواند، وجود این روحانی حامی خود را “موجب افزایش برکات الهی” دانست. آقای خامنه ای، این کمالات را “فضل، اخلاص و تقوای” مصباح یزدی برشمرد.

وی این سخنان را دیروز ظهر و در ادامه سفر به قم، در حضور مصباح یزدی و دیگر مسئولان و اعضای هیأت های علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم بیان کرد.

آیت الله خامنه ای همچنین با تمجید از موسسه تحت ریاست مصباح یزدی آن را یک “الگوی جامع و کامل برای حوزه نامید و خواستار آن شد تا در مورد خدمات و تلاشهای این مؤسسه “به شکل صحیح اطلاع رسانی” شود.

آنگونه که سایت های طرفدار آیت الله خامنه ای خبر داده اند، رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار “ابراز خرسندی فراوان” خود را از “تلاش های عمیق” موسسه مصباح یزدی، بیان کرده است.

 

مطهری زمان یا تئوریسین خشونت

آقای خامنه ای پیش از این نیز بارها به تمجید از دانش و عملکرد مصباح یزدی پرداخته و لقب “مطهری زمان” را نیز به وی اعطا کرده بود.

موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، شکل تکامل یافته تشکیلاتی با نام “در راه حق” است که به ریاست مصباح یزدی پیش از انقلاب بهمن 57 در قم آغاز به کار کرد. آنگونه که روحانیونی مانند مهدی کروبی و علی اکبر محتشمی پور بارها مطرح کرده اند، این تشکیلات در آن مقطع به مخالفت با فعالیت های انقلابی و بخصوص نظرات آیت الله خمینی می پرداخت.

تشکیلات در راه حق پس از انقلاب ابتدا به “بنیاد فرهنگی باقر العلوم” تغییر نام داد اما به دنبال درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری آیت الله خامنه ای، امکانات و فعالیت های آن گسترش قابل ملاحظه ای یافت و نام آن نیز مجددا تغییر کرد.

این موسسه هم اکنون دارای بودجه چند ده میلیاردی از محل بودجه عمومی سالانه کشور است و با ریاست مصباح یزدی به محلی برای آموزش دینی طلبه ها و روحانیون جوان با قرائت خاص مصباح یزدی تبدیل شده است.

در گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای از دیدار وی با مسئولان موسسه امام خمینی همچنین آمده است که مصباح یزدی و فرد دیگری با نام رجبی که از او به عنوان قائم مقام این موسسه یاد شده، گزارشی از “طرح ها، برنامه ها و اقدامات این مؤسسه در زمینه های مختلف” به رهبر جمهوری اسلامی ارائه کرده اند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی، روشنفکران، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی ایران، بخصوص در میان اصلاح طلبان، مصباح یزدی را اصلی ترین “تئوریسین خشونت و اقتدارگرایی” در ساخت سیاسی و فکری حکومت می دانند.

بر مبنای این نظر، این روحانی مورد علاقه و حمایت آیت الله خامنه ای، نقش اصلی را در تئوریزه کردن فضای سیاسی و اجتماعی نیروهای طرفدار رهبر جمهوری اسلامی در موضوعاتی مانند قتل های زنجیره ای، ترور سعید حجاریان، توقیف مطبوعات و… ایفا کرده است.

 

اعتراف مصباح: طبیعت حیوانی داریم، ناسپاسی می کنیم

تمجید آیت الله خامنه ای از “کمالات” مصباح یزدی در شرایطی عنوان می شود که رئیس موسسه آموزشی امام خمینی با انجام مصاحبه ای در مدح رهبر جمهوری اسلامی با نشریه زیرنظر خود (پرتو سخن) به استقبال از سفر آقای خامنه ای به قم رفته بود.

مصباح یزدی در آن گفت و گو “اعتراف” کرده بود که “طبیعت مادی و حیوانی” افرادی مانند او، باعث “فراموشی بسیاری از نعمت ها” می شود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری که فیلم بوسیدن پاهای آیت الله خامنه ای توسط وی به شکل گسترده در اینترنت پخش شده است، در این گفت و گو برای توصیف رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “من به عنوان یک انسان اعتراف می‌کنم که امثال بنده خیلی ناسپاس هستیم؛ این اعتراف بنده مصداق آیات متعددی از قرآن کریم است. هم‌چنان که بسیاری از نعمت‌های خدا را فراموش می‌کنیم، مثل نعمت وجود نزدیکان، پدر و مادر، اساتید و بستگان و سایر نعمت‌هایی که غرق در آنها هستیم. طبیعت مادی و حیوانی انسان اقتضای این ناسپاسی‌ها را دارد؛ چون انسان فراموش‌کار است و شاید ریشه این ناسپاسی‌ها هم فراموشی باشد.”

