خواهر موسوی و فرزند کروبی: وضعیت حصر هیچ تغییری نکرده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

نه پرونده کشته شدن فرزند جوان اش در عاشورای ۸۸ به سرانجامی رسیده و نه هیچ تغییری در وضعیت برادر و همسر برادرش که در زندان خانگی هستند ایجاد شده؛ خدیجه موسوی، خواهر میرحسین موسوی، اما همچنان بر درستی راهی که رفته اند تاکید دارد و می گوید او و خانواده اش وضعیت را می دانند و هیچ انتظاری از کسی ندارند. تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی هم می گوید وضعیت پدرش هیچ تغییری نکرده و هیچ گام عملی از سوی دولت در خصوص مساله حصر برداشته نشده است.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حالی در بازداشت خانگی به سر می برند که علیرغم همه اتهاماتی که حامیان محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی، متوجه آنها کرده اند هیچ دادگاهی برای رسیدگی به این ادعاها برگزار نشده است. تاکنون هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی نیز مسئولیت حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را برعهده نگرفته است.

حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده هایی مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران جنبش سبز داده بود. او در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در زمان تبلیغات انتخاباتی و در پاسخ به آنها گفته بود: “به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آن‌هایی که در حصرند آزاد شوند بلکه حتی آن‌هایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند هم آزاد شوند”.

اما با گذشت بیش از ۲ سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، هیچ گونه تغییری در وضعیت حصر رهبران جنبش سبز صورت نگرفته و خانواده های آنها می گویند حتی تماسی نیز از سوی دولت با آنها گرفته نشده است. روحانی هفتم شهریور ماه در کنفرانسی مطبوعاتی و در پاسخ به سوالی درباره حصر گفته بود: “ادامه یک مشکلی که در جامعه به وجود آمده، حالا حق با این یا آن بوده، نباید مساله‌ دائمی کشور شود. اگر چیزی را می توان بر اساس قانون خاتمه داد باید بر این اساس عمل شود”.

او در پاسخ به خبرنگاری که خواهان پاسخ صریح او شده بود افزود: “پیش از موعد اعلام کردن [جزئیات] چیدن میوه نارس است… قبلا گفتم در برخی مسائل دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد اما دولت می‌تواند مقدمات و شرایط امر را فراهم کند”.

طی دو سال گذشته حامیان دولت همواره تاکید داشتندکه تمرکز دولت بر حل مساله هسته ای است اما حالا با توافق هسته ای بین ایران و گروه ۵+۱ نگاهها به سوی دولت است که در عرصه داخلی و در ارتباط با شعارها و وعده هایی که رئیس دولت، بخصوص در مورد زندانیان سیاسی و حصر داده چه اقداماتی صورت خواهد گرفت. در همین زمینه سراغ خانواده های میرحسین موسوی و زهرا رهنود و مهدی کروبی رفته و از آنها سوال کرده ام که وضعیت حصر و محصورین به چه صورتی است و آیا تغییری ایجاد شده؟ زلیخا موسوی، خواهر میرحسین موسوی میگوید که هیچ تغییری ایجاد نشده و البته تاکید میکند که او و خانواده اش هیچ انتظاری هم ندارند: “وضعیت مثل سابق است هیچ فرقی نکرده جز اینکه بچه ها هفته ای یکبار ملاقات دارند به صورت مرتب. دو روزنامه هم می دهند قبلا روزنامه نبود اما الان روزنامه شرق و روزنامه جمهوری اسلامی می دهند و همین. تغییر دیگری ایجاد نشده”.

خانم موسوی که یک ماه پیش با برادر و همسر برادرش ملاقات کرده می افزاید: “من یک ماه است که آنها را ندیده ام، تماس تلفنی هم که با هیچ کسی ندارند و حالا تا دوباره اجازه دهند و ملاقات کنیم تماسی نیست. اما در کل روحیه شان خیلی عالی است. ممکن است از لحاظ جسمانی بالاخره مشکلاتی باشد اما از نظر روحی هیچ فرقی نکرده اند و خیلی خوب است”.

به سخنان اخیر حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی اش اشاره و سوال میکنم که تماسی از سوی دولت با خانواده شما گرفته شده ؟ می گوید: “نه ما تاکنون از جایی خواسته ایم که صحبت کنیم نه از هیچ جایی با ما صحبتی شده و نه اصلا ما انتظار داریم. ما هیچ انتظاری از اینها نداریم، فقط توکل به خدا کرده ایم، اگر خدا بخواهد مشکل حل می شود، ما انتظاری از کسی نداریم”.

می گویم یکی از وعده های حسن روحانی رفع حصر بوده و مردم انتظار دارند وعده او تحقق پیدا کند شما چطور؟ او می گوید: “نه چه انتظاری؟ خودمان میدانیم وضعیت چطور است؟ حالا او گفته، آن موقع نظرش این بوده و با این نیت آمده اگر توانایی داشته باشد میکند، لابد نمی تواند دیگر. ما هم هیچ انتظاری نداریم که چرا نشد و.. من فکر میکنم فقط دست خدا است. هرچی صلاح خدا است ما راضی به رضای او هستیم خودشان هم همین طور هستند. راهی که رفته اند راه درستی بوده و همین کافی است”.

او درباره نحوه ملاقات با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هم می گوید: “صحبت خاصی نمی شود، دوربین است فرستنده و.. کاملا مجهز است و البته ماموران هم هستند و صحبتی جز احوالپرسی نمی شود”.

