هشداردر مورد دستور خامنه ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» موج سقط جنین‌های غیربهداشتی در پیش است

رئیس انجمن جمعیت شناسی کشور درباره افزایش سقط جنین غیربهداشتی در کشور هشدار داد. محمد میرزایی گفت این تصور اشتباهی است که با قطع وسائل جلوگیری از بارداری می توان شاهد رشد موالید در کشور بود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ماه گذشته و به دنبال دستور علی خامنه ای، تمام برنامه ها و اقدامات مربوط به کنترل جمعیت در ایران را به طور کامل متوقف کرده است. رهبر جمهوری اسلامی خواستار آن شده که جمعیت کشور به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن جمعیت شناسی کشور در گفت و گو با سایت خبرآنلاین افزود: “اگر لوازم کنترل بارداری را بطور رایگان در اختیار مردم قرار ندهیم و حاملگی ناخواسته اتفاق بیفتد، در مناطق محروم به سقط جنین های غیر بهداشتی روی آورده می شود”.

میرزایی اضافه کرد که در این صورت “سلامت مادران و فرزندان طوری به خطر می افتد که احتمال کاهش رشد موالید وجود دارد.”

رئیس انجمن جمعیت شناسی کشور توصیه کرد که اقدامات مربوط به افزایش جمعیت “باید آرام و با تشویق” صورت بگیرند نه این که وسایل تنظیم خانواده که در واقع وسیله “بهداشت خانواده و حافظ امنیت و سلامت مادر است را از خانواده های محروم دریغ کنیم”.

او تاکید کرد که چنین شرایطی باعث سوق داده شدن خانواده های محروم به سوی “حاملگی ناخواسته و رفتارهای غیر طبیعی” خواهد شد.

 

دستور خامنه‌ای

سقط جنین در قوانین جمهوری اسلامی ایران جز در موارد استثنایی، غیرقانونی و جرم محسوب می شود. براساس قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۸۴ سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تائید پزشکی قانونی قبل از چهار ماهگی جنین با رضایت والدین انجام می شود.

پیش از این وزیر بهداشت از حذف بودجه برنامه کنترل جمعیت خبر داده و گفته بود که “دیگر چنین برنامه ای در وزارت بهداشت وجود ندارد.”

مرضیه وحید دستجردی با تاکید بر اینکه سیاست جمعیتی وزارت بهداشت “در جهت سیاست‌های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری” است اظهار کرد: “سیاست کنترل جمعیت به آن معنا که در گذشته بوده دیگر وجود ندارد.”

اشاره دستجردی به سخنان اندکی قبل علی خامنه ای در جمع مسئولان کشور بود که با انتقاد از سیاست کنترل جمعیت در ایران گفته بود هرچند سیاست کنترل جمعیت، در اوایل دهه هفتاد بنابر مصالحی صحیح بوده، اما ادامه آن در سال‌های بعد خطا بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی افزوده بود “بررسی‌های علمی و کارشناسی” نشان می‌دهد اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، ایران به‌تدریج “دچار پیری و درنهایت کاهش جمعیت” خواهد شد.

او گفته بود که بر این اساس مسئولان باید “با جدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند” و صاحبان رسانه و تریبون، “از جمله روحانیون در جهت فرهنگ‌سازی این موضوع” اقدام کنند.

خامنه ای افزوده بود: “همان طور که یک وقتی امام فرمودند، رقم ۱۵۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون را اول امام گفتند، و درست هم هست، باید برسیم به آن رقم ها.”

بلافاصله بعد از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد که دولت اعتبارات مربوط به کنترل جمعیت در بودجه کشور را لغو کرده است.

 

نام ملت ایران بماند

هر دو دولت هشت ساله اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، سیاست کنترل جمعیت را با شعارهایی مانند دو بچه کافی است یا فرزند کمتر، زندگی بهتر اجرایی کردند.

سیدعلی خامنه ای پیش از این نیز از سیاست های محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، برای افزایش جمعیت کشور حمایت کرده بود. او روز ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ در جمع تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی از سیاست های افزایش جمعیتی دولت محمود احمدی نژاد دفاع کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در آن هنگام گفت “من معتقدم کشور ما با امکاناتی که داریم، می تواند ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشد.”