وی در توضیح این ناسپاسی افزوده بود: “از جمله نعمت‌های بزرگی ـ‌ که به تصور بنده‌ـ امثال ما و هر ایرانی دیگری اگر سالیان دراز تمام وقت خود را صرف شکر آنها بکند حقش ادا نمی‌شود، برقراری نظام اسلامی، حاکمیت ولایت‌فقیه و بخصوص وجود شخص مقام معظم رهبری است.”

 مصباح یزدی با بیان اینکه “اگر حساب کنیم که این نظام چقدر ارزش دارد و در میان نعمت‌هایی که خدا به انسان‌ها مرحمت کرده جایگاه این نعمت کجاست و چه نسبتی بین آن و دیگر نعمت‌ها وجود دارد، بعید است بتوانیم نسبتی بین نعمت‌های مادی و دنیوی با این نعمت برقرار کنیم” گفته بود: “نعمت‌های دیگر هرچه بزرگ باشد، در قبال این نعمتی که می‌تواند سعادت ابدی و بی‌نهایت بیافریند در حکم صفر است. لازم است هر جا و در هر فرصتی که پیش می‌آید ما این نعمت عظیم الهی را به مردم یادآوری کنیم تا بدانند چقدر شکر این نعمت را بجا بیاورند.”

به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری، یکی از فواید این «یادآوری» این است که «وقتی کسی به عظمت چنین نعمتی پی می‌برد تحمل کمبودها و کاستی‌ها برایش خیلی آسان می‌شود.»

 

خامنه ای، آب خنک روی آتش بود

وی سپس با اشاره به نگرانی خود از نبودن آیت الله خمینی در روزهایی که رهبر انقلاب اسلامی  در قید حیات بود، اظهار کرده بود: “حقیقت این است که من در زمان حضرت امام ـ‌رحمت‌الله‌علیه‌ـ هر وقت ذهنم متوجه این مسأله می‌شد که بعد از امام چه خواهد شد، مضطرب می‌شدم و به هر صورتی خودم را منصرف می‌کردم که اصلاً در باره این مسأله فکر نکنم. چون هیچ جواب و طرح قانع‌کننده‌ای برای جبران خلاء وجود امام نداشتم. این مسأله به‌قدری برای من نگران کننده بود که سعی می‌کردم به آن فکر نکنم.”

مصباح یزدی در ادامه، رهبری آیت الله خامنه ای را مانند “ریختن آب خنک روی شعله آتش” توصیف کرده و افزوده بود: “البته اعتراف می‌کنم من در اوایل امر به توانایی‌های مختلف ایشان آگاهی نداشتم؛ فقط در حد این‌که ایشان در میان اقرانشان برتری دارند، در این اندازه می‌فهمیدم؛ اما بعدها ـ‌همان‌طور که بارها گفته‌ام‌ـ برای ما ظاهر شد که گویا روح امام در ایشان حلول کرده و همان عظمت با ویژگی‌های ممتاز در شخصیت ایشان ظاهر شده است. حقیقت این است که من نمی‌توانم همه ویژگی‌های امام را با ایشان مقایسه کنم و بگویم در بعضی مساوی هستند، یا در بعضی یکی بر دیگری برتر است؛ چنین قضاوتی صلاحیت بالایی می‌خواهد؛ ولی اجمالاً می‌دانم که این انتخاب بهترین گزینه‌ای بود که امکان داشت بعد از امام(ره) تحقق پیدا کند و روز به روز بر این ایمانم افزوده می‌شود.

وی در ادامه تمجیدهای خود از رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “همه می‌بینیم که خدا چه ظرفیت‌هایی، چه لیاقت‌هایی و چه قابلیت‌هایی در وجود این مرد بزرگ ذخیره کرده و بدون شک همه این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در طول زمان هم رشد کرده است. البته با اخلاصی که ایشان دارند و با فداکاری‌هایی که می‌کنند، امدادهای الهی هم بر آنها افزوده ‌شده و می‌شود؛ اما باید زمینه‌ای باشد تا کمالات بروز کند و خدا چنین الطافی را درباره کسی داشته باشد.”