سیدعلی موسوی، فرزند زلیخا موسوی هم عاشورای ۸۸ با اصابت گلوله ای کشته شد، سوال میکنم که بالاخره توضیحی در این خصوص به شما داده شد؟ می گوید: “ما که سراغ اش نرفتیم و نمی رویم هیچ حرفی هم که خودشان نزده اند و.. از کی بپرسیم ؟ با کی حرف بزنیم؟ خودشان اینکار را کردند”.

محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی هم می گوید: “واقعیت اش در ارتباط با شرایط حصر هیچ اتفاق خاصی نیفتاده، وضعیت جسمی پدر البته خدا را شکر بهتر است. ایشان عمل چشم داشتند و آقای دکتر هاشمی عمل کردند، پی گیری های بعدی هم انجام شده و الان بهتر هستند. اما به لحاظ وضعیت حصر و رفتار حکومت در قبال حصر تاکنون هیچ گشایشی صورت نگرفته. ملاقات ها کما فی السابق هفتگی است. حسین آقا که مدت بیش از ۳ سال از ملاقات به جز در موارد استثنایی محروم بودند به مناسبت عید قربان ملاقات کردند و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و مثل سایر اعضای خانواده از ملاقات هفتگی برخوردار شود.رسانه تصویری شان تلویزیون ایران است و دو روزنامه به ایشان داده می شد اطلاعات و همشهری که گاهی به جای همشهری، روزنامه جام جم داده می شد، اخیرا بیش از یک ماه است که روزنامه کیهان هم به ایشان می دهند. از روزنامه های اصلاح طلب اما نداده اند. ایشان از ابتدا درخواست شان این بود که هم کیهان بدهند هم روزنامه اصلاح طلب، اما نمی دهند”.

او می گوید: “تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی دولت صورت نگرفته اگر رایزنی های پشت صحنه ای وجود داشته ما بی اطلاع هستیم ولی در روند رفتار در قبال زندانیان سیاسی و فراتر اگر بخواهیم بگوییم در ارتباط با فعالان سیاسی و حقوق بشری، متاسفانه ما روند خوبی را شاهد نبودیم. به طور مثال دستگیری های هفته های اخیر است یا کسانی که پرونده های شان به دادگاه رفته با احکام بسیار عجیبی مواجه شده اند. شما حکمی را که برای یک جوان فعال مانند آقای علی شریعتی صادر شده با دکتر علی شریعتی، معلم بزرگ انقلاب که در طول انقلاب فعال بوده مقایسه کنید. برای دکتر شریعتی چه حکمی پیش از انقلاب صادر شده و الان برای این جوان بی نام و نشان چه حکمی؟ ۱۲ سال و ۹ ماه حکم. یا آقای گرامی مقدم از اعضای اعتماد ملی که در فرودگاه دستگیر شده و با آن وضعیت جسمی اش که بسیار بسیار نگران کننده است در زندان نگاه داشته شده و کسی هم پاسخگو هم نیست. صرفنظر از حصر تاکنون قدم جدی از سوی دولت در جهت تغییر رفتار دستگاه امنیتی و رایزنی با قوه قضائیه در جهت تغییر رفتار دستگاه قضایی ندیده ایم.تاکنون از سوی دولت هم هیچ کسی هیچ تماسی با خانواده ما نداشته”.

محمد تقی کروبی می گوید که بعد از توافق هسته ای انتظار صراحت بیشتری از سوی حسن روحانی و دولت او در خصوص زندانیان سیاسی و حصر وجود دارد: “آقای روحانی در شرایط خاصی رئیس جمهور شده و کشور دچار مسائل و گرفتاری های متعددی بوده اینکه آقای روحانی بخش اعظم توان دولت را گذاشته بود برای حل مساله هسته ای بسیار ارزشمند است و مورد حمایت همه مردم بوده اما همزمان طبیعی است که دولت باید به مسائل داخلی هم توجه کند. از شخص آقای روحانی و تعداد اندکی از وزرایش ما اقداماتی در این زمینه می بینیم، اما متاسفانه هیات دولت و مجموعه دولت این رویکرد را ندارند و این جای تاسف و جای نگرانی دارد؛ دولت برآمده از مردمی که به دنبال حل و فصل مساله هسته ای و حل مسائل ۸۸ داخلی بودند و می خواستند حقوق شان به رسمیت شناخته شود اما در عمل شاهدیم که اقدام جدی در این زمینه نشده. من فکر می کنم آقای روحانی پایبند است به تعهداتش اما در مقام اجرا شاید نتواند بدنه دولت را در این زمینه هماهنگ کند که رایزنی و تعامل را با سایر قوای کشور انجام دهند. تردیدی نیست که بخشی از مسائل در اختیار دولت نیست و قوا در کشور ما مثل بخشی از کشورهای دیگر تعریف شده و استقلال دارند اما تعامل قوه مجریه با سایر دستگاهها تعیین کننده است. اختیارات رئیس جمهور و هیات دولت در بسیاری از موارد از جمله شورای عالی امنیت ملی خیلی فراتر از چیزی است که ما شاهد بوده ایم. جامعه انتظار دارد اقدام عملی ببیند و من فکر میکنم اگر دولت اقدامی هم پشت صحنه انجام داده و نتیجه نگرفته شایسته این است که به مردم گزارش دهد و مردم را در جریان تعاملاتش قرار دهد اما فکر میکنم که تاکنون اقدامی عملی در این زمینه ها نشده. چرا که برخی از دولتی ها بر این باور بودند که پرونده هسته ای حل شود و بعد از آن دولت با اختیار بیشتری به مسائل داخلی برسد. من از ابتدا هم با این تقسیم بندی مخالف بودم اما اگر فرض کنیم که این تقسیم بندی درستی در درون دولت بوده طبیعی است که جامعه از حالا به بعد انتظار دارد که یک مقدار صراحت بیشتری را از دولتی ها در این زمینه ها ببیند”.