تشابه داعش با ایران، حماس و حزب‌الله

نویسنده
الگماینه

» تحلیل الگماینه از گروه‌های تندرو خاورمیانه

در حالیکه بسیاری از تحلیلگران هنوز نمی‌خواهند تشابه بین گروه‌های تروریستی اسلامی تندرو را ببینند، تصویر هولناک سر بریدن خبرنگار آمریکایی، جیمز فالی، می‌تواند هشدار بیدارکننده‌ای باشد. ایدئولوژی رادیکال حماس، حزب‌الله، ایران، داعش و القاعده باید به عنوان یک تهدید مشترک دیده شود. وقت آن است که دنیا روشن شود و با این خطر مواجه شود.

گروه‌های تروریستی خاورمیانه و ایران بسیار بیشتر از آن‌چه تصور می‌شود با هم اشتراک دارند. اول از همه این‌که تحمل دیگران را ندارند: بهائیان، مسیحیان، یهودیان و ایزدی‌ها؛ همچنین همجنسگرایان و تعداد بی‌شمار دیگر.

دوم این‌که هدف مشترکی برای تحمیل قوانین شریعت بر جامعه دارند. برای بنیادگرایان اسلامی، ایده جدایی کلیسا و دولت نه تنها اشتباه، بلکه شیطانی است.

سوم این‌که، از جهاد برای گسترش ایده‌هایشان استفاده می‌کنند. آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می‌گفت: “باید انقلابمان را به تمام جهان صادر کنیم. تا زمانی‌که فریاد لاالله‌الاالله در تمام جهان طنین‌انداز شود، نهضت ادامه دارد.”

در آخر، بنیادگرایان اسلامی همیشه اراده خود برای همکاری در جهت هدف بزرگتری، نظیر حمله به آمریکا و اسرائیل را نشان داده‌اند. به حمایت ایران از گروه‌های تروریستی فلسطینی حماس و جهاد اسلامی نگاه کنید. در طول دو دهه، ایران به این گروه‌ها سلاح، پول و آموزش رسانده است. این تنها نمونه همکاری بین ایران و تروریست‌ها نیست.

در دهه نود، ایران و حزب‌الله عاملان القاعده را آموزش دادند که به بمبگذاری در سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در اواخر آن دهه منجر شد و بیش از دویست نفر را به کشتن داد.

در سال ۲۰۱۱ جان بیتز، قاضی آمریکایی، در یک حکم ۴۵ صفحه‌ای نوشت: “…دولت ایران با کمک حزب‌الله، اسامه بن‌لادن و القاعده را کمک کردند و به آن‌ها وسایل پیچیده بمب‌های انتحاری دادند که علیه آمریکا به بمبگذاری‌های گسترده دست بزنند.”

آیا بمبگذاری در سفارت‌خانه‌های آمریکا با موشک های ایرانی که شهروندان اسرائیلی را هدف قرار می‌دهد، کمتر از گردن زدن خبرنگار آمریکایی است؟

گروه سیاسی “متحد علیه ایران هسته‌ای” از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۰۸، حمایت ایران از تروریست‌ها و نقض حقوق بشر علیه شهروندان خود را غیرقابل قبول دانسته است. اخیرا، این موضوع در پروژه “وریتاس جدید” (NEW VERITAS ) ثبت شده است. شدت رنج انسانی که رژیم ایران باعث آن شده تکان‌دهنده است.

حالا با انتشار تصاویر بریدن سر خبرنگار آمریکایی این سئوال را می‌پرسیم: اگر داعش یک کشور بود، آیا قابل قبول بود که با آن‌ها مراوده داشته باشیم؟

روسای صدها شرکت چندملیتی که با ایران ارتباط دارند باید از خود همین سئوال ساده را بپرسند. ما که محصولات این شرکت‌ها را می‌خریم و در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم هم باید همین سئوال را از خودمان بپرسیم.

یایر لاپید وزیر کابینه اسرائیل می‌نویسد: “آدم‌های خوب همیشه نمی‌خواهند کلیت معضل را به رسمیت بشناسد تا این‌که دیگر دیر می‌شود. اکنون باید بیدار شویم و کلیت شرارات را ببینیم و داعش، ایران، حماس و حزب الله را در کلیت خود ببینیم.”

منبع: الگماینه - 24 اوت