تا پایان در کنارتان خواهم ایستاد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مهدی کروبی خطاب به دانشجویان در آستانه 16 آذر

مهدی کروبی یکی از رهبران مخالفان در ایران، در آستانه 16 آذر، روز دانشجو، با ارسال پیامی، “انتقاد و ایستادگی در برابر قانون شکنی و دروغ” را تنها جرم دانشجویان زندانی دانست وبه آنها اطمینان داد که همچون گذشته در کنارشان خواهد بود و تا پایان می ایستد.

آقای کروبی در این بیانیه­ با تاکید بر نقش دانشجویان در “مبارزه با انحصارطلبی و قانون شکنی” و توصیف آنها به عنوان “پرچمداران آزادی خواهی”، گفته است عوامل مهندسی کردن انتخابات برای حفظ قدرت به جان “علم و دانش”  افتاده اند تا از این طریق مانع “آموختن پرسشگری دانشجویان و دانشگاهیان” شوند. او در این بیانیه همچنین به نقش دانشجویان در تحولات ایران معاصر، وضعیت دانشجویان زندانی، ستاره داران و محرومان  از تحصیل پرداخته است.

 

به جان علم و دانش افتاده اند

در ابتدای این بیانیه که روز شنبه 13 آذر، متن کامل آن در وبسایت سحام نیوز منتشر شد، مهدی کروبی با یادآوری نقش دانشجویان در دوران انقلاب و جنگ ایران و عراق به روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته پرداخته و تمامیت خواهان را متهم کرده که از طریق مهندسی انتخابات “به زعم خود کشور را در اختیارگرفتند!” امری که به گفته­ی آقای کروبی با “واکنش جدی مردم مواجه و به اعتراضات گسترده و تشکیل جنبش بزرگ اعتراضی مردم ایران منجر شد”، وباعث گردید جامعه دانشگاهی ایران بار دیگر نقش برجسته ای در مقاومت مقابل انحصارطلبان و ایثار و تلاش در راه بازگرداندن حق قانونی و شرعی ملت ایفاء کند.

رهبر حزب اعتماد ملی، در بخش دیگری از بیانیه خود، با اشاره به اینکه عوامل مهندسی کردن انتخابات با درک دانشگاه به عنوان “مبدا تحولات” به علم و دانش حمله کرده­ اند تا دانشجویان را از آموختن و پرسشگری باز دارند، گفته است: “اساتید محترم که سرمایه های عظیم کشورهستند نیزمورد تهاجم این دگماتیست ها قرار گرفتند. تعدادی از آن ها را به زندان افکندند و جمع کثیر دیگری نیز تنها به دلیل انتقاد و پرسشگری از دولتمردان، از دانشگاه ها حذف، اخراج و یا به اجبار بازنشسته شدند.”

آنطور که رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، گفته است، تمامیت خواهان بدلیل دست یابی نامشروع و غیراخلاقی به قدرت، جایگاه خود را “متزلزل” یافته و در اندیشه تثبیت و حفظ قدرت خود هستند؛ مساله ای که باعث سوء مدیریت در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی  شده و دانشجویان را برای ادامه تحصیل مجبور به ترک کشور کرده است.

هرچند آقای کروبی تاکید کرده “پدیده فرار مغزها که هر روز در اثر این سوء مدیریت ها تشدید می شود، خسران بزرگی برای ایران است”، اما معتقد است آنها هر جا که باشند “همچنان دغدغه آبادانی و آزادی واستقلال و سرافرازی ایران را دارند.”

بعد از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال گذشته، شماری از دانشجویان زندانی و تعدادی نیز از ادامه تحصیل محروم و برخی هم ناچار شده اند به خاطر ادامه تحصیل ایران را ترک کنند.

