مشارکت بی‌سابقه یا تحریم گسترده؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتخابات در مناطق کردنشین

کمتر از ۲۴ ساعت از برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، مقامات حکومتی در مناطق کردنشین مدعی شده‌اند حضور بی‌سابقه مردم این مناطق در انتخابات “توطئه‌های دشمنان” را خنثی کرده و برخی از احزاب کرد هم که از یک ماه پیش مردم را به خودداری از حضور در پای صندوق‌های رای فراخوانده بودند، از مردم به خاطر تحریم گسترده انتخاباتی قدردانی کرده‌اند.

هر چند نتایج انتخابات مجلس در حوزه‌های رأی‌گیری شهرستان‌ها زود‌تر از شهرهای بزرگ در حال مشخص شدن است اما هنوز نتایج نهایی انتخابات به صورت رسمی از سوی وزارت کشور اعلام نشده، با این وجود بر اساس اعلام استانداری‌های مناطق کردنشین، علاوه بر قطعی شدن راهیابی تعدادی از نامزد‌ها به مجلس، رقابت تنگاتنگ در دو حوزه مراکز استانهای کردستان و ایلام، انتخابات را به دور دوم کشانده است.

 

قدردانی از مردم برای تحریم

حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان، روز شنبه، ۲۳ اسفندماه، در بیانیه‌ای مشترک، روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را روز “پیروزی اراده فولادین مردم کردستان و تنازل اراده وابستگان به حکومت در کردستان” خواندند و از مردم به خاطر “تحریم گسترده” این انتخابات قدردانی کردند.

در بخشی از این بیانیه که بر خروجی ارگان‌های مجازی این احزاب قرار گرفته، آمده است: “روز جمعه، علیرغم تلاش‌ها، تهدید‌ها و تحریک‌های رژیم، شما مردم کردستان به شکلی گسترده و چشمگیر از طریق خودداری از شرکت در نمایش انتخاباتی، آنچنان که انتظار می‌رفت در پای صندوق‌های حاضر نشدید و نشان دادید که حاکمیت را همچنان عامل نقض حقوق و آزادی‌هایتان می‌دانید.”

احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی کرد منتقد و مخالف جمهوری اسلامی، از یک ماه پیش “تحریم فعال انتخابات نمایشی” مجلس را در دستور کار خود قرار داده بودند؛ در آخرین مورد حزب دمکرات کردستان، حزب کومله‌ زحمتکشان کردستان ایران، پارت آزادی کردستان و سازمان خبات کردستان ایران در یک نشست خبری که روز سه شنبه ۹ بهمن ماه برگزار شد “ایجاد هم‌گرایی هرچه‌ بیشتر و تشویق مردم به‌ عدم حضور پای صندوق‌های رأی” را به عنوان موضع خود در قبال انتخابات روز جمعه اعلام کردند.

پیش از آن نیز شورای همانگی اصلاح طلبان کرد اعلام کرده بود که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند و از هیچ نامزدی هم حمایت نمی‌کنند. حزب کومله کردستان و حزب دمکرات کردستان ایران هم در بیانه‌ای مشترک مردم را به تحریم فعال انتخابات فراخوانده بودند.

جبهه متحد کرد، دیگر تشکل سیاسی کردستان نیز که ابتدا از مردم خواسته بود که با حمایت از چند نامزد مشخص در انتخابات شرکت کنند، پس از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد تعیین صلاحیت نامزد‌ها، به موج تحریمی‌ها پیوست؛ هر چند مدتی بعد جمعی از بنیانگذاران این تشکل اعلام کردند که جبهه متحد کرد از سال ۱۳۸۸ فعایت‌های خود را متوقف کرده و هر گونه اظهار نظر تحت عنوان جبهه، فاقد رسمیت است.

فراخوان گروه‌های سیاسی مختلف کردستان برای تحریم انتخابات، در ۳۳ و سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

 

حضور بی‌سابقه

نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که روز جمعه، دوزادهم اسفندماه برگزار شد، اولین انتخابات بعد از انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بود. با وجود تحریم بی‌سابقه این انتخابات از سوی نیروهای اصلاح طلب، منتقد و مخالف جمهوری اسلامی، مقامات و رسانه‌های حکومتی از حضور “پرشور” مردم سخن گفته‌اند.

