سپاه: ایران توان موشکی لازم را دارد

نویسنده

» مقاله سانفرانسیسکو کرونیکل در باره چند رزمایش نظامی

یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران ادعا کرد این کشور توان ساخت موشک های دوربرد با بردی بیش از آنچه ساخته است را دارد.

امیر علی حاجی زاده، فرمانده هوا فضای سپاه گفت ایران موشک هایی با برد بیشتر را نخواهد ساخت زیرا موشک های فعلی این کشور می توانند اسرائیل و پایگاه های آمریکا را در خلیج فارس هدف بگیرند.

این اظهارات در روز پایانی رزمایش 10 روزه نیروهای نظامی ایران صورت گرفت؛ این رزمایش  در میانه مناقشات موجود میان غرب و ایران بر سر برنامه هسته ای ایران برگزار شد.

حاجی زاده گفت زرادخانه ایران در حال حاضر دارای موشکی با برد 2000 کیلومتر است که می تواند اسرائیل و نیز پایگاه های آمریکا در کشورهای خلیج فارس و اروپای شرقی را هدف بگیرد.

وی گفت این موشک ها بطور خاص برای هدف های اسرائیلی و آمریکایی ساخته شده است. این موشک ها از طیف شهاب-3 و سجیل هستند. ایران، اسرائیل و آمریکا را دشمن اصلی خود می پندارد.

حاجی زاده گفت: “هیچ خطری ایران را به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدید نمی کند. موشک های ما بر اساس فاصله ما با رژیم صهیونیستی و پایگاه های آمریکا در منطقه طراحی شده است.”

وی گفت هرچند ایران فن آوری ساخت موشک با بردی بیش از این را دارد ولی اقدام به این کار نخواهد کرد.»  وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، یگال پالمور، اظهارات حاجی زاده را رد کرد.

پالمور گفت: “این رجز خوانی ها بار دیگر ماهیت جنگ طلبانه رژیم آیت الله ها را نشان داد. ما در این زمینه قبلا هم شکی نداشتیم؛ ولی این تهدید ها به خوبی نشان می دهد که  چرا ایران تهدید اصلی در منطقه خاورمیانه است.”

منابع اطلاعاتی غربی گزارش داده اند که ایران به دنبال تولید موشک های دوبرد با برد 6000 کیلومتر است؛ ادعایی که ایران رد کرده است.

حاجی زاده گفت پایگاه های آمریکا در عراق و افغانستان در 120 کیلومتری ایران قرار دارد و در صورت حمله به ایران به راحتی در تیررس هستند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رو دوشنبه رزمایش نظامی را شروع کرده است که طی آن از یک سیستم پرتاب موشک از سیلو های زیر زمینی پرده برداشته است و گفته است که موشک هایی که ایران در این سیستم ذخیره کرده است قادر است، در صورت حمله به کشور، مورد استفاده قرار گیرند.

سیلو های پرتاب موشک برای ایران، در صورت حمله اسرائیل یا آمریکا، ابزاری استراتژیک به شمار می آیند.

ایران روز سه شنبه به عنوان بخشی از این رزمایش نظامی 14 موشک دیگر از سری شهاب-1، شهاب-2، و شهاب-3 و همچنین موشک زلزال را شلیک کرد.

ایران بر سر برنامه هسته ای خود با غرب به بن بست رسیده است؛ برنامه ای که آمریکا و متحدان آن معتقدند با هدف تولید سلاح هسته ای دنبال می شود. ایران این اتهامات را رد می کند و می گوید برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل -  28 ژوئن