هشدار آمریکا برای چین

نویسنده

» فایننشیال تایمز و سودجویی پکن از تحریم های ایران

کریستین اولیوز

 

واشنگتن از چین خواست به فرصت طلبی در استفاده از تحریم های وضع شده علیه ایران و سؤ استفاده از موقعیت های ناشی از خروج شرکت های خارجی از ایران پایان دهد.

چین ماه گذشته اقدام اتحادیه اروپا برای گسترش تحریم ها علیه برنامه هسته ای تهران و اعمال محدودیت علیه حوزه های ترابری، انرژی و مالی را محکوم کرده بود. ایران سومین تأمین کننده بزرگ نفتی برای چین است و پکن در حال سرمایه گذاری عظیم در بخش انرژی و پالایشگاهی این کشور است.

رابرت اینهورن مشاور ویژه منع اشاعه جنگ افزارهای کشتار جمعی و کنترل تسلیحات در ایالات متحده روز دوشنبه در جریان سفرش به سئول گفت: “ما می خواهیم چین یک شریک بین المللی منطقی باشد و به معنای دیگر، با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل همکاری کند. معنایش این است که از کنار کشیدن مسؤولانه سایر کشورها، سود جویی و منفعت طلبی نکند.”

آقای ارینهورن تأیید کرد که چین نیاز “عظیم و مشروعی” به امنیت انرژی دارد اما در عین حال گفت واداشتن چین به خروج از ایران به دلیل تحریم ها، در اولویت مسائل مطروحه در سفر ماه جاری وی به پکن قرار خواهد داشت.

آقای اینهورن در سئول به خبرنگاران گفت: “برخی از کشورها ابراز نگرانی می کنند که اگر به تنبیهات عمل کنیم و از بازار ایران صرفنظر کنیم، چین جای ما را پر می کند و از اوضاع سوء استفاده خواهد کرد.”

با خروج شرکت های اروپایی از پروژه های بزرگ ایران، خصوصاً پروژه عظیم میادین گاز پارس جنوبی، چین همین حالا نیز به یک شریک حیاتی برای ایران تبدیل شده است. رویال داچ شل، راپسول، او ام وی و توتال، پیش تر در پروژه های ایران شرکت داشتند اما اکنون تنها سرمایه گذار خارجی باقیمانده در ایران، شرکت دولتی نفت چین است.

میدان گازی پارس جنوبی به دلیل طرفیت تبدیل به گاز طبیعی مایع، دارای اهمیت بسیاری است. شرکت های نفتی خارجی می گویند صرفنظر کردن آنها از سرمایه گذاری در ایران نه تنها به دلیل تحریم ها بوده، بلکه به دلیل شرایط نامناسب قراردادها و نیز کنار گذاشته شدن تکنوکرات ها از صنایع دولتی نفتی ایران است.

آمریکا واردات بنزین را به عنوان نقطه حساس ایران هدف گرفته است. درحالیکه شرکت های غربی صادرات خود به ایران را قطع کرده اند، پکن نه تنها به ارسال محموله سوختی به ایران ادامه می دهد بلکه متعهد شده به افزایش توان پالایشگاهی این کشور کمک کند. ایران دومین تولید کننده بزرگ نفت خام در کارتل نفتی اوپک است اما از فقدان ظرفیت پالایشگاهی رنج می برد. حسین نقره کار معاون وزیر نفت ایران هفته گذشته اعلام کرد، سرمایه گذاری چین در حوزه انرژی بالغ بر 40 میلیارد دلار بوده است و تهران و پکن ساخت هفت پالایشگاه را مدنظر قرار داده اند.

 

منبع: فایننشیال تایمز- 2 اوت