این انتخابات در نزدیک به ۴۷ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور برگزار شد. با این حال هنوز نتایج قطعی آن اعلام نشده است و پیش بینی می‌شود تا روز دوشنبه، ۲۵ اسفند وزارت کشور نتایج شمارش کامل آرا را اعلام نکند.

رسانه‌های حکومتی تخمین‌های مختلفی را از میزان مشارکت مردم در این انتخابات اعلام کرده‌اند. در یک مورد، پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی گفته است میزان مشارکت در این دوره ۶۴. ۴ درصد بوده است.

در مناطق کردنشین نیز بر خلاف آنچه جریان‌های سیاسی مخالف و منتقد حکومت اعلام کرده‌اند، مسولان محلی می‌گویند در برخی زا شهر‌ها میزان مشارکت مردم در طول ۳۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفته است: “حضور آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات در‌‌ همان ساعت‌های آغازین شروع رأی‌گیری شبکه‌های ضد انقلاب را تعطیل کرد.”

سیدمحمد حسینی‌شاهرودی ظهر ظهر روز شنبه، ۱۳ اسفند، در جمع مدیران و کارکنان کمیته امداد امام خمینی استان در سنندج افزود: “حضور حداکثری مردم در انتخابات اقتدار نظام را در عرصه‌های داخلی و خارجی تثبیت و موجب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان شد.”

جبهه متحد اصولگرایان استان کرمانشاه نیز با انتشار پیامی خطاب به مردم استان کرمانشاه از حضور حداکثری و تاثیرگذار مردم و اعتماد به نامزدهای این جبهه تقدیر کرده است.

به نوشته خبرگزاری فارس، به عنوان فراگیر‌ترین تشکل موفق به کسب ۵ کرسی از ۸ کرسی نمایندگی مجلس در حوزه‌های انتخابیه در استان کرمانشاه شد و باتوجه به اینکه در شهرستان کرمانشاه انتخابات به مرحله دوم کشیده شده، احتمال رای‌آوری ششمین نماینده اصولگرایان در این حوزه بسیار زیاد است.

در همین حال وبسایت حکومتی کردستان امروز، به نقل از فرماندار و رئیس ستاد انتخابات مجلس در مهاباد گفته است: “حضور مردم این شهرستان در پای صندوق‌های رای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ مناطق کردنشین ایران بی‌سابقه است.”

خضر کاک درویشی، جمعه شب در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اعلام کرد: “چنین حضوری را در هیچ دوره‌ای از انتخابات شاهد نبودیم.”

 

انتخابات در سنندج و کرمانشاه به دور دوم کشیده شد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی خبرگزاری‌های رسمی، تا کنون در چندین حوزه انتخاباتی در مناطق کردنشین، از جمله در حوزه‌های انتخابیه ایلام و سنندج انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

در حوزه انتخابیه ایلام، شامل شهرستان‌های ایلام، شیروان چرداول، مهران، ایوان و ملکشاهی در مجموع ۲۵ نامزد برای تصاحب ۲ کرسی نمایندگی با هم به رقابت پرداختند.

مجتبی اعلایی، استاندار ایلام روز شنبه با اعلام اینکه در شهر ایلام انتخابات به دور دوم کشیده شده است گفت: “حوزه انتخابیه ایلام، شامل شهرستان‌های ایلام، شیروان چرداول، ایوان، مهران و ملکشاهی در مجموع دو کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.”

همچنین گزارش شده است شمارش آرای انتخاباتی در استان کردستان به پایان رسیده و سرنوشت حوزه‌های پنجگانه این استان مشخص شده و بر اساس شمارش اولیه آرا در استان کردستان انتخابات در حوزه سنندج، کامیاران دیواندره به دور دوم کشیده شده است.

حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است. به گزارش خبرگزاری فارس، استاندار کردستان صبح روز شنبه، ساعاتی قبل از پایان شمارش آرا، در جمع خبرنگاران با قاطعیت گفته بود: “بدون شک انتخابات در این حوزه به دور دوم کشیده می‌شود.”