موساد، سایت موشکی را هدف قرار داد؟

نویسنده
حسین محمدی

» گمانه زنی درباره انفجار در سایت موشکی خرم آباد

به فاصله کوتاهی  پس از گزارشی که روزنامه فیگارو درباره انفجار در سایت موشکی نزدیک به شهر خرم اباد منتشر کرد، یک منبع مطلع اعلام کرده که این حادثه، توسط سرویس جاسوسی اسراییل انجام شده است.

 فیگارو، روز جمعه  نوشته بود: “انفجار که روز ۱۲ اکتبر در یکی از پایگاه های مخفی سپاه اتفاق افتاد، آخرین رویداد از این دست است. این سری رویدادها که تعداد آنها کم نیست، همگی یک وجه مشترک دارند: ضربه زدن به توان استراتژیک و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی. پایگاه امام علی واقع شده در نزدیکی خرم آباد در غرب ایران، یکی از مجموعه های عظیم دارای دالان های زیرزمینی است که سکوهای پرتاب موشک شهاب ۳ را در دل خود جای داده. این موشک ها که در تونل های زیرزمینی زیر کوه های زاگرس جا گرفته اند، بدین ترتیب از حملات هوایی احتمالی در امان خواهند بود و این فرصت وجود خواهد داشت که بتوان مخازن این موشک ها را با سوخت مایع پر کرد. فاز سوخت رسانی حساس ترین فاز آماده سازی موشک قبل از پرتاب است.”

فیگارو اضافه کرده است که “دولتمردان جمهوری اسلامی داشتن هرگونه عملیات مخفی در این پایگاه را تکذیب کرده و اظهار داشته اند که انفجار به دلیل آتش سوزی در یکی از انبارهای مهمات در همسایگی پایگاه بوده است” اما یک منبع آگاه به “روز” گفت : “به نظر می رسد انفجار فوق، توسط سیستم جاسوسی اسراییل انجام شده است.”

 وی همچنین این مساله را در ادامه “خرابکاری های موساد، در قبال برنامه های موشکی و هسته ای ایران” دانست.

فیگارو در گزارش خود نوشته بود پایگاه امام علی وابسته به به تیپ الحدید است؛ واحدی که مسؤولیت تسلیحات بالستیکی استراتژیک سپاه را برعهده دارد. این واحد یک واحد مسلح واقعی است که مسؤول برنامه های نظامی بسیار پیشرفته است. یگان های ضدهوایی و موشک های SAM وظیفه دفاع از این مرکز فوق محرمانه را به عهده دارند و موشک های آن با برد نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر می توانند به اسراییل و همچنین به پایگاه های آمریکا در عراق برسند. به گفته کارشناسان، موشک های شهاب ۳ طوری طراحی شده اند که بتوانند چندین کلاهک را در آن واحد حمل کنند. این روش در حمل کلاهک های هسته ای کاربرد دارد تا بدین ترتیب بتوان تعداد آماج ها را افزایش داد.

ماه گذشته هم خبر انتشار ویروسی کامپیوتری که قادر است برنامه های هسته ای ایران را از کار بیندازد، در رسانه ها منتشر شده بود.

ویروس مورد اشاره، استکس نت دارد که اعلام شده به برخی مراکز هسته ای ایران حمله کرده است. گرچه تاکنون گزارش موثقی از میزان خسارت های وارده از سوی این کرم اینترنتی، منتشر نشده، امابرخی منابع تخمین زده اند که این ویروس، حتی توانایی تخریب یک نیروگاه هسته ای را دارد. خبر حمله این ویروس نخستن بار در تیر ماه اعلام شد و کارشناسان گفتند که احتمالا اطلاعات صنعتی و محرمانه زیادی را از ایران خارج کرده است.

پیش از این، لس‌آنجلس تایمزهم  با استناد به نظر یک مقام ارشد تکنولوژی اطلاعات جمهوری اسلامی نوشته بود: “اکنون که گزارش های بیشتری از سوی کارشناسان تحلیلگر این بدافزار منتشر شده و نیز معلوم شده رایانه های مربوط به برنامه بحث انگیز هسته ای ایران آلوده شده اند، آشکارتر شده که وظیفه استاکس نت خرابکاری و نه جاسوسی بوده است.”

فاکس‌نیوز نیز اعلام کرده بود: “با توجه به سابقه هفت ماهه نفوذ استاکس نت در ایران، به نظر می رسد مشکلاتی که پیش از این برای سانتریفیوژهای نیروگاه بوشهر نیز به وجود آمده بود، می تواند ناشی از نفوذ استاکس نت باشد.”

مطبوعات آلمانی هم تحلیل‌هایی در این باره منتشر کر‌ده‌ بودند. فرانکفورتر آلگماینه‌تسایتونگ، روزنامه‌ چاپ فرانکفورت، در گزارشی از حمله‌ سازمان‌یافته علیه سامانه‌های هدایتگر برنامه‌ اتمی ایران خبر داد و آن را نخستین و مؤثرترین ضربه‌ احتمالی به برنامه اتمی ایران ارزیابی کرد.  اشپیگل آنلاین نیز در گزارش مفصلی ضمن اشاره به هشدار جهانی هفته‌ گذشته، از گسترش این ویروس کامپیوتری علیه برنامه‌های هدایت سامانه‌ها در بخش صنعتی نوشت.

این نشریات، اسراییل و یا آمریکا را مسوول خرابکاری در این زمینه دانسته و منبع اصلی این ویروس را یکی از این دو کشور ذکر کرده بودند.

گمانه دخالت اسراییل در این انفجار در حالی مطرح می شود که روزنامه گاردین نیز چند روز قبل، در مطلبی نوشته بود: “نه تحریم‌ها و نه دیپلماسی تا زمانی که دستگاه رهبری بنیادگرای ایران در رویه خود تغییر اساسی ندهد کارساز نیست و احتمال برخورد نظامی بیشتر از گذشته است.”

پیش از این دریادار مارک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا، برای اولین بار به‌طور رسمی از وجود طرحی برای حمله نظامی به ایران خبر داده بود. مقامات اسراییلی نیز بارها اعلام کرده اند در صورت عدم واکنش جامعه جهانی نسبت به ایران اتمی، خود دست به اقدام یک جانبه علیه تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی خواهند زد.