مصباح یزدی افزوده بود: “نتیجه اینکه شخصیت ایشان برای هر مسلمانی، بخصوص مسلمان ایرانی و به‌ویژه مسلمان شیعه ایرانی آن‌قدر نعمت عظیمی است که همه نعمت‌های دیگر با آن قابل مقایسه نیست؛ یعنی اگر همه نعمت‌های مادی را در یک کفه بگذاریم و این نعمت را در کفه دیگر، ارزش و نفع وجود شخص ایشان به‌عنوان یک نعمت برای فرد فرد ما، نه برای کل جامعه، از مجموع نعمت‌های مادی که خدا به هر فردی می‌دهد بیشتر است. البته نعمت معرفت خدا و ولایت اهل بیت ‌ـ‌علیهم‌السلام‌ـ ‌جای خود را دارد. بنابراین اگر ما بخواهیم با اعداد و ارقام ارزش نعمت وجود ایشان را برای هر فردی تعیین کنیم این کار نشدنی است.”

 

من ناسپاسم، از من بدتر هم هستند

مصباح یزدی در ادامه مصاحبه خود با هفته نامه پرتو سخن و در تایید مطالبی که درباره آقای خامنه ای بیان کرده بود، گفته بود: “تصدیق این ادعا خیلی مشکل نیست. اگر ما مروری بر زندگی ایشان بکنیم و دست کم از زمان ریاست جمهوری که مسئولیت رسمی پذیرفتند را مطالعه کنیم و از مقایسه ایشان با روسای جمهور و رهبران دیگری که در عالم هستند کمک بگیریم، از لحاظ توانایی مدیریت، سعه صدر، جامعیت، تقوی، مهربانی، دلسوزی و صدها فضیلت دیگر اختلاف زیادی را خواهیم دید. مثلاً از جهت پاکی اخلاقی شما اگر بیوگرافی اغلب رؤسای جمهوری که الان در عالم هستند را ببینید، پر است از نقطه‌های ضعف اخلاقی، فسادها، اختلاس‌های مادی، رانت‌خواری‌ها و امثال آن؛ اما در طول زندگی سی ساله رهبر معظم انقلاب یک نقطه سیاه نمی‌شود پیدا کرد؛ چگونه می‌شود این اختلاف را ارزیابی کرد؟ مقایسه با بعضی از شخصیت‌های داخلی را کنار می‌گذاریم؛ چون گاهی بعضی مقایسه‌ها مصداق «الدهر انزلنی ثم انزلنی» واقع می‌شود!”

وی با بیان اینکه “شما این شخصیت عظیم‌القدر را با رؤسای جمهور و رهبران کشورهای دیگر مقایسه کنید تا ببینید خدا چه رهبری به ما داده است. در کشورهای دیگر برای رسیدن به مقام چقدر حق‌کشی می‌کنند، چقدر پول خرج می‌کنند، چقدر تبلیغات سوء می‌کنند؛ و بعد از آن‌که به مقامی می‌رسند چقدر از مقامشان سوء استفاده می‌کنند” اضافه کرده بود: “خدای متعال چه رهبری به ما عنایت کرده و چه محبوبیتی به او داده که یک ریال نه برای ریاستش خرج کرد، نه برای نمایندگی مجلس، نه برای رهبری؛ و همه این مسئولیت‌ها تقریباً بر ایشان تحمیل شد و ایشان هم صرفاً برای انجام وظیفه آنها را پذیرفت.”

عضو مجلس خبرگان رهبری از این سخنان خود، نتیجه گرفته بود که: “با توجه به این نکته‌ها روشن می‌شود که بنده چقدر ناسپاس هستم و ناسپاس‌تر از من کسانی هستند که این مطالب را می‌دانند و نه فقط اقرار به ناسپاسی نمی‌کنند، بلکه مدعی هستند و احیاناً حرف‌های ناصوابی هم می‌زنند! معلوم نیست که چنین کسانی ـ‌اگر اعتقادی به خدا و قیامت دارند‌ـ چه جوابی به خدا می‌دهند.”

این مصاحبه سرشار از تعریف و تمجید مصباح یزدی درباره آیت الله خامنه ای در شرایطی منتشر شد که سایت های خبری طرفدار رهبر جمهوری اسلامی به نقل از حجت الاسلام مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری، نوشته بودند که آقای خامنه ای خواستار پرهیز از تملق درباره خود است.