او تاکید کرد: “جمعیت کشور ۷۵ میلیون نفر است اما من معتقد به کثرت جمعیتم.”

خامنه ای خواستار آن شد که “هر اقدام و تدبیری که می خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از رسیدن جمعیت کشور به ۱۵۰ میلیون نفر (دو برابر جمعیت کنونی ایران) انجام بگیرد.”

بر اساس نتیجه آخرین سرشماری عمومی در کشور که توسط مرکز آمار ایران انجام شده، جمعیت کشور در سال ۱۳۹۰ به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده است.

محمود احمدی نژاد مدتی پس از روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهور ، بر لزوم افزایش جمعیت کشور تاکید کرد.

او پنجشنبه نهم اردیبهشت ۱۳۸۹ در مراسم روز ملی شوراها در تهران گفت که اجرای شعار “دو بچه کافی است” به این معنا است که “۴۰ سال دیگر نامی از ملت ایران باقی نماند.”

حالا رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران می گوید که در صورت جلوگیری از قرار گرفتن رایگان وسایل ضدبارداری در خدمت مردم به خصوص در مناطق محروم، این مسئله می تواند به بحران سقط جنین های غیر بهداشتی در کشور منجر شود.

 

سقط جنین در ایران و دیگر کشورها

درباره سقط جنین های غیرقانونی و پنهانی در ایران آمار مشخصی وجود ندارد اما روزنامه تهران امروز در اریبهشت ماه گزارش داده بود که سالانه ۸۰ هزار مورد سقط جنین قانونی و غیرقانونی در کشور انجام می‌شود.

این گزارش در عین حال می افزود که برخی از کارشناسان معتقدند که این آمار بسیار خوشبینانه است و احتمالا در کشور بیش از این سقط جنین صورت می‌گیرد. 

دکتر سعید خراطها، آسیب‌شناس اجتماعی نیز به این روزنامه گفت: “بر اساس آمارهای رسمی و با تکیه بر اذهان عمومی و نمونه‌های در دسترس، شاهد افزایش سقط جنین در کشور هستیم.”

برای سقط جنین در ایران ۲۸ مورد بیماری مادرزادی ژنتیکی برای جنین و ۲۲ مورد بیماری جدی داخلی ، روماتیسمی و عصبی عضلانی برای مادر در نظر گرفته شده که تا پیش از چهار ماهگی نوزاد امکان سقط را فراهم می کند.

مشکل سقط جنین فقط مربوط به ایران نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا قوانین مربوط به سقط جنین سختگیرانه است و مرتب مورد بازبینی قرار می گیرد.

در بریتانیا تا ۲۲ هفته حق انتخاب با زن باردار است. با مراجعه به پزشک خانوادگی و امضای دو پزشک امکان سقط فراهم می شود. اگر نقص کروموزمی وجود داشته باشد با دستور پزشکی که اسکن را انجام داده و پزشکی که دارو را تجویر کرده، سقط انجام می شود.

اگر جنین بیش از ۲۴ هفته باشد و نقص مادرزادی داشته باشد نیز سقط امکان پذیر است. در موارد استثنایی هم اگر دختری تحت تجاوز جنسی قرار گرفته یا از خانواده پنهان کرده باشد در ۲۶ هفتگی هم ممکن است سقط جنین صورت گیرد.

موضوع سقط جنین در آمریکا یکی از اصلی ترین محورهای مبارزات انتخاباتی مختلف در این کشور است به گونه ای که مخالفت یا موافقت با آن می تواند فردی را به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده برساند یا او را از این جایگاه محروم کند.

در ایران اما زنانی که پیش از ازدواج حامله می شوند و به دلایل مختلف مذهبی و نگاه های سنتی به دنبال سقط جنین هستند با مشکلات مختلفی برای سقط روبرو می شوند و اکثر آنها به شکل غیر قانونی سقط جنین می کنند.