خبر فروشی در سایت دلواپسان

نویسنده
نازنین کامدار

» رجانیوز؛ تعریف جدید اصولگرایی

سایت رجانیوز، سایتی که خود را حامی مستضعفان و دلواپس تحولات سیاسی-اقتصادی در دولت حسن روحانی معرفی می کند، بالاترین میزان آلودگی به پدیده موسوم به “خبر فروشی” را در بین سایت های داخلی به خود اختصاص داد.

این سایت خبری “اصولگرا”، در حالی به “خبر فروشی” و تولید رپرتاژ آگهی برای بانک ها و شرکت های خودرو سازی روی آورده که در لا به لای اخبار تبلیغاتی اش، بعضا انتقادات تندی نیز به این مشتریان تجاری وارد می کند.

تنها با بررسی اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته در رجانیوز، دستکم ۷ مورد “رپرتاژ آگهی” در حمایت از بانک ها و خودروسازها وجود دارد.این سایت در حالی که نسبت به “عدم شفافیت حساب های قرض الحسنه بانک ها” و تاثیر منفی آنها بر نقدینگی هشدار داده، از خوانندگان خود خواسته است تا در طرح “قرض الحسنه خاتم” بانک “قوامین”، وابسته به بانک نیروی انتظامی، شرکت کنند.

رجانیوز در حمایت از بانک قوامین نوشته است: “در طرح خاتم که با هدف ترویج سنت قرض الحسنه و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه از طریق تسهیل اشتغال، ازدواج و تامین مسکن در شعب این بانک در سراسر کشور اجرا شد و ۱۴۳۷ فقره وام قرض الحسنه به نهادهای خیریه مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت گردید”.

این رپرتاژ دیروز در حالی در رجانیوز منتشر شد که ساعتی قبل از آن در مطلبی جداگانه آمده بود: “عدم شفافیت بانک‌ها در بخش منابع قرض‌الحسنه از دیر‌باز این شائبه را ایجاد کرده است که یا عمده این منابع صرف ارائه تسهیلات به کارکنان بانک می‌شود یا اینکه این وجوه صرف فعالیت‌هایی می‌شود که از نظر شرعی و قانونی صحیح نمی‌باشد”.

در همین حال این سایت که خود را از منتقدان جدی سیاست های خودروسازی “ایران خودرو” و “سایپا” معرفی می کند و اخیر چندین مطلب بر علیه وزارت صنعت و خودروسازان منتشر کرده، دیروز چند خبر در حمایت از ایران خودرو منتشر کرد.

رجانیوز در شماره دیروز خود اخباری همچون “شرایط ‌پیش‌فروش‌پلکانی۴مرحله‌ای‌ایران‌خودرو”، “بازار تونس در انتظار محصولات ایران خودرو”، “تدوین استراتژی هفت ساله کیفی برای رقابت در عرصه جهانی توسط ایران خودرو”، “ارتباط مستقیم با مدیر عامل ایران خودرو” و “تشدید بازرسی و نظارت بر نمایندگی های مجاز ایران خودرو” را در حمایت از این خودرو سازی منتشر کرد.

این در حالیست که همین سایت، هفته گذشته و در راستای انتقاد از وزیر صنعت نوشته بود: “بلاتکلیف بودن بازار خودرو، بی کیفیت و گران بودن خودروها سبب شده تا رکود در این بازار بیشتر از همیشه باشد و از سوی دیگر همین امر سبب شده تا قیمت خودرو در بازار ارزان تر از قیمت کارخانه باشد”.

این سایت همچنین به ارگان خبری بانک ملی تبدیل شده به طوری که تنها در ۲۴ ساعت گذشته سه خبر از سوی روابط عمومی این بانک منتشر کرده است.

این سایت در ذیل خبری درباره “پرداخت وام بانکی به افراد خاص!” و پس از انتقاد از بانک ها بر سر ماجرای “معوقات بانکی”، در بخش مربوط به “اخبار اختصاصی” خود متن گفته های عبدالناصر همتی، مدیر عامل بانک ملی را منتشر کرده که وی طی آن ادعا کرده این بانک در حال بازپس گیری “معوقات بانکی” است و از تولید کنندگان حمایت می کند.

در هین حال، در شماره دیروز این سایت اصولگرا که بیانگر مواضع گروه های موسوم به«دلواپس» است، علاوه بر انتشار خبری دیگر درباره بانک ملی با مضمون “تصویب صورت های مالی سال ۱۳۹۳ بانک ملی ایران”، دو رپرتاژ آگهی نیز در حمایت از “بانک سینا” منتشر شده است:” کاربران خدمات نوین بانک سینا رشد داشته اند و نرخ حق الوکاله بانک سینا اعلام شد”.

افزایش تراکنش های الکترونیکی بانک سینا، بانک سینا تسهیلات ساختمان می پردازد، مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سینا برگزار شد، شعب کشیک بانک سینا در ایام تعطیل نوروز ۹۴ اعلام شد،آزمون استخدام بانک سینا برگزار شد و رسالت اصلی بانک سینا ایفای نقش موثر در اقتصاد کشور است، از جمله گزارش هایی است که رجانیوز طی هفته های اخیر در حمایت از بانک سینا منتشر کرده است.

گفتنی ست، خبر های این سایت با انتقاد دیگرسایت های اصولگرا نیز مواجه شده است.