در همین راستا و در آستانه روز دانشجو، مهدی کروبی در بیانیه خود نوشته است: “تعداد زیادی از فعالان دانشجویی در عین بی گناهی و تنها به جرم انتقاد و برای اینکه در مقابل قانون شکنی و دروغ ایستاده اند و آن را نفی کرده اند، در شرایط دشواری به سر می برند. عده ای زندانی، عده ای زندانی تبعیدی و بسیاری از حق مشروع و مسلم تحصیل محروم شده اند. اما دانشجویان همواره نشان داده اند که در شرایط سخت و دشوار همیشه پایداری و مقاومت ورزیده اند.”

 

دروغ، تزویر پایدار نیست

رهبر مخالفان در ایران، در بخش دیگری از بیانیه خود که شامل یک مقدمه و چهار بند است، خطاب به دانشجویان که او آنها را”فرزندان من” خوانده تاکید کرده: “تجربه نشان داده که فضای ترس و خفقان باقی نخواهد ماند. دروغ، تزویر و ریا هیچگاه پایدار نیست.”

آقای کروبی باتاکید بر اینکه در چنین شرایطی باید حضور خود را در صحنه حفظ کرد؛ گفته است: “خار چشم بدخواهان ملت ایران حضور در صحنه است”. او سپس در مورد تمامیت خواهان و انحصارطلبان نوشته: “به دنبال ناامید کردن مردم هستند، اما جایی که امیدواری و ایستادگی در مقابل آن ها وجود داشته باشد، مسلما مجبور به عقب نشینی خواهند بود.”

رهبر حزب اعتماد ملی، در بخش دیگری از بیانیه خود به تشدید روند ستاره دار کردن دانشجویان و محروم کردن آنها از تحصیل در دولت نهم پرداخته و وعده داده است: “روزی در همین نزدیکی ها شاهد تحصیلات آکادمیک آزاد خواهیم بود که همه ی جوانان با هر سلیقه ای را در دل خود جای دهد.”

اصطلاح “دانشجویان ستاره‌دار” از تابستان ۱۳۸۵ در اولین سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مصطلح شد، هنگامی که تعدادی از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، با دیدن ستاره‌هایی در کنار نام شان در کارنامه کنکور، متوجه محدودیت و محرومیت از تحصیل خود شدند. هر چند روند محرومیت از تحصیل در دوران احمدی نژاد تشدید شده، اما برخی معتقدند موج محروم سازیها در دوران ریاست جمهوری خاتمی و مصوبه مربوط به زمان ریاست او بر شورای انقلاب فرهنگی، آغاز گردید.

 

آینده از آن شماست

مهدی کروبی، در بخش دیگری از بیانیه خود، نوشته است که حرکتهای اصلاحی سالیان اخیر، نقش جوانان و جنبش دانشجویی را به عنوان یکی از مهمترین “گروه های مرجع” در ایران تثبیت کرده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه جامعه ما نیاز به روشنگری و آگاهی بخشی هرچه بیشتر و تبیین راهبردهای اصلاح طلبانه برای عموم شهروندان دارد، این مسئولیت را به عهده دانشجویان و جوانان گذاشته و خطاب به آنها گفته است: “باید مانند همیشه با توکل به خدا و اتکا به پاکبازی و خلوص دلهایتان که خاصه جوانان و جامعه دانشگاهی ایران عزیزمان است، این مسوولیت را به گستره کشور و در جای جای نقاط ایران بسط و گسترش دهید. امروز ما نیازمند آگاهی بخشی برای عموم مردم ایران هستیم.”

پیش از کروبی، میر حسین موسوی در پیامی به مناسبت “16 آذر، خطاب به “مستبدان” گفته بود: “به کارگیری زر و زور و تزویر، فاصله مردم را با آنها بیشتر می کند”. او همچنین بر نقش دانشجویان در “گسترش آگاهی به دایره کسانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند” تاکید کرده بود.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان بیانیه خود با تبریک روز دانشجو به جوانان و دانشجویان، خطاب به آنها گفته است: “شما عزیزان سرمایه های عظیم و بالقوه ی تحولات عظیم در کشورهستید، امیدتان به خدا باشد، بی شک آینده کشور از آن شما خواهد بود. و بدانید همچون گذشته مهدی کروبی در کنار شما خواهد بود و تا پایان ایستاده است.”